Vyučující
|
-
Podlipský Rudolf, PaedDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Rámcový vzdělávací program pro VV je založen na výkladu výtvarného umění i ostatních vizuálně obrazných vyjádření jako poznávacích a komunikačních prostředků specifické povahy s estetickým účinkem. Posluchač kurzu bude seznámen s metodikou uplatnění těchto funkcí vizuálně obrazných prostředků ve výtvarném oboru. Bude také seznámen s metodikou systémového uplatnění tvořivosti ve škole. 1. Výtvarné umění a svět vizuální kultury ve vyučování na základní a na střední škole - pojetí VV v kurikulárních dokumentech RVP. Sémantický a strukturní přístup k vizuálně obraznému vyjádření a výtvarné výchově. Magický, mytický, univerzalistický (reflexivní) sémantický model. 2. Proměna způsobu vzdělání a možnosti explikace VV do obecného vzdělání skrze rozvoj tvořivosti: aktivita žáka, jedinečnost a originalita tvůrce a otázka talentu - konvence a originalita, experiment coby metafyzický přesah, autorský produkt, evaluace - interpretace a komunikační ověření, portfolio. 3. Metodika uplatnění specifické poznávací funkce výtvarného umění ve vyučování. Reflexe a interakce ve vnímání. Lineární a strukturní (interakční) model vizuálního vnímání. Poznávací a komunikační funkce umění ve VV. Místo estetické funkce. Dynamika strukturní proměny. Interakce a transformace. 4. Senzuální, psychosomatická a sociální úroveň recepce vizuálně obrazného vyjádření. Ontogeneze a fylogeneze smyslového vnímání. Vývoj poznávacích aspektů vizuálně obrazné recepce. 5. Metodika uplatnění komunikační funkce výtvarného umění ve vyučování. Geneze komunikačních aspektů vizuálně obrazných prostředků. 6. Formy zobrazování v ontogenezi dětského výtvarného projevu a jeho souvislosti s reflexí soudobého stavu vizuální kultury. Klasická vizuálně obrazná vyjádření ve vyučování. Vztah vizuálně reflexivního a metaforického myšlení. 8. Principy uplatnění vizuálně obrazných vyjádření ve vyučování jako budování strukturních souvislostí. Nárůst strukturních souvislostí ve vývoji výtvarného umění. Vývoj zobrazení od objektu ke struktuře (od pravěku do moderny). 9. Moderna ve vyučování (dekonstrukce objektu a scény, strukturální relace, izolace objektu v dadaismu a surrealismu). 10. Modernistická vizuálně obrazná vyjádření ve vyučování (aktivizace osobního přístupu - koncept, akce). 11. Postmodernistická vizuálně obrazná vyjádření ve vyučování (osobní projekt - "skončilo století umění", pluralistický projekt sociálních skupin).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Studium textů, Přednáška s demonstrací
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 25 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
vybavovat si a užívat poznatky z předmětu Základy společenských věd vyučovaného na středních školách, zejména na gymnáziích; |
Odborné dovednosti |
---|
vyhledávat informace v dostupné odborné literatuře a ostatních zdrojích; |
rozlišit věrohodné informace od nevěrohodných; |
vypracovat odborný text; |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat historický vývoj výtvarné výchovy u nás i ve světě v kontextu dějinného vývoje české vzdělávací soustavy; |
objasnit provázanost jednotlivých etap vývoje s ohledem na chronologické a kontextové souvislosti; |
porovnat vývoj oboru s problematikou příbuzných disciplín u nás i v zahraničí; |
Odborné dovednosti |
---|
nahlížet, posuzovat a porovnávat historické oborové dokumenty; |
analyzovat současné koncepce výtvarné výchovy, resp. výchovy umění u nás s ohledem na soudobé trendy světového vývoje oboru; |
navrhovat vzdělávací programy v rámci školy a podstoupit je poučené kritické reflexi a evaluaci s ohledem na širší souvislosti vývoje; |
analyzovat vlastní pojetí výuky a obhajovat ho v kontextu výsledků dosažených v oboru; |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Přednáška s demonstrací, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Doporučená literatura
|
-
Arnheim, Rudolf. Art and visual perception : a psychology of the creative eye : the new version. Berkeley : University of California Press, 1974. ISBN 0-520-24383-8.
-
Bartlová, Milena. Skutečná přítomnost.
-
Čapek, Jakub. Maurice Merleau-Ponty. 2012. ISBN 978-80-7007-379-7.
-
Francastel, Pierre. Malířství a společnost : výtvarný prostor od renesance ke kubismu. Vyd. 1. Brno : Barrister & Principal, 2003. ISBN 80-86598-49-7.
-
Golding, John. Cesty k abstraktnímu umění : Mondrian, Malevič, Kandinskij, Pollock, Newman, Rothko a Still. Vyd. 1. Brno : Barrister & Principal, 2003. ISBN 80-86598-48-9.
-
Kesner, Ladislav. Vizuální teorie : Současné anglo-americké myšlení o výtvarných dílech. 1. vyd. tohoto souboru. Jinočany : H & H, 1997. ISBN 80-86022-17-X.
-
Koleček, Michal. Brno Art Open 2013 / Sochy v ulicích IV / Na hraně příběhuNa hraně příběhu. Fakulta umění a designu UJEP v Ústí nad Labem, 2013.
-
Kulka,T., Ciporanov, D.. Co je umění? Texty angloamerické estetiky 20. století. Č. Kostelec, 2010.
-
Lakoff, George; Johnson, Mark. Metafory, kterými žijeme. Brno : Host, 2002.
-
Lamač, Miroslav. Myšlenky moderních malířů. Praha : Nakladatelství československých výtvarných umělců, 1968.
-
Liessmnann. Filozofie moderního umění. Praha, 2000.
-
Michalovič, Peter; Zuska, Vlastimil. Znaky, obrazy a stíny slov : úvod do (jedné) filozofie a sémiologie obrazů. 1. vyd. V Praze : Akademie múzických umění, 2009. ISBN 978-80-7331-129-2.
-
Micheli, Mario de. Umělecké avantgardy 20. století. Praha : SNKLHU, 1964.
-
Pospiszyl, T. Asociativní dějepis umění.
-
Rezek, Petr. Tělo, věc a skutečnost v umění šedesátých a sedmdesátých let. 2., rozĹĄ. vyd. Praha : Ztichlá klika, 2010. ISBN 978-80-903898-5-4.
-
Vančát, Jaroslav. Poznávací a komunikační obsah výtvarné výchovy v kurikulárních dokumentech. Praha : MAC, 2003. ISBN 80-86015-90-4.
-
Vančát, Jaroslav. Tvorba vizuálního zobrazení : gnozeologický a komunikační aspekt výtvarného umění ve výtvarné výchově. Praha : Karolinum, 2000. ISBN 80-7184-975-8.
-
Vančát, Jaroslav. Tvořivost a obraznost ve školním vzdělávacím programu EduArt. Praha, 2008.
-
Vančát, Jaroslav. Výchova k tvořivosti ve Školním vzdělávacím programu. Vyd. 1. Praha : EduArt ve vydavatelství MAC, 2007. ISBN 978-80-86783-20-8.
-
Vančát, Jaroslav. Vývoj obrazivosti od objektu k interaktivitě : gnozeologické předpoklady analýzy obrazové stránky nových médií. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1625-4.
-
Zhoř, Igor; Havlík, Vladimír; Horáček, Radek. Akční tvorba : Určeno pro posl. 3. a 4. roč. KVV PdF UP [katedra výtvarné výchovy pedag. fak. Univ. Palackého]. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého, 1991. ISBN 80-7067-074-6.
-
Zhoř, Igor. Proměny soudobého výtvarného umění. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1992. ISBN 80-04-25555-8.
-
Žengin. Jazyk malířského díla. Praha, 1980.
|