|
Vyučující
|
-
Přibáň Tomáš, PhDr. Ph.D.
-
Jakeš Tomáš, PhDr. Ph.D.
-
Baťko Jan, Mgr. Ph.D.
-
Fadrhonc Jan, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Možnosti výuky algoritmizace a programování na ZŠ. Formulace problému a analýza možností, složitosti a způsobů realizace řešení. Algoritmické konstrukce. Metody a aktivity rozvíjející algoritmické myšlení. Zásady konstrukce úloh pro rozvoj myšlení. Programovací a dětské programovací jazyky a prostředí. Tvorba komplexnějších programů a výukových úloh ve zvoleném programovacím prostředí. Profesionální programovací prostředí a jazyky, jejich konstrukce a funkce, jako možný následný výukový a pracovní prostředek.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Projektová výuka, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Přednáška, Přednáška s demonstrací, Cvičení
- Kontaktní výuka
- 13 hodin za semestr
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 26 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 2 hodiny za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 5 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 40 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| zná vývojové diagramy a základní struktury programu |
| vstupní znalosti na úrovni předmětu KVD/ALGV |
| Odborné dovednosti |
|---|
| vstupní dovednosti na úrovni předmětu KVD/ALGV |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
| bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| umí se orientovat v problematice algoritmizace |
| umí zvolit vhodné programovací prostředí pro výuku algoritmického myšlení |
| Odborné dovednosti |
|---|
| dovede navrhnout vhodné metody a aktivity, které vedou k rozvoji algoritmického myšlení u žáků základních škol |
| dovede vytvořit vhodné příklady, které podporují rozvoj algoritmického myšlení |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
| mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
| mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Přednáška s demonstrací, |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Řešení problémů, |
| Projektová výuka, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Řešení problémů, |
| Demonstrace dovedností, |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Samostatná práce studentů, |
| Prezentace práce studentů, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Samostudium, |
| E-learning, |
| Řešení problémů, |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Test, |
| Průběžné hodnocení, |
| Výstupní projekt, |
| Kombinovaná zkouška, |
| Písemná zkouška, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Seminární práce, |
| Portfolio, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Sebehodnocení, |
| Kombinovaná zkouška, |
| Individuální prezentace, |
|
Doporučená literatura
|
-
Programování pro děti : naučte se programovat při tvorbě skvělých her. 1. vyd. Brno : Computer Press, 2013. ISBN 978-80-251-3809-0.
-
Blaho, Andrej; Kalaš, Ivan. Imagine Logo : učebnice programování pro děti. Vyd. 1. Brno : Computer Press, 2006. ISBN 80-251-1015-X.
-
Tomcsányi, Peter. Imagine logo programovací prostředí pro děti. Brno : Computer press, 2006. ISBN 80-251-1218-7.
-
Töpfer, Pavel. Algoritmy a programovací techniky. 1. vyd. Praha : Prometheus, 1995. ISBN 80-85849-83-6.
-
Vaníček, Jiří; Mikeš, Radovan. Informatika pro základní školy a víceletá gymnázia. 3. díl. Vyd. 1. Brno : Computer Press, 2006. ISBN 80-251-1082-6.
|