Course: Health and regenerative physical education

« Back
Course title Health and regenerative physical education
Course code KTV/ZRTV
Organizational form of instruction Lecture + Seminar
Level of course Bachelor
Year of study 2
Semester Winter
Number of ECTS credits 3
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Špottová Petra, Mgr. Ph.D.
  • Knappová Věra, Mgr. Ph.D.
Course content
Physical activity (individually targeted) as one of the basic elements of health promotion. Anatomical and neurophysiological nature individually optimal posture.  Evaluating the level of postural functions (static component). Evaluating the level of postural functions (dynamic components). Release and breathing exercises as part of prevention of vertebral difficulties as a result of a sedentary lifestyle.  Compensation stretching exercises as part of prevention of vertebral difficulties as a result of a sedentary lifestyle.  Fitness compensatory exercises as part of prevention of vertebral difficulties as a result of a sedentary lifestyle. Health-related fitness, physical activity of children, adolescents, seniors. Aerobic fitness focusing on primary prevention of lifestyle diseases. Metabolic syndrome and its aspects (the principle of equalization, indications and contraindications). Respiratory, spinal and relaxation exercises, physical activity in the prevention of stress. Exercise during pregnancy and the postpartum period (exercises according to Moses, activation of the pelvic floor).

Learning activities and teaching methods
Collaborative instruction, Skills demonstration, Individual study, Lecture, Practicum
  • Preparation for comprehensive test (10-40) - 30 hours per semester
  • Contact hours - 13 hours per semester
  • Practical training (number of hours) - 26 hours per semester
prerequisite
Knowledge
užívat pojmosloví týkající se problematiky biologie člověka (funkční anatomie) v rozsahu učebních programů gymnázií
objasnit vztah pohybové aktivity v systému činností vedoucích ke zdraví
Skills
aktivně provádět pohybovou aktivitu vzhledem ke svým tělesným a zdravotním předpokladům na úrovni praktických zápočtových požadavků
posoudit vliv vybraných pohybových aktivit na jedince na základě osobních zkušeností
learning outcomes
Knowledge
popsat individuálně optimální držení těla
posoudit indikaci a kontraindikaci pohybového programu pro oslabení podpůrně pohybového systému či oslabení interní
objasnit problematiku prevence vybraných civilizačních chorob a vlivu pohybové aktivity jako jedné z determinant zdraví
Skills
aplikovat odborné znalosti při sestavování cílené kompenzační pohybové intervence ve školním a tělovýchovném procesu
provést a popsat jednotlivé kompenzační cviky (uvolňovací, posilovací, protahovací, relaxační, dechové) názorně s vědomou kontrolou, správným dýcháním a vhodnou motivací pro cílovou skupinu cvičenců
navrhnout vhodnou pohybovou aktivitu pro primární a sekundární prevenci civilizačních chorob
teaching methods
Knowledge
Lecture
Seminar
Skills
Skills demonstration
Collaborative instruction
Individual study
assessment methods
Knowledge
Test
Seminar work
Skills
Skills demonstration during practicum
Continuous assessment
Recommended literature
  •  Bea Miescher. Spiráldynamik. 2018. ISBN 978-8087419755.
  • Bean, A. Sports supplement. Bloomsbury Publishing PLC, 2015. ISBN 978-1-4729-0966-4.
  • Bret Contreras. Bodyweight Strength Training Anatomy. 2013. ISBN 9781450429290.
  • Bursová, Marta. Kompenzační cvičení. Pohyb, šport, zdravie [CD-ROM] = exercitatio corpo. Praha : Grada, 2005.
  • Dobešová, P. Základy zdravotního cvičení. Ostrava : DOMIGA, 2006.
  • Rašev, Eugen. Škola zad. 1. vyd. Praha : Direkta, 1992. ISBN 80-900272-6-1.
  • Sheehyová, K. Léčba pohybem.. Bratislava : PERFEKT,, 2000.
  • Smíšek, Richard; Smíšková, Kateřina,; Smíšková, Zuzana. Svalové řetězce : spirální stabilizace páteře : manuální příprava, pohybová léčba výhřezu meziobratlového disku bez operace, potíží po operacích páteře, skoliózy bez korzetu a operace : metoda spirální stabilizace páteře : SMíšek systém. 2016. ISBN 978-80-87568-65-1.
  • StejskalL, P. Proč a jak se zdravě hýbat.. Břeclav : Presstempus,, 2004.
  • Švestková, Olga; Angerová, Yvona; Druga, Rastislav,; Pfeiffer, Jan,; Votava, Jiří. Rehabilitace motoriky člověka : fyziologie a léčebné postupy. 1. vydání. 2017. ISBN 978-80-271-0084-2.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Physical Education in Education (16) Category: Physical education and sport 3 Recommended year of study:3, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Music in Education (18) Category: Art and applied art 3 Recommended year of study:3, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Music in Education (17) Category: Art and applied art 3 Recommended year of study:3, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Physical Education in Education (19) Category: Physical education and sport 3 Recommended year of study:3, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Physical Education in Education (18) Category: Physical education and sport 3 Recommended year of study:3, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Physical Education in Education (17) Category: Physical education and sport 3 Recommended year of study:3, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Biology in Education (18) Category: Biology courses 3 Recommended year of study:3, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Biology in Education (17) Category: Biology courses 3 Recommended year of study:3, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Chemistry in Education (16) Category: Chemistry courses 3 Recommended year of study:3, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Health Education (16) Category: Pedagogy, teacher training and social care 3 Recommended year of study:3, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Biology in Education (16) Category: Biology courses 3 Recommended year of study:3, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Biology in Education (19) Category: Biology courses 3 Recommended year of study:3, Recommended semester: Winter