Předmět: Hermeneutika výtvarného projevu

« Zpět
Název předmětu Hermeneutika výtvarného projevu
Kód předmětu KVK/HVP
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kirschenmann-Tenter Johannes, Prof. Dr.
  • Slavík Jan, Doc. PaedDr. CSc.
  • Komzáková Martina, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1.Hermeneutika - věda a umění výkladu. Hermeneutická identita díla. Umění jako předmět výkladu. 2.Hermeneutický kruh. Lepší a horší porozumění. Obsah, koncept a význam. Utváření významu. 3.Utváření významu v obsahové transformaci. E. Panofsky: prvotní význam - faktický, výrazový, druhotný význam - konvenční, vnitřní význam. 4.Utváření významu - kontext a kotext. Obsah, význam a smysl. Vnitřní slovo a cizí smysl. 5.Od samozřejmosti k nesamozřejmosti porozumění. Potřeba pravidel. Kritická metoda. Chladeniova a Meierova hermeneutika. 6.Od víry v poznatelnou pravidelnost k relativitě subjektivní interpretace. Romantická hermeneutika. Diltheyova hermeneutická metoda. 7.Estetický nebo umělecký zážitek - brána k výkladu díla. Hermeneutická zkušenost umění. Krása - chápání pojmu "krása" z antického přístupu k Dobru a Pravdě. Pojetí krásy v tradici a v současném kontextu. 8.Reference jako základní jednotka možnosti interpretace. Exkurz o symbolizaci: sémiotika, sémiologie, sémantika. Vizuální studia v kontextu teorie reference. Neomezená sémióza a hermetický drift. Předmět Hermeneutika výtvarného projevu navazuje na předměty společného základu následujícím způsobem: Obecná psychologie a psychologie osobnosti: Hermeneutika výtvarného projevu se mimo jiné zabývá interpretačními procesy, tedy též problematikou vnímání, představivosti, fantazie. Předmět integruje obsahy reflektované náslechové praxe s ohledem na využití interpretačních procesů.

Studijní aktivity a metody výuky
Studium textů, Přednáška, Přednáška s demonstrací, Seminář
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 40 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 30 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
vysvětlit základní pojmy z oblasti výtvarné kultury na úrovni středoškolského vzdělání.
Odborné dovednosti
komunikovat ve skupině o uměleckém díle.
Obecné způsobilosti
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje,
Výsledky učení
Odborné znalosti
uplatňovat požadovanou terminologii a vysvětlit obsah pojmů logicky v poznávacích souvislostech oboru a v požadovaném širším mezioborovém či filozofickém kontextu;
používat odborné pojmy při analýze, interpretaci, výkladu, usuzování a hodnocení výtvarných projevů, nejenom uměleckých;
zdůvodnit výklady, soudy a úsudky o výtvarném projevu s oporou v pojmech hermeneutiky, v hermeneutickém pojetí zkušenosti a v komunikačním (dialogickém) pojetí hermeneutického kruhu;
popsat rozdíly a souvislosti mezi hermeneutickou interpretací a jinými vlivnými přístupy k interpretaci (umělecká kritika, historie umění).
Odborné dovednosti
aplikovat teoretické znalosti na hermeneuticky pojatou interpretaci konkrétních výtvarných projevů;
zapojit se do reflektivního dialogu ve skupině: představit, zdůvodnit a obhájit svoje interpretace a diskutovat o jejich alternativách s cílem nacházet lepší varianty výkladu;
posoudit souvislosti mezi tvořivou stránkou své výtvarné činnosti, svým pojetím výtvarných projevů nebo vizuality a svými interpretacemi výtvarných projevů.
Obecné způsobilosti
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s demonstrací,
Seminární výuka (diskusní metody),
Analyticko-kritická práce s textem,
Odborné dovednosti
Skupinová výuka,
Seminární výuka (badatelské metody),
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Obecné způsobilosti
Skupinová výuka,
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Seminární práce,
Odborné dovednosti
Sebehodnocení,
Formativní hodnocení,
Individuální prezentace,
Obecné způsobilosti
Sebehodnocení,
Průběžné hodnocení,
Skupinová prezentace,
Doporučená literatura
  • Eco, Umberto. Meze interpretace. Praha : Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0740-9.
  • Gadamer, Hans-Georg. Aktualita krásného : umenie ako hra, symbol a slávnosť. [1. vyd.]. Bratislava : Archa, 1995. ISBN 80-7115-075-9.
  • Grondin, Jean. Úvod do hermeneutiky. 1. vyd. Praha : Oikoymenh, 1997. ISBN 80-86005-43-7.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Český jazyk se zaměřením na vzdělávání (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Vizuální kultura se zaměřením na vzdělávání (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Vizuální kultura se zaměřením na vzdělávání (14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Ruský jazyk se zaměřením na vzdělávání (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání (16) Kategorie: Obory z oblasti historie 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Vizuální kultura se zaměřením na vzdělávání (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní