|
Vyučující
|
-
Knappová Věra, Mgr. Ph.D.
-
Marklová Kristýna, Bc.
|
|
Obsah předmětu
|
1.Úvod do výuky, zápočtové požadavky. Studenti poučeni o BOZP. 2.Sestavování cvičebních plánů pro různé věkové a funkční skupiny jedinců, zdravotní východiska uplatňovaných programů. 3.Zdravotně orientované programy - cviky protahovací a tonizační (Pilates, Power jóga, Tai-chi). 4.Zdravotně orientované programy aerobního charakteru. 5.Zdravotní a funkční východiska pro odporové cvičení. 6. Diagnostika pohybového aparátu klienta ze zdravotního hlediska 7. Zásobník cviků - zdravotní aspekty cvičení zádových a břišních svalů. 8.Zásobník cviků - zdravotní aspekty cvičení svalstva hrudníku a ramen. 9.Zásobník cviků - zdravotní aspekty cvičení svalstva paží, hluboký stabilizační systém. 10.Zásobník cviků ve fitness - zdravotní cvičení posilování svalů pánevních, správné postavení pánve. 11.Zásobník cviků ve fitness - zdravotní cvičení posilování svalstva dolních končetin. 12.Zápočtový test, plnění zápočtových požadavků.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 40 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 30 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 8 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| disponovat základními znalosti anatomie a fyziologie studované na SŠ |
| vykazovat znalost funkce hlavních svalových skupin a základní pohybové diagnostiky |
| Odborné dovednosti |
|---|
| prakticky aplikovat rozcvičení a závěrečné zklidňující cvičení v lekci TV |
| diagnostikovat nesprávné postavení tělních segmentů klienta v základních cvičebních polohách |
| nastavit základní parametry kondičního a zdravotně zaměřeného tréninku pro konkrétního klienta |
| disponovat osobní zkušeností s nějakým typem pohybové přípravy |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| teoreticky vysvětlit základní problematiku zdravotního cvičení ve wellness prostředí |
| teoreticky obsáhnout základní zákonitosti tvorby zdravotně zaměřených programů pro běžnou populaci i pro jedince s určitými zdravotními specifiky |
| analyzovat vstupní informace a vytvořit individuálně přizpůsobený pohybový program podle stanovených kritérií |
| Odborné dovednosti |
|---|
| prakticky vysvětlit a na příkladech předvést základní metodiku cvičení ve zdravotně orientovaných programech |
| prakticky vysvětlit a na příkladech předvést cvičební postupy zdravotně zaměřených programů pro běžnou populaci i pro jedince s určitými zdravotními specifiky |
| analyzovat stav pohybového aparátu vybraného jedince, sestavit a prakticky předvést individuálně přizpůsobený pohybový program |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Samostatná práce studentů, |
| Prezentace práce studentů, |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Řešení problémů, |
| Demonstrace dovedností, |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Test, |
| Seminární práce, |
| Průběžné hodnocení, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Průběžné hodnocení, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Sebehodnocení, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Průběžné hodnocení, |
|
Doporučená literatura
|
-
Bean, A. Sports supplement. Bloomsbury Publishing PLC, 2015. ISBN 978-1-4729-0966-4.
-
STACKEOVA, D. Fitness programy teorie a praxe.
-
STACKEOVA, D. Fitness-metodika cvičení ve fitness centrech. Praha Karolinum, 2006.
-
Stackeová Daniela. Relaxační techniky ve sportu. Praha, 2011. ISBN 978-80-247-3646-4.
-
Tlapák, P. tonus.
-
Tlapák, P. Tvarování těla pro muže i ženy. Praha : ARSCI, 1999. ISBN 80-86078-00-0.
-
Tlapák Petr. Posilování kloubní kondice. Praha, 2014. ISBN 978-80-7420-037-3.
|