|
Vyučující
|
-
Špottová Petra, Mgr. Ph.D.
-
Knappová Věra, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do předmětu zdravotní tělesná výchova - význam a obsah předmětu. Význam pohybové aktivity pro zdraví jedince. Anatomická a neurofyziologická podstata vzpřímeného držení těla. 2. Individuálně optimální držení těla - charakteristika, podstata, význam, metody hodnocení - diagnostika posturální funkce z pohledu TV a fyzioterapie. 3. Hluboký stabilizační systém páteře, neurofyziologické zákonitosti řízení pohybu. 4. Hodnocení držení těla metodou Jaroše - Lomíčka, diagnostickým systémem DTP1 (statická složka posturální funkce). 5. Hodnocení svalových dysbalancí a hybných stereotypů (dynamická složka posturální funkce). 6. Svalová dysbalance v oblasti hrudníku (horní zkřížený syndrom) a v oblasti pánve (dolní zkřížený syndrom) - rozbor, základní příčiny vzniku (zásady vyrovnávání, indikace a kontraindikace). 5. Vadné držení těla - rozbor, základní příčiny vzniku (zásady vyrovnávání, indikace a kontraindikace). 6. Ortopedické vady páteře, kompenzační cvičení. Didaktické aspekty vyučovací jednotky zdravotní TV. 6. Oslabení DK - kyčelních kloubů, vadné postavení kolen, ploché nohy - rozbor, základní příčiny vzniku (zásady vyrovnávání, vhodná a kontraindikovaná cvičení). 7. Oslabení dýchacího a srdečně-cévního systému (zásady vhodné pohybové aktivity, indikace a kontraindikace). 8. Metabolický syndrom a jeho aspekty (zásady vyrovnávání, indikace a kontraindikace). 9. Oslabení zažívacího a vylučovacího systému. Oslabení smyslová a nervová. Dechová, spinální a relaxační cvičení. 10. Oslabení gynekologická, cvičení v těhotenství a šestinedělí (cvičení dle Mojžíšové, aktivace dna pánevního). 11. Hluboký stabilizační systém páteře - školní TV, sportovní trénink, fyzioterapie. 12. Pohybová aktivita jako prevence vzniku civilizačních chorob, pohybová aktivita dětí, dospívajících, seniorů. 13. Plnění závěrečných kontrolních cviků.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Skupinová výuka, Individuální konzultace, Demonstrace dovedností, Samostatná práce studentů, Samostudium literatury, Přednáška, Cvičení
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 50 hodin za semestr
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 26 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 13 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 10 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| objasnit anatomicko fyziologickou podstatu vzpřímeného držení těla |
| vysvětlit zákonitosti řízení motoriky (obsah předmětů KTB/ANAM a KTV/FYZI) |
| užívat terminologicky správně názvosloví (obsah předmětu KTV/ZG) |
| Odborné dovednosti |
|---|
| aplikovat teoretické znalosti z oblasti anatomie, fyziologie, základní gymnastiky do cvičební jednotky se zdravotním zaměřením |
| stanovit správné a chybné provedení jednotlivých cvičebních tvarů a vhodně tyto cviky zařadit do částí cvičební jednotky TV |
| prakticky vést cvičební jednotku - zejména rušnou a průpravnou část bez náčiní i s náčiním |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| vymezit problematiku hodnocení statické a dynamické složky posturální funkce, diagnostikovat nefyziologické hybné stereotypy a svalové dysbalance |
| posoudit indikaci a kontraindikaci pohybového programu pro oslabení podpůrně pohybového systému či oslabení interní |
| objasnit problematiku prevence a korekce civilizačních chorob |
| zhodnotit vhodnost sportovního zatížení na organismus jedince |
| stanovit negativní dopady hypokineze na pohybový aparát jedince |
| Odborné dovednosti |
|---|
| aplikovat odborné znalosti při sestavování cílené kompenzační pohybové intervence ve školním a tělovýchovném procesu |
| navrhnout vhodnou pohybovou aktivitu pro primární a sekundární prevenci civilizačních chorob |
| provést a popsat jednotlivé kompenzační cviky (uvolňovací, posilovací, protahovací, relaxační, dechové) názorně s vědomou kontrolou, správným dýcháním a vhodnou motivací pro cílovou skupinu cvičenců |
| sestavit a vést cvičební jednotku zdravotně regenerační tělesné výchovy bez náčiní i s náčiním |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Demonstrace dovedností, |
| Skupinová výuka, |
| Samostatná práce studentů, |
| Skupinová konzultace, |
| Prezentace práce studentů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Test, |
| Kombinovaná zkouška, |
| Průběžné hodnocení, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Průběžné hodnocení, |
| Seminární práce, |
| Test, |
| Sebehodnocení, |
|
Doporučená literatura
|
-
Bursová, M. Kompenzační cvičení. Praha: Grada,, 2005.
-
Časopis. Rehabilitace a fyzikální lékařství,.
-
Isacowitz, Rael. Pilates anatomy. 2011. ISBN 978-0-7360-8386-7.
-
Jane Johnson. Postural Correction. 2016. ISBN 9781492507123.
-
Knappová, Věra. Řešme bolesti zad pohybem. Vyd. 1. Plzeň : Západočeská univerzita, 2013. ISBN 978-80-261-0245-8.
-
Kračmar, B. Kineziologická analýza sportovního pohybu.. Praha : TRITON, 2002.
-
KRISTEN BUTERA. YOGA THERAPY. 2017. ISBN 9781492529200.
-
Krištofič, J. Gymnastika pro zdravotní a kondiční účely.. Praha, 2004.
-
Švestková, Olga; Angerová, Yvona; Druga, Rastislav,; Pfeiffer, Jan,; Votava, Jiří. Rehabilitace motoriky člověka : fyziologie a léčebné postupy. 1. vydání. 2017. ISBN 978-80-271-0084-2.
-
Tlapák, Petr. Posilování kloubní kondice : Centračně-stabilizační cvičení. Praha : ARSCI, 2014. ISBN 978-80-7420-037-3.
-
Véle, F. Kineziologie pro klinickou praxi.. Praha : GRADA, 1997.
-
Vychodilová, Renata. Rollfit, aneb rolujeme a cvičíme s pěnovými válci. 2017. ISBN 978-80-247-5673-8.
|