|
Vyučující
|
-
Kavalířová Gabriela, Mgr. Ph.D.
-
Fajfrlíková Tereza, Mgr.
-
Hric Karel, Mgr. Bc.
|
|
Obsah předmětu
|
Na úvodní hodině proběhne poučení o bezpečnosti práce při výuce. Charakteristika a prostředky ZG. Správné držení těla = individuálně optimální držení těla. Roztřídění cvičení dle fyziologického účinku. Struktura a obsah rušné a průpravné části vyučovací jednotky. Názvosloví tělesných cvičení. Pořadová cvičení. Metodická návaznost cvičení pro správné držení těla, zásady sestavení "rozcvičky". Uvolňovací, protahovací a posilovací cvičení s ohledem na jednotlivé svalové skupiny, prevence svalových dysbalancí. Cvičení jednotlivců a dvojic bez náčiní a s využitím náčiní, či nářadí. Zpevňovací a koordinační cvičení. Rovnovážná cvičení. Relaxační a dechová cvičení.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Individuální konzultace, Demonstrace dovedností, Samostatná práce studentů, Samostudium literatury, Cvičení
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 6 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 10 hodin za semestr
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 26 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 10 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| objasnit pojmy z biologie člověka v rozsahu učebních programů středních škol |
| Odborné dovednosti |
|---|
| provést základní lokomoční pohyby a pohybové dovednosti bez zdravotního omezení nutné k absolvování praktické výuky |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| aktivně používat gymnastické názvosloví |
| popsat správné držení těla |
| metodicky správně sestavit rušnou a průpravnou část cvičební jednotky bez náčiní i s náčiním |
| rozpoznat chyby ve cvicích patřících do průpravné části vyučovací/cvičební jednotky a navrhnout způsob jejich odstranění |
| Odborné dovednosti |
|---|
| správně provést jednotlivé uvolňovací, protahovací, posilovací cviky s vědomou kontrolou |
| aplikovat získané teoretické znalosti i praktické dovednosti do vyučovací/cvičební jednotky |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Samostudium, |
| Samostatná práce studentů, |
| Individuální konzultace, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Demonstrace dovedností, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Test, |
| Průběžné hodnocení, |
| Individuální prezentace, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Individuální prezentace, |
| Průběžné hodnocení, |
| Sebehodnocení, |
|
Doporučená literatura
|
-
Appelt, K. Názvosloví pro cvičitele. Praha : Olympia, 1989. ISBN 80-7033-011-2.
-
Bursová, M. Kompenzační cvičení. Praha: Grada,, 2005.
-
Knížetová, V., Kos, B. Strečink, relaxace, dýchání. Praha : Olympia, 1989.
-
Krištofič, J. Gymnastická příprava sportovce. Praha, 2004.
-
Krištofič, Jaroslav. Gymnastická průprava sportovce : 238 cvičení pro všestranný rozvoj pohybových dovedností. Praha : Grada Publishing, 2004. ISBN 80-247-1006-4.
-
KRIŠTOFIČ, Jaroslav. Pohybová příprava dětí. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1636-4.
-
Krištovič, J. Gymnastika pro zdravotní a kondiční účely. 1. vyd. Praha : ISV nakladatelství, 2000. ISBN 80-85866-54-4.
-
Kyselovičová, Olga a kolektiv. Základná gymnastika. 2011. ISBN 978-80-89257-42-3.
-
MALMBERG, Eric. Gymnastics fun and games. Champaign: Human Kinetics, 1999. ISBN 0-88011-710-9.
-
MITCHELL, Debby, Barbara DAVIS a Raim LOPEZ. Teaching FUNdamental gymnastics skills. Champaign: Human Kinetics, 2002. ISBN 0-7360-0124-7.
-
Perič, Tomáš. Sportovní příprava dětí. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4218-2.
-
Skopová, M., Zítko, M. Základní gymnastika. Praha, 2005.
-
Volfová,H., Kolovská,I. Předškoláci v pohybu 1. Praha, 2008.
-
Žižka, J. Pořadová cvičení. 6., přeprac. vyd. Praha : Olympia, 1991. ISBN 80-7033-071-6.
|