|
Vyučující
|
-
Poláček Stanislav, MgA. Mgr.
-
Potůčková Naděžda, Mgr.
-
Zapletal Aleš, MgA. et MgA. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Na základě poznatků a dovedností dosažených v předchozím předmětu zaměřeném na prostorové utváření rozvíjení dovedností a schopností v oblasti prostorové tvorby. Vytváření určitého podobenství reálného světa na základě uchopování fyzického a haptického prostorového vnímání člověka. Rozvíjení schopnosti nejen celkového pojetí prostorových vztahů, ale i vnímání adekvátního užití konkrétního materiálu. Výuka je koncipovaná jako pravidelná s postupně navazujícími úkoly. Modelování jako prostor pro pozorování reálného světa a pro imaginaci. Studijní modelování prostřednictvím etud, které slouží pro uchopení hmoty, vystižení siluety a proporcí, vyjádření objemů, směrů ploch a hran objektu. 1. Seznámení s principy a zásadami při klasickém modelování figury, přípravy a etudy k motivaci a odbourání bloků a obav z modelování lidského těla 2. - 6. Modelování figury z hlíny ve zmenšeném měřítku dle živého modelu 7. - 11. Vytvoření samostatného objektu s vlastní volbou materiálů na základě aktuálně vyhlášeného tématu a pro konkrétní situaci (např. happening) 12. Prezentace projektu 13. Schopnost reflexe vlastního tvůrčího procesu v rámci lekcí a také v rámci řešení práce na základě vyhlášeného, aktuálního semestrálního tématu
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 40 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 5 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| popsat technické zákonitosti budování tvaru; |
| objasnit formy prostorového utváření a jejich principy (volná socha, reliéf); |
| vyjmenovat některé autory prostorové tvorby historie i současnosti; |
| popsat možnosti transformace prostorové tvorby do pedagogické tvorby. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| ovládat vyjadřovacími a výrazovými prostředky modelování a tvarování; |
| nalézat vlastní, svébytnou formu výtvarného vyjádření v oblasti prostorové tvorby; |
| konceptualizovat vlastní přístup a uchopit výtvarným jazykem v rámci specifického tématu; |
| využívat multimateriální případně multimediální přístup v prostorovém utváření. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
| bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
| bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| popsat přístupy v oblasti prostorové tvorby historie i současnosti; |
| popsat možnosti transformace oblasti prostorové tvorby do pedagogické tvorby. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| propojit adekvátně formu a výraz v uměleckém záměru, nahlížet na konceptuální složku a realizaci vlastního díla celistvě. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Diskuse, |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Individuální konzultace, |
| Skupinová konzultace, |
| Samostudium, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
| Seminární výuka (badatelské metody), |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Skupinová výuka, |
| Kooperativní výuka, |
| Prezentace práce studentů, |
| Samostatná práce studentů, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Samostatná práce studentů, |
| Prezentace práce studentů, |
| Kooperativní výuka, |
| Skupinová výuka, |
| Diskuse, |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Individuální konzultace, |
| Skupinová konzultace, |
| Samostudium, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Seminární výuka (badatelské metody), |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Seminární práce, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Portfolio, |
| Výstupní projekt, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Skupinová prezentace, |
| Individuální prezentace, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Výstupní projekt, |
| Individuální prezentace, |
|
Doporučená literatura
|
-
Sochy v ulicích = Sculptures in the streets: Brno Art Open ... Brno: Dům umění města Brna, 2008. ISBN 978-80-7414-652-7.
-
Vitamin 3-D: newperspectives in sculpture and installation. London: Phaidon, 2009. ISBN 978-0-71484-974-4.
-
Collins, Judith. Sculpture today. London : Phaidon, 2007. ISBN 978-0-7148-4314-8.
-
GEORGE, Herbert. The elements of sculpture: a viewer's guide. London: Phaidon Press, 2014. ISBN 978-07-1486-741-0.
-
Jankovičová, Sabina; Karous, Pavel,; Kořínková, Jana,; Pospiszyl, Tomáš. Vetřelci a volavky = Aliens and herons : atlas výtvarného umění ve veřejném prostoru v Československu v období normalizace (1968-1989). 2015. ISBN 978-80-260-9094-6.
-
Marzona, Daniel; Grosenick, Uta. Conceptual art. Köln : Taschen, 2005. ISBN 3-8228-2962-5.
-
Pijoan, J. Dějiny umění 10, 12 (1991 - 2004). Knižní klub - Balios, Praha, 1991.
-
Roeselová, Věra. Linie, barva a tvar ve výtvarné výchově. Praha : Sarah, 2004. ISBN 80-902267-5-2.
-
Roeselová, Věra. Techniky ve výtvarné výchově. Praha : Sarah, 1996. ISBN 80-902267-1-X.
-
SUŠKA, Čestmír; OREL TOMÁŠ, Jakub; KRAMEROVÁ, Daniela; STAŇKOVÁ, Věra a ŠMARDA, Michal. Čestmír Suška: sochy pod novoměstskou oblohou: bienále současného umění ve veřejném prostoru I. [Nové Město na Moravě]: Horácká galerie v Novém Městě na Moravě, 2023. ISBN 978-80-87718-14-8.
|