Lecturer(s)
|
-
Komzáková Martina, PhDr. Ph.D.
-
Uhl Skřivanová Věra, PhDr. Ph.D.
|
Course content
|
Visual art culture. Visuality and the media. Virtual computer reality. Visual competence as a professional teacher competence. Blurring of boundaries, permeation of different types of art. Creative activities such as events, happenings, performances, dramatization, installations as art activities for kindergarten children. Spontaneity as a manifestation of freedom. Land art, art intervention into the environment by using natural (branches, leaves, stones, etc..) and artificial (balloons, umbrellas, clothing, etc..) elements. Art creation with human body - make-up, packing, etc.. Spatial and object creation in the art of the past and present - pictorial introduce into the theme based on a dialogue. A short survey of tasks, content topics and visual forms which arrive under consideration for individual student selection of the semestral tasks. Skimming borders between traditional sculpture creation and object formation. Solution of chosen visual tasks based on enforcement of technological accesses from both areas in either visual form. Shaping of elected material with aim to supply it by meaning; testing of expression and meaning opportunities and craftsman mastering of available materials. Creation of objects from already completed selected components; creation of changeable or fixed assembles from founded objects with beforehand given or afterwards inserted meaning. Transformation of meaning of already completed ("founded") ready-mades by virtue of art intervention, peculiarisation or fitting chosen objects to other surroundings or contexts etc. Pictorial introduction into problems of the tasks on base of architectural design. Experiments with three-dimensional elements shape-wise and materially heterogeneous which are destined for formation of architectural whole. Activities predominantly are based on art playing and experimentation. Solutions of visual tasks are supplemented by texts in which links of seminar activities to visual culture and art or on art education in nursery and elementary school are described.
|
Learning activities and teaching methods
|
Multimedia supported teaching, Group discussion, Skills demonstration, Task-based study method, Seminar classes, Individual study, Lecture with visual aids
- Contact hours
- 26 hours per semester
- Presentation preparation (report) (1-10)
- 10 hours per semester
- Undergraduate study programme term essay (20-40)
- 40 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
absolvovat předměty KVK/UPVV a KVK/VTP; |
objasnit některé soudobé umělecké koncepty; |
interpretovat zvolené umělecké dílo současnosti i minulosti; |
Skills |
---|
experimentovat s výrazovými možnostmi výtvarného umění; |
využívat různé výtvarné techniky a postupy; |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
popsat a vysvětlit jednotlivé fáze vývoje dětského výtvarného projevu; |
popsat a objasnit znaky dětského výtvarného projevu; |
objasnit koncepty zvolených děl uměleckých děl; |
transformovat umělecký obsah do výtvarné činnosti pro předškolní vzdělávání; |
Skills |
---|
analyzovat a interpretovat dětskou výtvarnou práci; |
navrhnout, připravit a strukturovat výtvarné činnosti v MŠ na základě didaktických kategorií; |
ověřit a reflektovat vlastní didaktickou práci ve výtvarné výchově; |
přizpůsobit výtvarnou činnost konkrétní věkové skupině dětí; |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Lecture supplemented with a discussion |
Discussion |
Multimedia supported teaching |
One-to-One tutorial |
Group discussion |
Skills |
---|
Interactive lecture |
Cooperative instruction |
Project-based instruction |
Students' portfolio |
Seminar |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Continuous assessment |
Skills |
---|
Practical exam |
Portfolio |
Individual presentation at a seminar |
Combined exam |
Skills demonstration during practicum |
Group presentation at a seminar |
Self-evaluation |
Recommended literature
|
-
Bourriaud, Nicolas. Post produkce. Praha : Tranzit, 2004. ISBN 80-903452-0-4.
-
HAZUKOVÁ, Helena? ŠAMŠULA, Pavel. Didaktika výtvarné výchovy I.. Praha: UK ? Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-7290-237-7.
-
I.Zhoř. Proměny soudobého umění.
-
SLAVÍKOVÁ, V.; HAZUKOVÁ, H.; SLAVÍK J. Výtvarné čarování: (artefiletika pro předškoláky a mladší školáky).. Praha: UK, Pedagogická fakulta, 2003. ISBN 80-7290-016-1.
-
SLAVÍKOVÁ, V., SLAVÍK J., ELIÁŠOVÁ, S.. Dívej se, tvoř a povídej!: artefiletika pro předškoláky a mladší školáky.. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-322-2.
-
SVOBODOVÁ, Marie. Výtvarná výchova v předškolním věku.. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 1998. ISBN 80-85808-47-1.
|