|
Vyučující
|
-
Potůčková Naděžda, Mgr.
-
Havlíček Jakub, Mgr.
-
Poláček Stanislav, MgA. Mgr.
-
Plíhalová Monika, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do keramické tvorby 2. Základní technické postupy v keramice 3. Vlastnosti a specifika materiálu keramické hlíny 4. Zásady a pravidla při práci s keramickou hlínou 5. Pozice užité i volné keramické tvorby v umění minulosti a současnosti 6. Náměty pro keramickou tvorbu v předškolním vzdělávání 7. Keramické realizace na cestě k prostorovému vizuálnímu vyjádření v prostředí mateřských škol 8. Potenciál keramické tvorby pro rozvoj výtvarných dispozic dítěte v mateřské škole 9. Limita a rizika práce s keramickou hlínou v prostředí MŠ 10. Experimenty s tradičními i novými materiály 11. Kresebný návrh jako východisko keramické realizace 12. Proces keramické realizace 13. Reflexe výtvarných úkolů zaměřených na keramickou tvorbu ve vztahu k výtvarným činnostem v mateřské škole
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
nespecifikováno
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| objasnit některé soudobé umělecké koncepty. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| navrhnout řešení výtvarného úkolu v prostoru i v ploše; |
| využívat různé výtvarné techniky a postupy; |
| zohledňovat vlastnosti různého materiálu při tvorbě; |
| pracovat podle technologického postupu. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
| bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
| bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
| bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků, |
| bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
| bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem, |
| bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| popsat vztah detailu k celku u keramického tvaru; |
| charakterizovat současné umělecké a designové trendy; |
| popsat a objasnit speciální způsoby dekorování keramiky; |
| charakterizovat různé keramické hlíny, glazury a barvítka. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| hmotným či konceptuálním způsobem zviditelnit vnitřní výtvarnou představu; |
| uplatňovat zásady práce s keramickou hlínou; |
| využívat specifické technologické postupy při výstavbě keramického tvaru; |
| experimentovat s keramickými technikami. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Diskuse, |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Individuální konzultace, |
| Skupinová konzultace, |
| Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Skupinová výuka, |
| Kooperativní výuka, |
| Prezentace práce studentů, |
| Demonstrace dovedností, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Samostatná práce studentů, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Průběžné hodnocení, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární práce, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Skupinová prezentace, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Praktická zkouška, |
| Seminární práce, |
| Portfolio, |
|
Doporučená literatura
|
-
Batala, Otto. Svět z hlíny : vyprávění o minulosti a současnosti keramiky. Praha, 1973.
-
Branfman, Steven. Mastering Raku. 2012.
-
Hanykýř, Vladimír; Kutzendörfer, Jaroslav. Technologie keramiky. [Praha] : Vega, 2000. ISBN 80-900860-6-3.
-
Hazuková, Helena; Šamšula, Pavel. Didaktika výtvarné výchovy : Skripta pro posl. pedag. fak.. Praha : Karolinum, 1991. ISBN 80-7066-368-5.
-
Hazuková, Helena. Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání. Praha : Raabe, 2011. ISBN 978-80-87553-30-5.
-
Chavarria, Joaquim. Velká kniha keramiky : průvodce historií, materiály, vybavením a technikami ručního vytváření, vytáčení, výroby forem, vypalování výrobků v pecích a glazování hrnčířských výrobků a jiných keramických. Praha : Knihcentrum, 1996. ISBN 80-86054-24-1.
-
Mattison, Steve. Jak se dělá keramika : podrobný průvodce nástroji, materiály a technikami pro hrnčíře a keramiky. [Praha] : Slovart, 2004. ISBN 80-7209-599-4.
-
Olsen, Frederick L. The Kiln Book. 2012.
-
Peterson S. The Craft and Art of Clay. Konemann, Koln (N).
-
Rada, P. Techniky keramiky, Aventinum. 1996.
-
Slavíková, Vladimíra; Hazuková, Helena; Slavík, Jan. Výtvarné čarování : (artefiletika pro předškoláky a mladší školáky). V Praze : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2003. ISBN 80-7290-016-1.
-
Vetter, Ingrid. Keramik in Deutschland 1955-1990: Die Sammlung Hinder/Reimers. Eine Auswahl. Stuttgart: Alnoldsche, 1997. ISBN 978-39-2536-977-3.
|