|
Vyučující
|
-
Filipi Zbyněk, PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Historický vývoj užití digitálních technologií v souladu s různými teoriemi vzdělávání a jejich promítnutí do současnosti. 2. Výběr a úprava existujících digitálních zdrojů vhodných pro použití v řízené činnosti na MŠ. 3. Tvorta vlastních digitálních zdrojů vhodných pro využití v MŠ a jejich organizace, ochrana a sdílení. 4. Myšlenkové a pojmové mapy. 5. Rozvoj informační a mediální gramotnosti budoucích pedagogů v MŠ. 6. Bezpečné a odpovědné používání digitálních technologií budoucími pedagogy v MŠ. 7. Zpětná vazba ve spojení s využitím digitálních technologií v MŠ. 8. Podpora samostatné práce i spolupráce při využití digitálních technologií pedagogy a dětmi v MŠ. 9. Rozvoj prekonceptů informatického myšlení v rámci digitální kompetence u dětí v MŠ bez digitálních technologií. 10. Rozvoj prekonceptů informatického myšlení v rámci digitální kompetence u dětí v MŠ s digitálními technologiemi. 11. Řešení problémů prostřednictvím digitálních technologií. 12. Reflexe využití digitálních zdrojů v MŠ. 13. Soustavný profesní rozvoj spojený se zapojením do odborné komunikace k využívání digitálních technologií v MŠ.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 40 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| vyhledat digitální materiály, jimiž lze podpořit výuku. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| prokazovat potřebný stupeň čtenářské gramotnosti při práci s textem; |
| pracovat s různými digitálními zařízeními na uživatelské úrovni. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| interpretovat možnosti využití digitálních technologií ve vzdělávacím procesu v souladu s vývojovými směry. |
| nalézt konkrétní příklady pro různé oblasti otevřených technologií s možnostmi jejich využití; |
| porovnat jednotlivé standardy, pravidla a doporučení vztahující se k využívání digitálních technologií; |
| Odborné dovednosti |
|---|
| rozlišit různé koncepty pojetí digitální gramotnosti; |
| vyhodnotit přínos jednotlivých současných tendencí využití digitálních technologií ve výuce v návaznosti na aktivní sledování a na znalost etap předchozího vývoje; |
| zdůvodnit na základě analýzy výběr témat a prostředků pro tvorbu jednotlivých digitálních podpor výuky; |
| vytvořit soubor vzdělávacích aktivit podpořených digitálními technologiemi. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
| mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Samostatná práce studentů, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Řešení problémů, |
| Samostatná práce studentů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Portfolio, |
| Průběžné hodnocení, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Portfolio, |
| Vzájemné hodnocení studentů, |
| Seminární práce, |
| Formativní hodnocení, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Portfolio, |
| Průběžné hodnocení, |
|
Doporučená literatura
|
-
Dobiáš, Václav. Digitální technologie v mateřské škole. České Budějovice. 2019.
-
Kalaš, Ivan. Premeny školy v digitálnom veku. Prvé vydanie. 2013. ISBN 978-80-10-02409-4.
-
Kalaš, Ivan. Spoznávame potenciál digitálnych technológií v predprimárnom vzdelávaní. Bratislava. 2011.
-
Maněnová, M. a S. Pekárková. Algoritmizace s využitím robotických hraček pro děti do věku 8 let. České Budějovice. 2019.
-
Petrus. Sada přednášek pro předmět: Digitální technologie v preprimárním vzdělávání. Ústí nad Labem. 2019.
-
Puerling, B. Teaching in the Digital Age for Preschool and Kindergarten: Enhancing Curriculum with Technology. .
-
Rogers-Whitehead, Carrie. Digitální rodičovství: jak pomoci dětem vybudovat si zdravý vztah k technologiím. Praha. 2022.
|