|
Vyučující
|
-
Rohlíková Lucie, doc. PhDr. Ph.D.
-
Filipi Zbyněk, PhDr. Ph.D.
-
Průcha Tomáš, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Digitální technologie a teorie vzdělávání. Příklady využití digitálních technologií ve školním prostředí. Využití umělé inteligence ve vzdělávání. Plánování a tvorba školního kurikula informatiky na 1. st. ZŠ. Vzdělávací aplikace pro různé digitální technologie. Cloud computing software jako služba pro výukové účely. Možnosti vlastního profesního rozvoje s pomocí internetu a internetové komunikace Vyhledávání informací a materiálů na internetu, zpracování dat. Internetové zdroje aktualit o využívání digitálních technologií ve výuce. Portály a komunity spojené se vzděláváním. Využívání sociálních sítí ve výuce. Tvorba portfolia. Projekt - výuka vybraného tématu zaměřeného na rozvoj informatického myšlení u žáků na 1. st ZŠ. Kyberšikana.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
E-learning
- Projekt individuální [40]
- 40 hodin za semestr
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 15 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 5 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| vysvětlit základní pojmy z informatiky. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| orientovat se v práci s osobním počítačem na úrovni sylabu ECDL Start. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| porovnat různé teorie vzdělávání v souvislosti s využitím digitálních technologií. |
| uvést příklady vhodného i nevhodného využití digitálních technologií ve školním prostředí. |
| analyzovat různé typy vzdělávacích aplikací. |
| orientovat se v cloudových službách. |
| vyhledávat aktuální informace, materiály a vzdělávací příležitosti na internetu. |
| analyzovat pozitivní a negativní aspekty sociálních sítí a virtuálních komunit. |
| reflektovat význam digitálního portfolia pro žáky i učitele. |
| vysvětlit zásady bezpečnosti na internetu a možnosti prevence kyberšikany.. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| vytvořit digitální portfolio. |
| diagnostikovat prekoncepty žáků 1. st. ZŠ vázaných k informačním technologiím a získané poznatky aplikovat do procesu rozvoje nových znalostí, dovedností a postojů. |
| rozvíjet informatické myšlení u žáků 1. st. ZŠ. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| E-learning, |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Prezentace práce studentů, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností, |
| Prezentace práce studentů, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Prezentace práce studentů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Portfolio, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Portfolio, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Portfolio, |
|
Doporučená literatura
|
-
Brdička, Bořivoj. Role internetu ve vzdělávání : studijní materiál pro učitele snažící se uplatnit moderní technologie ve výuce. Kladno : Aisis, 2003. ISBN 80-239-0106-0.
-
Liukas, Linda. Hello, Ruby : dobrodružné programování. Vydání první. 2017. ISBN 978-80-905803-4-3.
-
NEUMAJER Ondřej, ROHLÍKOVÁ, Lucie, ZOUNEK, Jiří. Učíme se s tabletem. Praha, 2015. ISBN 978-80-7478-768-3.
-
Rohlíková, Lucie. KVD/ITV Informační technologie ve výuce. Západočeská univerzita v Plzni. 2023.
-
Vaníček, Jiří. Informatika pro 1. stupeň základní školy: informační a komunikační technologie.. Brno, 2012. ISBN 978-80-251-3749-9.
-
Zounek, Jiří; Juhaňák, Libor,; Staudková, Hana,; Poláček, Jiří. E-learning : učení (se) s digitálními technologiemi : kniha s online podporou. Vydání první. 2016. ISBN 978-80-7552-217-7.
|