|
Vyučující
|
-
Benešová Daniela, Mgr. Ph.D.
-
Votík Jaromír, doc. PaedDr. CSc.
-
Fajfrlíková Tereza, Mgr.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Klíčová období vývoje tělesné výchovy, sportu. 2. Pedagogika, didaktika, Výzkumné metody v pedagogice. 3. Tělesná výchova, sport, systém. Projekty výchovy a profesního vzdělávání. 4. Sport v Evropě: EK, Rada Evropy, ENGSO, ENOC. 5. Evropské curriculum školní tělesné výchovy. 6. "Žák", "sportovec"subjekty a objekty výchovy a vzdělávání etapy ontogenetického vývoje. Senzomotorické učení I. 7. Obecné učení, zákony učení. Senzomotorické učení II. 8. Dovednosti, druhy senzomotorického učení. Senzomotorické učení III. Průběh osvojování pohybových dovedností a činností, fáze učení. 9. Komunikativní dovednosti pedagoga v oblasti tělesná výchova a sport, volnočasové pohybové aktivity a aplikované pohybové aktivity. 9. Pohybová aktivita, sportovní trénink. Osobnost učitele a trenéra. 10. Struktura, schopnosti a dovednosti, osobnostní rysy. Vyučovací a výchovné činnosti učitele a trenéra. 11. Vyučovací způsoby, metody, styly výchova, olympijská výchova. Podmínky vzdělávací a výchovné činnosti v tělesné výchově. Sportovní trénink.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Diskuse, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Přednáška, Seminář
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 10 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 20 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 45 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 5 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| student vstupuje do předmětu se základními znalostmi z oboru kinantropologie a antropomotorika |
| Výsledky učení |
|---|
| student se orientuje v základních pojmech z oboru pedagogika tělesné výchovy a sportu. Syntetizuje a aplikuje dříve získané znalosti z pedagogicko-psychologických oborů. Vyhledá v odborné literatuře pojmy propojující odvětví pedagogiku tělesné výchovy a sportu a teorie jednotlivých sportovních odvětví. Student používá empirické metody diagnostiky v pedagogice |
| Vyučovací metody |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Přednáška s diskusí, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Samostudium, |
| Samostatná práce studentů, |
| Prezentace práce studentů, |
| Individuální konzultace, |
| Diskuse, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Ústní zkouška, |
| Test, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Individuální prezentace, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Doporučená literatura
|
-
Green, K. & Hartman, K. Physical Education - Essentials Issues.. London: Thousand Oaks.
-
Jansa Petr, Dovalil Josef. Sportovní příprava. Praha, 2007. ISBN 80-903280-8-3.
-
Pařízek, Vlastimil. Základy obecné pedagogiky. Praha : Univerzita Karlova, 1996.
-
Průcha, Jan. Moderní pedagogika. Vyd. 1. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-170-3.
-
Rychtecký, Antonín; Fialová, Ludmila. Didaktika školní tělesné výchovy. Praha : Karolinum, 1995. ISBN 80-7184-127-7.
-
Svoboda, B. Stručná pedagogika sportu.. Praha: Karolinum, 1996.
-
Svoboda, Bohumil. Pedagogika sportu. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2000. ISBN 80-246-0156-7.
|