Course: Multimedia Works for Educational Study

« Back
Course title Multimedia Works for Educational Study
Course code KVK/MPRV
Organizational form of instruction Seminary
Level of course Bachelor
Year of study 2
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 2
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Mašek Jan, PhDr. Ph.D.
Course content
1. Media themes - media education and pedagogy, media literacy at school 2. Development and history of media education and pedagogy 3. Czech system of media pedagogy and education, development and present - issues of application of media education and media pedagogy to school practice 4. Mass communication, mass media effects, audience and control of media institutions. Media content, forms and genres in the media 5. Analysis of media messages, significance of semiotic pedagogy and semiotic analysis of media messages for educational practice, questions of analysis and use of primary sources of information and secondary interpretation of historical information 6. Media strategies, manipulations and rhetoric of contemporary journalism, specifics of printed media - press, magazines and billboards 7. - 9. Visual literacy, visual and audiovisual rhetoric of media, manipulation in photography, television news, and advertising 10. The importance of audiovisual education and film, film genres and psychology of narrative, film editing and framing 11. Interactive media and computer games, classification, their influence on school youth 12. World as a global village, the role of Internet, risks of social networking and mediated communication 13. Approaches to realization of media education in subject studied - media education as an integrated topic, media education as a separate subject, role of productive activities in media pedagogy

Learning activities and teaching methods
  • Contact hours - 26 hours per semester
  • Presentation preparation (report) (1-10) - 10 hours per semester
  • Preparation for comprehensive test (10-40) - 20 hours per semester
prerequisite
Skills
to use a personal computer and work with data files.
Competences
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
learning outcomes
Knowledge
to analyze and evaluate content of media messages;
to clarify media rhetoric, communication strategies, and manipulation of mass media.
Skills
to design educational projects supporting media literacy;
to analyze and discuss the expressions and meanings of media messages;
to assess the appropriateness and adequacy of media messages on the child's age and school use.
Competences
N/A
N/A
N/A
teaching methods
Knowledge
Seminar
Multimedia supported teaching
Textual studies
Skills
Task-based study method
Skills demonstration
Students' portfolio
assessment methods
Knowledge
Continuous assessment
Skills
Seminar work
Skills demonstration during practicum
Individual presentation at a seminar
Competences
Individual presentation at a seminar
Recommended literature
  • Blinka, Lukáš. Online závislosti : jednání jako droga? : online hry, sex a sociální sítě : diagnostika závislosti na internetu : prevence a léčba. Vydání 1. 2015. ISBN 978-80-210-7975-5.
  • Hrdinová, Kateřina. Mediální komunikace, multimédia a jejich pozice v Čechách na přelomu století. Plzeň : Západočeská univerzita. Fakulta humanitních studií, 2002.
  • CHANDLER, D. Semiotics for Beginners. 2011.
  • LABISCHOVÁ, D. Didaktika mediální výchovy. Ostrava : Ostravská univerzita v Ostravě, 2013.
  • Mašek, J. Audiovizuální gramotnost významné aspekty využití audiovize v edukaci In. Čuřín, M., Víška,V., Podoláková, I. Gramotnost ve škole.. Hradec Králové : PdF UHK, 2013.
  • Mašek, J. Mediální didaktika: významná subdisciplína české mediální pedagogiky? In MAŠEK, J.; SLOBODA, Z.; ZIKMUNDOVÁ, V. (Eds.) Mediální pedagogika v teorii a praxi.. Plzeň: Vydavatelství ZČU, 2010.
  • Mašek, J. Role média v edukačním prostředí a vybrané otázky mediální pedagogiky. In Sborník z konference ČAPV Současné metodologické přístupy a strategie pedagogického výzkumu, 5.-7. 9. 2006 (CD-ROM) Plzeň. 1. vyd., (abstrakt s. 55). Plzeň : ČAPV, FPE ZČU, 2006.
  • Mašek, J. Současné otázky a problémy mediální pedagogiky. In: Viera Kurincová, Peter Seidler, Juraj Komora (eds.) Strategický význam inovácií v edukačnej teórii a praxi.. Nitra: UKF v Nitre, 2011.
  • Mašek, Jan. Audiovizuální komunikace výukových médií. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 2002. ISBN 80-7082-905-2.
  • Mašek, Jan. Mediální pedagogika, vzdělání a společnost. Technologické otázky vzdělávání ISBN 80-85853-28-0. 1997.
  • Mašek, Jan; Michalík, Petr; Vrbík, Václav. Otevřené technologie ve výuce. Plzeň : Západočeská univerzita, 2004. ISBN 80-7043-254-3.
  • Mašek, Jan; Zikmundová, Vladimíra. Využití audiovizuálního sdělení v mediální výchově. Vyd. 1. Plzeň : Západočeská univerzita, 2012. ISBN 978-80-261-0090-4.
  • McQuail, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-338-3.
  • Mičienka, Marek; Jirák, Jan. Základy mediální výchovy. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-315-4.
  • Niklesová, Eva. Teorie a východiska současné mediální výchovy. V Českých Budějovicích : Jihočeská univerzita, 2007. ISBN 978-80-7040-995-4.
  • Noska, Martin. Kyberprostor - dimenze svobody či manipulace?. Teorie a dějiny vědy a techniky : sborník příspěvk. 2005.
  • Šmahel, David. Psychologie a internet : děti dospělými, dospělí dětmi. Praha : Triton, 2003. ISBN 80-7254-360-1.
  • Šmíd, Milan. Úvod a texty ke studiu masových médií : Skripta pro posl. fak. sociálních věd. Praha - Karolinum, 1992.
  • Verner, P. Mediální výchova. Průřezové téma. Úvaly: ALBRA, 2007.
  • Volek, Jaromír; Binková, Pavlína. Média a realita 04 : sborník prací Katedry mediálních studií a žurnalistiky FSS MU Brno. Vyd. 1. Brno : Masarykova univerzita, 2003. ISBN 80-210-3308-8.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester