Course: Theory and Methodology of Physical Exercise 2

« Back
Course title Theory and Methodology of Physical Exercise 2
Course code KTV/TVDI
Organizational form of instruction Lecture + Seminar
Level of course Bachelor
Year of study 2
Semester Summer
Number of ECTS credits 3
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Kalistová Petra, Mgr.
Course content
Projects of education in school physical education; organizational forms of physical education process; curriculum of physical education in kindergartens; teaching ways; procedures and methods. Didactic-organizational forms of work in physical education; kinesthetic learning style; movement recreational programs; didactic control styles.

Learning activities and teaching methods
Interactive lecture, Collaborative instruction, Cooperative instruction, Discussion, Skills demonstration, Task-based study method, Individual study, Seminar, Practicum
  • Contact hours - 13 hours per semester
  • Practical training (number of hours) - 20 hours per semester
  • Preparation for an examination (30-60) - 30 hours per semester
  • Team project (50/number of students) - 10 hours per semester
  • Undergraduate study programme term essay (20-40) - 5 hours per semester
prerequisite
Knowledge
užívat metodiku nácviku základních pohybových dovedností pro děti předškolního věku
předvést vhodnou komunikaci s dětmi nejen při pohybových aktivitách
zdůvodnit zásady rozcvičení, kompenzace a relaxace v tělesné výchově
Skills
předvést ukázku vedení rozcvičení, kompenzace a relaxace v tělesné výchově
předvést ukázku základních dovedností v pohybových aktivitách v rámci MŠ
learning outcomes
Knowledge
používat didaktickou terminologii v oblasti těsné výchovy a modifikovat ji do praktické výuky s předškolními dětmi
vysvětlit nezbytnosti a variabilnosti organizačních forem a didakticko - organizačních forem práce v tělovýchovném procesu a využívat je při práci s dětmi v mateřské škole
používat své odborné znalosti při praktické výuce v mateřské škole
Skills
aplikovat do pohybové průpravy didaktické zásady, vyučovací metody, způsoby a postupy
modifikovat pohybové činnosti a dovednosti do tvorby pohybově rekreačních programů
sestavit obsah cvičební jednotky s využitím motivačních a netradičních pohybových činností
teaching methods
Knowledge
Interactive lecture
Multimedia supported teaching
Task-based study method
Individual study
Discussion
Skills
Skills demonstration
Collaborative instruction
Cooperative instruction
Practicum
assessment methods
Knowledge
Combined exam
Test
Portfolio
Seminar work
Continuous assessment
Self-evaluation
Skills
Skills demonstration during practicum
Continuous assessment
Recommended literature
  • www.tv4.ktv-plzen.cz.
  • Držalová, Alena. Jak plánovat a efektivně pracovat s předškolními dětmi. 1. vyd. Plzeň : Pedagogické centrum, 2000. ISBN 80-7020-061-8.
  • DVOŘÁKOVÁ, H. a kol. Tělesná výchova v MŠ. Praha Naše vojsko, 1989.
  • Dvořáková, Hana. Pohybové činnosti pro předškolní vzdělávání. Praha : Raabe, 2006. ISBN 80-86307-27-1.
  • Dvořáková, Hana. Sportujeme s nejmenšími dětmi. 1. vyd. Praha : Olympia, 2001. ISBN 80-7033-313-8.
  • DVOŘÁKOVÁ,H. Pohybové činnosti pro předškolní vzdělávání. Praha: Raabe, 2006.
  • VOLFOVÁ, H. Rozcvičky v mateřské škole I., II. Plzeň PC, 1998.
  • Volfová,H. Hravé cvičení pro děti, cvičíme s náčiním. Plzeň: Krajské centrum vzdělávání, 2006. ISBN 978-80-7020-000-1.
  • Volfová,H., Kolovská,I. Předškoláci v pohybu, cvičíme jako myška, kočka a pejsek.. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2317-4.
  • Volfová,H., Kolovská,I. Předškoláci v pohybu 2, cvičíme jako zajíc, žába a had. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2748-6.
  • Volfová,H., Kolovská,I. Předškoláci v pohybu 3. Praha, 2011.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teacher Training for Pre-school Teachers (19) Category: Pedagogy, teacher training and social care 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teacher Training for Pre-school Teachers (16) Category: Pedagogy, teacher training and social care 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teacher Training for Pre-school Teachers (17) Category: Pedagogy, teacher training and social care 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teacher Training for Pre-school Teachers (18) Category: Pedagogy, teacher training and social care 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: Summer