|
Vyučující
|
-
Kovaříková Lenka, Mgr. Ph.D.
-
Kirschenmann-Tenter Johannes, prof. Dr.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Hermeneutika věda a umění výkladu. Hermeneutická identita díla. Umění jako předmět výkladu 2. Hermeneutický kruh. Lepší a horší porozumění 3. Obsah, koncept a význam. Utváření významu 4. Utváření významu v obsahové transformaci. E. Panofsky: prvotní význam faktický, výrazový, druhotný význam - konvenční, vnitřní význam 5. Utváření významu kontext a kotext. Obsah, význam a smysl. Vnitřní slovo a cizí smysl. Komponenty výtvarného zážitku v kontextu Goodmanovy teorie symbolizace 6. Od samozřejmosti k nesamozřejmosti porozumění. Potřeba pravidel. Kritická metoda. Chladeniova a Meierova hermeneutika 7. Od víry v poznatelnou pravidelnost k relativitě subjektivní interpretace. Romantická hermeneutika. Diltheyova hermeneutická metoda 8. Hermeneutické kánony subjektu a objektu. Schleiermacherova hermeneutika. Problém neporozumění a nedorozumění 9. Estetický nebo umělecký zážitek brána k výkladu díla. Hermeneutická zkušenost umění 10. Krása chápání pojmu "krása" z antického přístupu k Dobru a Pravdě. Pojetí krásy v tradici a kritika její problematizace v současném kontextu 11. Reference jako základní jednotka možnosti interpretace. Exkurz o symbolizaci: sémiotika, sémiologie, sémantika 12. Objektivizační a subjektivní aspekty hermeneutického výkladu. Historický a regionální kulturní kontext ve vztahu ke ko-textu a jejich důsledky pro interpretování výtvarného projevu 13. Vizuální studia v kontextu teorie reference. Neomezená sémióza a hermetický drift
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 40 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 30 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| objasnit základní pojmy a fakta z oblasti dějin výtvarného umění a výtvarné kultury. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| prokazovat základní dovednosti recepce, analytické interpretace a hodnocení výtvarného artefaktu; |
| vést dialog o výtvarném artefaktu a v argumentaci zdůvodňovat své soudy. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
| bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
| bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| vysvětlovat obsah pojmů logicky v poznávacích souvislostech oboru a v požadovaném širším mezioborovém či filozofickém kontextu; |
| používat při analýze odborné pojmy, resp. kritéria , interpretaci, výkladu, usuzování a hodnocení výtvarných projevů, nejenom uměleckých; |
| zdůvodnit svoje výklady, soudy a úsudky o výtvarném projevu s oporou v pojmech hermeneutiky, v hermeneutickém pojetí zkušenosti a v komunikačním (dialogickém) pojetí hermeneutického kruhu; |
| teoretické znalosti aplikovat na hermeneuticky pojatou interpretaci konkrétních výtvarných projevů; |
| představovat, zdůvodňovat a obhajovat svoje interpretace a diskutovat o jejich alternativách s cílem nacházet lepší varianty výkladu - v reflektivním dialogu ve skupině; |
| popisovat a vysvětlovat souvislosti mezi tvořivou stránkou své výtvarné činnosti, svým pojetím výtvarných projevů nebo vizuality a svými interpretacemi výtvarných projevů; |
| objasnit fakta z historického vývoje hermeneutiky a vysvětlovat jejich přínos pro současné pojetí interpretace výtvarného projevu a vizuální kultury; |
| popisovat a vysvětlovat rozdíly a souvislosti mezi hermeneutickou interpretací a jinými vlivnými přístupy k interpretaci (umělecká kritika, historie umění); |
| objasnit klíčové hermeneutické pojmy a principy; |
| vyložit základní teorie a terminologii hermeneutiky užívanou k popisu formy a obsahu výtvarného výrazu. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| aplikovat teoretické znalosti na hermeneuticky pojatou interpretaci konkrétních výtvarných projevů; |
| aplikovat odborné pojmy, resp. kritéria používaná při analýze, interpretaci, výkladu, usuzování a hodnocení výtvarných projevů, nejenom uměleckých; |
| prezentovat, zdůvodňovat a obhajovat v reflektivním dialogu ve skupině svoje interpretace a diskutovat o jejich alternativách s cílem nacházet lepší varianty výkladu; |
| popsat a zdůvodnit souvislosti mezi tvořivou stránkou své výtvarné činnosti, svým pojetím výtvarných projevů a svými interpretacemi výtvarných projevů; |
| popsat a zdůvodnit rozdíly a souvislosti mezi hermeneutickou interpretací a jinými vlivnými přístupy k interpretaci (umělecká kritika, historie umění); |
| aplikovat základní teorie a terminologii hermeneutiky k popisu formy a obsahu výtvarného výrazu. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
| bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Přednáška s diskusí, |
| Diskuse, |
| Přednáška s demonstrací, |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Samostudium, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Skupinová výuka, |
| Kooperativní výuka, |
| Prezentace práce studentů, |
| Demonstrace dovedností, |
| Řešení problémů, |
| Samostatná práce studentů, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Průběžné hodnocení, |
| Seminární práce, |
| Písemná zkouška, |
| Ústní zkouška, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární práce, |
| Portfolio, |
| Individuální prezentace, |
| Kombinovaná zkouška, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Praktická zkouška, |
| Sebehodnocení, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Ústní zkouška, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Doporučená literatura
|
-
Bláha, J. Výtvarné umění a hudba. I/2, Tvar, prostor a čas.. Praha: Togga, 2013. ISBN 978-80-7476-019-8.
-
Bláha, Jaroslav. Výtvarné umění a hudba. I, Tvar, prostor a čas. 2012. ISBN 978-80-87258-69-9.
-
Dytrtová, Kateřina; Raudenský, Martin. Ko-text : tvar, zvuk a gesto, tvůrce, učitel a žák. Vydání první. 2015. ISBN 978-80-7414-920-7.
-
Eco, Umberto. Meze interpretace. Praha : Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0740-9.
-
FRIEDRICH, T. Bildsemiotik. Grundlagen und exemplarische Analysen visueller Kommunikation. Basel : Birkhäuser Verlag GmbH, 2017. ISBN 978-3-0356-1220-2.
-
Grondin, Jean. Úvod do hermeneutiky. 1. vyd. Praha : Oikoymenh, 1997. ISBN 80-86005-43-7.
-
Holden KELM - Dorothea MEIER (eds.). Der Mensch und die Kunst bei Friedrich Schleiermacher : Beiträge zur Anthropologie und Ästhetik. Berlin : De Gruyter, 2023. ISBN 978-3-11-100732-8.
-
Jennifer HAM - Ulrich KINZEL- David TSE-CHIEN PAN (eds.). The origins of German self-cultivation : "Bildung" and the future of the humanities. New York ; Oxford : Berghahn Books, 2023. ISBN 978-1-80073-860-7.
-
JUREČKOVÁ MALIŠOVÁ, V. Výuka dějin umění a rozvoj percepčních, verbálních a hodnotících dovedností studentů. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4637-0.
-
NIELSEN, C. R. Gadamer's hermeneutical aesthetics : art as a performative, dynamic, communal event.,. New York ; London: Routledge, 2023. ISBN 978-1-003-18156-9.
|