|
Vyučující
|
-
Slavík Jan, doc. PaedDr. CSc.
|
|
Obsah předmětu
|
Témata výuky: 1. Vzdělávací a výchovná dimenze expresivní výchovy. Autorita a profesionalita v expresivní výchově. 2. Reflektivní bilance pedagogického díla. Přidaná hodnota v souvislostech kvality výtvarného zážitku. 3. Koncept, výraz a jeho význam/y jako základní jednotky didaktické analýzy expresivní tvorby. 4. Pedagogické dílo, jeho situace a jejich vztah k expresivnímu zážitku prostřednictvím vzdělávacích motivů. 5. Analýza obsahu a jeho transformace (komponenty: významová, konstruktivní, empatická, prožitková). 6. Osobní prekoncept - didaktická jednotka obsahu. Sociokognitivní výzva a vzdělávací motivy v kontextu předmětných oborů (teorie umění, estetika, psychologie umění, historie umění ad.). 7. Obsah jako důsledek světa-tvorby. Skutečnost, možný svět, fikční svět v kultuře a umění. Existenciální situace. Pedagogické zacházení s hranicemi mezi fikcí a non-fikcí (koncept potenciálního prostoru). 8. Aranžování umělecké situace v expresivní výchově. Podmínky, nároky: "co je umění?", "kdy je umění?". Kánony objektu, kánony subjektu při interpretaci a hodnocení umělecké situace ve výtvarné výchově. Vzdělávací motivy: spojnice tvůrčího expresivního projevu s teoretizací v kontextu předmětných oborů (teorie umění, estetika, psychologie umění ad.). 9. Hodnocení jako prostředek sociokognitivní výzvy a vzdělávacích motivů v expresivní výchově. Reflektivní dialog a jeho vztah k charakteristikám osobnosti žáka. Hermeneutická identita. Úloha vzdělávacích motivů při formativním hodnocení. 10. Alterace, verze: analytické hodnocení expresivní tvorby v pedagogické praxi ve vztahu k utváření vzdělávacích motivů. 11. Učivo v expresivní výchově a jeho zvláštnosti oproti naukovým předmětům. Didaktická analýza výchovného procesu v artefiletice. Funkce vzdělávacích motivů při reflexi a reflektivním dialogu. Předmět Artefiletika navazuje na předměty pedagogicko-psychologického bloku následujícím způsobem: Obecná didaktika pro střední školy: Součástí přípravy v artefiletice je tvorba a analýza učebních úloh, jejich evaluace s ohledem na kurikulum a potřeby a dispozice žáků. Pedagogická psychologie pro ZŠ: S ohledem na analýzu učebních úloh a jejich reflexi je pro artefiletiku přirozené navazovat na tematiku učení, metakognice, motivování ad. Reflexe a hodnocení kvality výuky: Jedním z klíčových témat artefiletiky je reflexe a reflektivní praxe. V předmětu je prováděna reflexe výstupové praxe , součástí přípravy v předmětu je tvorba a analýza učebních úloh, jejich evaluace s ohledem na kurikulum, jejich reflexe v návaznosti na tematiku učení, metakognice, motivování atd.).
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Skupinová výuka, Kooperativní výuka, Diskuse, Dialogická výuka, Prezentace práce studentů, Demonstrace dovedností, Samostatná práce studentů, Přednáška, Seminář
- Projekt individuální [40]
- 30 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 40 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 20 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 60 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| absolvovat předmět KVK/ZA ; |
| objasnit požadovanou terminologii, vysvětlovat obsah pojmů logicky v poznávacích souvislostech oboru a v požadovaném širším mezioborovém či filozofickém kontextu; |
| popsat souvislost mezi tvořivou stránkou své pedagogické činnosti a jejím programovým kurikulárním zázemím v RVP; |
| Odborné dovednosti |
|---|
| používat odborné pojmy, resp. kritéria při analýze, interpretaci, výkladu, usuzování a hodnocení v rámci modelových nebo reálných situací; |
| vysvětlovat teoretické znalosti na modelových příkladech z praxe; |
| reflektovat modelové edukační situace, analyzovat, popisovat a interpretovat jejich podstatné prvky, vztahy a strukturu, hodnotit je a usuzovat na jejich souvislosti v ontodidaktické a psychodidaktické úrovni; |
| z prezentovaných modelových situací interpretovat a odvozovat myšlenkový obraz edukačního procesu s použitím odborné terminologie oboru; |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| vybavovat si požadovaná fakta z historického vývoje výtvarné výchovy a příbuzných uměleckých oborů a vysvětlovat je s ohledem na současný stav a vývojové perspektivy oboru; |
| popsat souvislosti mezi tvořivou stránkou své pedagogické činnosti a jejím programovým kurikulárním zázemím v RVP; |
| s oporou o materiály RVP a artefiletickou koncepci výrazové hry a jejích dimenzí odhadovat smysl a cíl modelové výukové situace a její možný dopad na žáka a s porozuměním o něm diskutovat; |
| objasnit vztah obsahů zrealizovaného úkolu a obsahů z oblasti Umění a kultura, ilustrovat tuto vazbu vhodným obrazovým materiálem a vysvětlovat její podstatu; |
| popsat vztahu obsahů zrealizovaného úkolu ke vhodným průřezovým tématům; |
| Odborné dovednosti |
|---|
| reflektovat, analyzovat a interpretovat zážitky z modelových situací a odvozovat z nich zobecňující soudy, tyto soudy obhajovat, diskutovat a kriticky analyzovat s ohledem na diskusi ve skupině; |
| analyzovat souvislosti mezi různými typy konceptů, jejich výrazovými prostředky a subjektivními zážitkovými obsahy; |
| objevovat a interpretovat souvislosti mezi kulturními koncepty a subjektivními projevy prekonceptu; |
| v reflektivním dialogu ve skupině představovat, zdůvodňovat a obhajovat svůj přípravný model a diskutovat případné zlepšující varianty pedagogického díla; |
| analyzovat svůj přípravný model pedagogického díla a využívat přitom poznatků o dimenzích výrazové hry; |
| na základě výsledků posouzení doplňovat svůj model o odpovídající interpretační a hodnotící aktivity; |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Přednáška s diskusí, |
| Diskuse, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Demonstrace dovedností, |
| Skupinová výuka, |
| Kooperativní výuka, |
| Samostatná práce studentů, |
| Prezentace práce studentů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Ústní zkouška, |
| Průběžné hodnocení, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Portfolio, |
| Sebehodnocení, |
| Seminární práce, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Doporučená literatura
|
-
? RUBINOVÁ, J. A. (ed.). Přístupy v arteterapii.. Praha, 2008. ISBN 9788073870935.
-
Babyrádová, Hana. Rituál, umění a výchova. Brno : Masarykova univerzita, 2002. ISBN 80-210-3029-1.
-
Borecký, Vladimír. Imaginace a kultura. Praha : Karolinum, 1996. ISBN 80-7184-162-5.
-
Goodman, Nelson. Jazyky umění : nástin teorie symbolů. Vyd. 1. Praha : Academia, 2007. ISBN 978-80-200-1519-8.
-
Graham, Gordon. Filosofie umění. 1. vyd. Brno : Barrister & Principal, 2000. ISBN 80-85947-53-6.
-
Jedlička, R. et al. Poruchy socializace u dětí a dospívajících. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5447-5.
-
Kast, Verena. Imaginace jako prostor setkání s nevědomím. Vyd. 1. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-302-1.
-
Liessmann, Konrad Paul. Filozofie moderního umění. Olomouc : Votobia, 2000. ISBN 80-7198-444-2.
-
Pechar, J. Prostor imaginace. Praha, 1992.
-
RUBIN, J. A.(ed.). Approaches to Art Therapy (Theory and Technique). New York, Brunner/Mazel, Inc. s. 44 - 62, 1987. ISBN 0-87630-452-8.
-
Simon, R. M. The Symbolism of Style. London and New York Tavistock/Routledge, 1992. ISBN 0-415-04130-9.
-
SLAVÍK, J. & HAJDUŠKOVÁ, L. Vzdělávací a terapeutický motiv v pohledu artefiletiky. Arteterapie, 22-23, s. 71 - 82.. 2010.
-
SLAVÍK, J., WAWROSZ, P. Umění zážitku, zážitek umění. 2. díl : teorie a praxe artefiletiky. Praha : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-7290-130-3.
-
Slavík, Jan. Exprese jako způsob poznávání.
-
Slavík, Jan; Chrz, Vladimír,; Štech, Stanislav. Tvorba jako způsob poznávání. Vyd. 1. V Praze : Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2335-1.
-
Slavík, Jan. Od výrazu k dialogu ve výchově : artefiletika. Praha : Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-437-3.
-
Slavík, Jan. Současná arteterapie v České republice a v zahraničí = Art therapy today in the Czech Republic and abroad. Praha : Univerzita Karlova, 2000. ISBN 80-7290-004-8.
-
Slavík, Jan. Umění zážitku, zážitek umění. 1. díl : teorie a praxe artefiletiky. V Praze : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2001. ISBN 80-7290-066-8.
-
Šicková-Fabrici, Jaroslava. Základy arteterapie. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-616-0.
-
Valenta, Milan. Dramaterapie. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-586-5.
-
Vavrda, Vladimír. Otázky soudobé psychoanalýzy : tradice a současnost. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 2005. ISBN 80-7106-672-9.
-
Walton, K. L. Mimesis as Make-Believe (on the foundations of the representatuional arts).. New York, London: Harvard University Press, 1992.
-
Zuska, Vlastimil. Estetika : úvod do současnosti tradiční disciplíny. Praha : Triton, 2001. ISBN 80-7254-194-3.
|