|
Vyučující
|
-
Knappová Věra, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do předmětu základy aplikovaných pohybových aktivit, rozdělení didaktických výstupů. Studenti poučeni o BOZP. 2. Aplikované pohybové aktivity pro jedince s tělesným postižením - pomůcky, psychologické a sociální aspekty, specifika integrace, 3. Aplikované pohybové aktivity pro jedince se zrakovým postižením - pomůcky, psychologické a sociální aspekty, specifika integrace, 4. Aplikované pohybové aktivity pro jedince se sluchovým postižením - pomůcky, psychologické a sociální aspekty, specifika integrace, 5. Aplikované pohybové aktivity pro jedince s mentálním postižením - pomůcky, psychologické a sociální aspekty, specifika integrace, 6. Aplikované pohybové aktivity pro jedince s poruchami autistického spektra princip vizualizace a strukturalizace, didaktické a psychologické aspekty, integrace, 7. Aplikované pohybové aktivity pro jedince s různými typy zdravotního postižení onkologická anamnéza, metabolický syndrom, 8. Individuální vzdělávací plán žáka se speciálními potřebami v TV, 9. Možnosti terapií v péči o jedince se speciálními potřebami (canisterapie, hipoterapie, muzikoterapie), 10. Sportovní a pohybové aktivity jedinců s postižením, Paralympijské hry, Speciální olympiády, 11. Možnosti inkluze žáka se speciálními potřebami, peer tutoring, 12. Organizace pracující s jedinci se zdravotním postižením, 13. Prezentace a zhodnocení didaktického výstupu.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Diskuse, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Přednáška
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 40 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| prokázat vstupní znalosti z anatomie, fyziologie, kompenzačních pohybových aktivit a teorie pohybové rekreace |
| implementovat znalosti z předchozího studia do didaktického procesu integrace osob s různým postižením |
| teoreticky rozebrat problematiku handicapu a jinakosti u různých věkových skupin |
| Odborné dovednosti |
|---|
| aplikovat a implementovat praktické dovednosti z předchozího studia do aktivního didaktického procesu zpřístupnění pohybových aktivit osobám s postižením |
| projevit chuť, empatii a vstupní motivaci přijmout jinakost |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| orientovat se v základních pojmech z oboru aplikovaných pohybových aktivit a používat je v podmínkách tělesné výchovy a sportu postižených osob |
| syntetizovat a vhodně užívat dříve získané znalosti z oborů psychologie, pedagogiky, zdravotní TV a teorie pohybové rekreace v problematice handicapů |
| vyhledávat v odborné literatuře pojmy propojující jednotlivé oblasti péče o handicapované a vhodně je používat |
| Odborné dovednosti |
|---|
| prakticky využívat aplikovaných pohybových aktivit v rámci tělesné výchovy a sportu postižených osob. |
| sestavit, obhájit a vést didaktický výstup s ohledem na individuální zvláštnosti cvičících jedinců s různými typy postižení |
| cvičební jednotku prezentovat a zpětnovazebně zhodnotit z hlediska funkčního, psychologického a sociálního |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Přednáška s diskusí, |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Samostudium, |
| Prezentace práce studentů, |
| Individuální konzultace, |
| Diskuse, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Projektová výuka, |
| Samostatná práce studentů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Test, |
| Seminární práce, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Sebehodnocení, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
|
Doporučená literatura
|
-
APA Olomouc.
-
Hayley Fitzgerald. Disability and Youth Sport. Oxon, 2009. ISBN 0415470412.
-
Janečka, Z., Ješina, O. et al. Vybrané outdoor aktivity jinak zrakově disponovaných osob v letní přírodě..
-
Ješina, O. & Kudláček, M. Aplikovaná tělesná výchova. Olomouc, 2011.
-
Ješina, O. Aplikované pohybové aktivity v zimní přírodě..
-
Karásková, V. Kapitoly z teorie a didaktiky aplikované tělesné výchovy..
-
Kudláček, M., & Ješina, O. Integrace žáků s tělesným postižením do školní tělesné výchovy..
-
Kudláček, Martin. Základy aplikovaných pohybových aktivit. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3954-9.
-
Panská, Svatava. Aplikované pohybové aktivity osob se sluchovým postižením. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3655-5.
-
Válková, Hana. Teorie aplikovaných pohybových aktivit pro užití v praxi I. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3163-5.
|