|
Vyučující
|
-
Kavalířová Gabriela, Mgr. Ph.D.
-
Špottová Petra, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
V úvodní hodině proběhne poučení o bezpečnosti práce při výuce. Pohybová aktivita (individuálně zacílená) - jeden ze základních elementů podpory zdraví. Anatomická a neurofyziologická podstata individuálně optimálního držení těla. Hodnocení úrovně posturální funkce (statické a dynamické složky). Posturální poruchy a jejich prevence. Didaktické zásady sestavování pohybového programu u předškolních dětí. Vybraná interní oslabení - charakteristika, příčiny vzniku a zásady prevence.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Individuální konzultace, Demonstrace dovedností, Samostatná práce studentů, Samostudium literatury, Cvičení
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 20 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 15 hodin za semestr
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 26 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 10 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 13 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| vysvětlit základní pojmy z biologie člověka v rozsahu učebních programů středních škol |
| Odborné dovednosti |
|---|
| provést základní dovednosti ze základní gymnastiky a ze specializované gymnastické průpravy |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| zhodnotit statickou a dynamickou složku posturální funkce vybraného jedince |
| rozeznat odchylky od správného držení těla a různé druhy vadného držení těla |
| sestavit obsah pohybové aktivity pro primární prevenci vybraných civilizačních chorob |
| Odborné dovednosti |
|---|
| sestavit zásobník cvičení pro spontánní a řízené pohybové aktivity aplikovatelné v prostředí mateřské školy |
| aplikovat uvolňovací, protahovací a posilovací kompenzační cvičení pro všeobecné rozcvičení předškolních dětí v optimální návaznosti |
| provést vybrané kompenzační cviky s maximální přesností a vědomou kontrolou |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Samostudium, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Demonstrace dovedností, |
| Kooperativní výuka, |
| Samostatná práce studentů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Test, |
| Skupinová prezentace, |
| Průběžné hodnocení, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Skupinová prezentace, |
| Průběžné hodnocení, |
| Sebehodnocení, |
|
Doporučená literatura
|
-
Bursová, M. Kompenzační cvičení.. Praha : Grada, 2005.
-
Dobešová, P. Základy zdravotního cvičení.. Ostrava : DOMIGA, 2006.
-
Jane Johnson. Postural Correction. 2016. ISBN 9781492507123.
-
Krištofič, J. Gymnastika pro zdravotní a kondiční účely.. Praha : ISV, 2000.
-
Levitová, Andrea; Hošková, Blanka. Zdravotně-kompenzační cvičení. 1. vydání. 2015. ISBN 978-80-247-4836-8.
-
Máček, M.; Máčková, J. Fyziologie tělesných cvičení. [Praha] : Onyx, 1995. ISBN 80-85228-20-3.
-
MACHOVÁ, Jitka, KUBÁTOVÁ, Dagmar a kol. Výchova ke zdraví. 2. Aktualizované vyd. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5351-5.
-
Matoušová, M. Zdravotní tělesná výchova II. Praha ASPV, 1995.
-
Stejskal, P. Proč a jak se zdravě hýbat.. Břeclav : Presstempus, 2004.
-
Volfová,H., Kolovská,I. Předškoláci v pohybu 1. Praha, 2008.
-
Volfová,H., Kolovská,I. Předškoláci v pohybu 2. Praha, 2009.
-
Volfová,H., Kolovská,I. Předškoláci v pohybu 3. Praha, 2011.
|