|
Vyučující
|
-
Čepička Ladislav, doc. Ph.D.
-
Zeman Radek, Mgr.
-
Fajfrlíková Tereza, Mgr.
|
|
Obsah předmětu
|
Didaktické aspekty rozvoje pohybových schopností. Specifika posilování mládeže, žen a seniorů. Základy didaktiky tělesné výchovy (didakticko-organizační formy práce, didaktické řídící styly, didaktické zásady, metody a postupy, struktura cvičební jednotky). Zásobník posilovacích cvičení vybraných povrchově uložených svalů (bez náčiní, s náčiním a pomocí posilovacích strojů). Prostřednictvím zpětné vazby jejich přesné provádění, s vědomou kontrolou a optimálním dýcháním. Praktický nácvik plaveckých způsobů kraul, znak a prsa. Praktický nácvik dovedností vodní záchrany. Cvičení a hry ve vodě. Organizační a právní aspekty pohybových aktivit ve vodě.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Individuální konzultace, Demonstrace dovedností, Samostudium studentů, Cvičení
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 26 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| objasnit anatomicko fyziologickou podstatu optimální postury v mezích předmětu ZDTV1 |
| užívat správné tělovýchovné názvosloví požadované v předmětu ZDTV1 |
| teoreticky objasnit základy první pomoci ve vodním prostředí |
| Odborné dovednosti |
|---|
| prakticky předvést základní cvičební polohy s užitím vhodného názvosloví |
| vést cvičební jednotku s důrazem na zdravotní účinek cvičebních tvarů s využitím znalostí z předmětu ZDTV1 |
| předvést a vysvětlit základní plavecké způsoby |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| sestavit a vysvětlit přípravu vedení pohybové jednotky s konkrétním cílem |
| správně indikovat a kontraindikovat vhodnost zařazení vybraných pohybových programů pro konkrétního jedince |
| objasnit aplikaci didaktických zásad, vyučovacích postupů a metod do plánovaného pedagogického procesu |
| objasnit a zdůvodnit právní a organizační pozadí pohybových aktivit ve vodě |
| Odborné dovednosti |
|---|
| prakticky aplikovat základní didaktické zásady, vyučovací postupy a metody do cvičebního procesu |
| prakticky vést pohybovou jednotku zdravotního zaměření pro vybranou skupinu klientů |
| prakticky vést pohybovou jednotku kondičního zaměření pro vybranou skupinu klientů |
| správně a erudovaně předvést optimální nastavení segmentů těla v rámci pohybové terapie |
| předvést technicky správně základní plavecké způsoby |
| předvést a vysvětlit praktickou dopomoc a záchranu unavenému plavci či tonoucímu |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Samostudium, |
| Individuální konzultace, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Demonstrace dovedností, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Sebehodnocení, |
| Průběžné hodnocení, |
| Seminární práce, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Průběžné hodnocení, |
|
Doporučená literatura
|
-
www.tv.3.ktv-plzen.cz.
-
www.tv.4.ktv-plzen.cz.
-
Bursová,M. Kompenzační cvičení. Praha, 2005.
-
Čechovská, Irena. Plavání dětí s rodiči : "plavání" kojenců a batolat, plavecká výuka předškolních dětí, hry a říkadla do vody. 1. vyd. Praha : Grada, 2002. ISBN 80-247-0211-8.
-
Čechovská, Irena. Plavání dětí s rodiči : výuka kojenců, batolat a předškolních dětí. Praha : Grada Publishing, 2007.
-
Hofer, Zdeněk. Technika plaveckých způsobů. 2. vyd. Praha : Karolinum, 2006. ISBN 80-246-1205-4.
-
Motyčka, Jaroslav. Teorie plaveckých sportů : plavání, synchronizované plavání, vodní pólo, skoky do vody, záchrana tonoucích. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2001. ISBN 80-210-2711-8.
-
Stackeová, Daniela. Cvičení na bolavá záda. 1. vyd. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4089-8.
-
Stejskal, P. Proč a jak se zdravě hýbat.. Břeclav : Presstempus, 2004.
-
Tlapák, P. Tvarování těla pro muže a ženy. Praha: ARSCI, 1999.
-
VILÍMOVÁ, V. Didaktika tělesné výchovy.. Brno, 2002.
-
Votík, J., Bursová, M. Přehled metod stimulace motorických schopností. Plzeň, 1994.
|