Vyučující
|
-
Kirschenmann-Tenter Johannes, Prof. Dr.
-
Podlipský Rudolf, PaedDr. Ph.D.
-
Slavík Jan, Doc. PaedDr. CSc.
-
Komzáková Martina, PhDr. Ph.D.
-
Uhl Skřivanová Věra, PhDr. Ph.D.
-
Havlíček Jakub, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
1/ Stav VV podle zprávy České školní inspekce. Proč potřebujeme VV? Nástin dělení programových linií české VV v kontextu zahraničních vlivů. 2/ Počátky zájmu o dětský výtvarný projev. Komenský a jeho předstih. Vlivy ze zahraničí (Ruskin). První výzkumy dětských výtvarných prací, první časopisy věnované dětskému výtvarnému projevu. 3/ Umělecká výchova na přelomu století. Počátky našeho předmětu (Kreslení a jeho vyučovací metody). Psychologizující tendence a jejich odraz ve vývoji předmětu. 4/ Vlivy alternativních pedagogických soustav a jejich odraz v českém školství. Konstruktivní pedagogika versus transmise. 5/ Socializace umění. Hostinský, Lichtwark. 6/ Avantgarda a její odraz ve Vv. Konstruktivistické tendence versus psychologizující pojetí našeho oboru, zástupci jednotlivých pojetí a zahraniční inspirátoři (Loos, Bauhaus). VI. kreslířský kongres FEA, Praha. 7/ Výtvarná výchova po 2. svět. válce (do r. 1966). Koncepce tvořivosti, její předchůdci a následovníci. Vývoj předmětu Vv a významné události z oboru. (INSEA, časopis Estetická výchova). 8/ Výtvarná výchova do r. 1989, koncepce tvořivosti. Problémy koncepce tvořivosti. 9/ Výtvarná výchova po r. 1989, současné tendence a proudy ve výuce Vv. Složky výtvarného zážitku a pojetí Vv. Pluralita souč. teorie a praxe, programové linie Vv. Učitelovo pojetí výuky. Pojetí Vv a zahraniční vlivy (videocentrické - VCAE, artcentrické - DBAE). Významné organizace a akce na poli našeho oboru. 10/ Rámcový vzdělávací program a Vv. RVP a jeho zařazení v systému kurikulárních dokumentů. Tvorba školního vzdělávacího programu. Alternativní osnovy výtvarné výchovy a jejich využití při tvorbě ŠVP. Předmět Historie a současné koncepce VV 2 navazuje na předměty pedagogicko-psychologického bloku následujícím způsobem: Dějiny pedagogického myšlení: Pokud si student v rámci povinně volitelných předmětů zapíše Dějiny pedagogického myšlení, bude mít možnost aplikovat širší souvislosti proměny vzdělávacích koncepcí na specifické poznatky z vývoje oboru Výtvarná výchova v domácích i světových kontextech.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Studium textů, Přednáška s demonstrací
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 25 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
charakterizovat vztahy vývoje výtvarného oboru s problematikou příbuzných disciplín u nás; |
popsat provázanost jednotlivých etap historie výtvarné výchovy s ohledem na chronologické a kontextové souvislosti; |
charakterizovat kategorii učitelova pojetí výuky a doložit na příkladu. |
Odborné dovednosti |
---|
posuzovat historické oborové dokumenty. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
charakterizovat a porovnat vztahy vývoje výtvarného oboru s problematikou příbuzných disciplín u nás a v zahraničí, zejména s ohledem na dění ve vizuální kultuře a umění; |
na příkladu vysvětlit provázanost etap historie výtvarné výchovy; |
objasnit souvislost vývoje výtvarné výchovy ve vztahu k umění 20. a 21. století; |
dokladovat znaky učitelova pojetí výuky v souvislosti s proměnami přístupů k výtvarné výchově v průběhu její historie. |
Odborné dovednosti |
---|
koncipovat model školního vzdělávacího programu s využitím znalostí o současném umění; |
kriticky nahlížet a porovnávat historické oborové dokumenty a vyvozovat jejich přínos pro současný stav výtvarné výchovy; |
reflektovat a charakterizovat vlastní výtvarně-pedagogickou praxi a porovnat ji s dostupnými typologiemi učitelova pojetí výuky. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Individuální konzultace, |
Samostudium, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Analyticko-kritická práce s textem, |
Prezentace práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární práce, |
Portfolio, |
Individuální prezentace, |
Skupinová prezentace, |
Sebehodnocení, |
Obecné způsobilosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Skupinová prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
Bartlová, Milena. Skutečná přítomnost.
-
Čapek, Jakub. Maurice Merleau-Ponty. 2012. ISBN 978-80-7007-379-7.
-
Hazuková, Helena. Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově. I.. Praha : Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1994.
-
Chobola. Dětský kresebný projev a klasikové jeho teorie..
-
Koleček, Michal. Brno Art Open 2013 / Sochy v ulicích IV / Na hraně příběhuNa hraně příběhu. Fakulta umění a designu UJEP v Ústí nad Labem, 2013.
-
Pospiszyl, Tomas. Asociativní dějepis umění. 2014. ISBN 978-80-87259-28-3.
-
Read, H. Výchova uměním. Odeon Praha, 1967.
-
Rezek, Petr. Tělo, věc a skutečnost v umění šedesátých a sedmdesátých let. 2., rozĹĄ. vyd. Praha : Ztichlá klika, 2010. ISBN 978-80-903898-5-4.
-
Roeselová, Věra. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha : Sarah, 1997. ISBN 80-902267-2-8.
-
Slavík, J. Od výrazu k dialogu ve výchově (Artefiletika). Karolína, Praha, 1997.
-
Štech, Stanislav. Škola stále nová : Freinetova "moderní škola", MCE - hnutí pedagogické kooperace, GFEN - Francouzská skupina Nové výchovy. Praha : Karolinum, 1992. ISBN 80-7066-673-0.
-
Uždil, Jaromír. Čáry, klikyháky, paňáci a auta : výtvarný projev a psychický život dítěte. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-599-7.
-
Vančát, Jaroslav. Poznávací a komunikační obsah výtvarné výchovy v kurikulárních dokumentech. Praha : MAC, 2003. ISBN 80-86015-90-4.
-
Vančát, Jaroslav. Tvorba vizuálního zobrazení : gnozeologický a komunikační aspekt výtvarného umění ve výtvarné výchově. Praha : Karolinum, 2000. ISBN 80-7184-975-8.
-
Zikmundová, Vladimíra. Digitální technologie jako zásadní faktor proměny kurikula vzdělávacího oboru Výtvarná výchova.. Pedagogická fakulta UHK Hradec Králové, 2008. ISBN 978-80-7041-287-9.
|