|
Vyučující
|
-
Ulrych Zdeněk, doc. Ing. Ph.D.
-
Baťko Jan, Mgr. Ph.D.
-
Filipi Zbyněk, PhDr. Ph.D.
-
Frank Filip, Mgr. Ph.D.
-
Průcha Tomáš, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Pojem algoritmus a s ním spojené vlastnosti. Způsoby algoritmizace. Základní algoritmické konstrukce. Formy zápisu algoritmů. Objektový přístup k algoritmizaci a datům. Programovací prostředí pro rozvoj algoritmického a informatického myšlení žáků. Algoritmická složitost. Teorie grafů. Algoritmy numerických metod. Algoritmy řazení. Aktivity rozvíjející algoritmické myšlení. Řešení příkladů využitelných k rozvoji algoritmického myšlení ve zvoleném programovacím prostředí.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, E-learning, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Seminární výuka, Samostatná práce studentů
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 26 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 40 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 15 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| logického myšlení rozvinutého na úrovni výstupů středoškolských RVP |
| Odborné dovednosti |
|---|
| samostatné zkoušet funkce v neznámém softwaru. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| vysvětlit na základě historického vývoje pojem algoritmus včetně jeho vlastností |
| identifikovat základní problémy související s algoritmickou složitostí |
| Odborné dovednosti |
|---|
| rozpoznat algoritmus na základě vlastností |
| použít různé způsoby algoritmizace |
| využít základní algoritmické konstrukce |
| rozlišit výhody a nevýhody různých forem zápisu algoritmů |
| vybrat prostředí pro rozvoj algoritmického myšlení podle účelu použití |
| využít při algoritmizaci znalosti z teorie grafů |
| řešit příklady využitelné k rozvoji algoritmického myšlení ve zvoleném prostředí |
| analyzovat problémy z různých oblastí a sestavit pro jejich řešení vhodný algoritmus v různých podobách na základě pravidel |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| E-learning, |
| Samostatná práce studentů, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností, |
| Samostatná práce studentů, |
| Seminární výuka (badatelské metody), |
| Řešení problémů, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Řešení problémů, |
| Demonstrace dovedností, |
| Prezentace práce studentů, |
| Samostudium, |
| Seminární výuka (badatelské metody), |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Test, |
| Seminární práce, |
| Průběžné hodnocení, |
| Portfolio, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Seminární práce, |
| Průběžné hodnocení, |
| Portfolio, |
| Formativní hodnocení, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Průběžné hodnocení, |
| Seminární práce, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Portfolio, |
|
Doporučená literatura
|
-
Programování pro děti : naučte se programovat při tvorbě skvělých her. 1. vyd. Brno : Computer Press, 2013. ISBN 978-80-251-3809-0.
-
Mareš, Martin; Valla, Tomáš. Průvodce labyrintem algoritmů. 1. vydání. 2017. ISBN 978-80-88168-19-5.
-
Pelánek, Radek. Programátorská cvičebnice : [algoritmy v příkladech]. Brno : Computer Press, 2012. ISBN 978-80-251-3751-2.
-
Ryant, Ivan. Algoritmy a datové struktury objektově. Vydání první. 2017. ISBN 978-80-270-1660-0.
-
Wróblewski, Piotr. Algoritmy. 1. vydání. 2015. ISBN 978-80-251-4126-7.
|