|
Vyučující
|
-
Zapletal Aleš, MgA. et MgA. Ph.D.
-
Smutný Dalibor, prof. akad. mal.
-
Poláček Stanislav, MgA. Mgr.
|
|
Obsah předmětu
|
1.Seznámení se základními pojmy a principy v technice malby. Malba a její možnosti v kontextu všech výtvarných disciplín Technologické základy. Na co malujeme? Čím malujeme? 2.Barva v technice malby. Barevné hmoty (pigmenty, barviva, Substráty, pojidla). Přehled pigmentů a barviv 3.Technické pomůcky malíře: stojany, rámy, štětce, špachtle, papíry, plátna, lepenky, akvarelové, olejové, akrylové, temperové a kvašové barvy 4.Speciální pomůcky pro malbu na sklo, textil, zlacení a patinování, metalické pigmenty, kerotix a damarové laky 5.Základy malby (technika malby akvarelovými, olejovými a akrylovými barvami na různé typy podložek, atd.) 6.Výstavba obrazu (barevná kompozice, barva a tvar. Cvičení na prostorové a kompoziční variace zátiší, cvičení na výrazové možnosti malby, klasické malířské techniky, atd.) 7.Světlo, barva, v předmětném a nepředmětném zobrazení. Harmonie, řád a kompoziční variace směrem k osobitosti výrazu. Autenticita vlastní malby a schopnost výtvarného expresivního gesta, nebo impresivních variací. Barevný extrém. Destrukce formy a entropická složka v malbě a umění 8.Akvarel, kvaš a tempera 9.Olejomalba vrstvená a alla prima 10.Akrylové barvy, fasádní barvy, stavební hmoty a plniva, spreje 11.Malba syntetickými laky a disperzními barvami 12.Enkaustika a lidová malba na sklo 13. Exkurze nebo návštěva výstavy.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 26 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 13 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 40 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| prokázat znalosti a orientaci v současné figurální a portrétní malbě domácí i zahraniční; |
| vysvětlit rozdíl mezi studijní malbou a malbou vyjadřující emocionální stav; |
| popsat a objasnit možnosti kombinace malby s jinými výtvarnými postupy a technikami; |
| sledovat významné mezinárodní přehlídky malby a hledat si svůj osobitý výraz; |
| popsat principy perspektivního zobrazování; |
| popsat a objasnit základní výrazové prostředky malby; |
| zdůvodnit význam malby v jednotlivých uměleckých disciplínách. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| vytvořit malbu s expresivním malířským výrazem; |
| experimentovat s malbou a alternativními malířskými technikami v kombinaci s tiskem, klasickou kresbou, digitálními technikami; |
| zvolit vhodnou malířskou techniku ke konkrétnímu námětu; |
| využít vzdušnou perspektivu v krajinomalbě; |
| citlivě využívat výrazové prostředky malby; |
| využívat techniku malby olejovými, akvarelovými a akrylovými barvami; |
| malířsky vyjádřit objem, prostor, světlo, stín; |
| vytvořit přípravnou malbu pro jiné techniky. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
| bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
| bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| popsat zákonitosti a výrazové možnosti malby; |
| objasnit odbornou terminologii v oblasti malby; |
| popsat a objasnit kontext malby v umělecké tvorbě k ostatním výtvarným disciplínám. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| uplatňovat základní malířské techniky, správně vyjádřit tvar, objem a prostor v zátiší, v architektuře a krajině; |
| využívat jednotlivé kompoziční plány; |
| využívat vrstvenou malbu i techniku alla prima; |
| experimentovat s možnostmi malby užitím moderních průmyslových hmot, základními materiály, barvy, pigmenty a pomůcky. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
| bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Diskuse, |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Individuální konzultace, |
| Skupinová konzultace, |
| Samostudium, |
| Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Prezentace práce studentů, |
| Demonstrace dovedností, |
| Samostatná práce studentů, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Skupinová výuka, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Portfolio, |
| Individuální prezentace, |
| Skupinová prezentace, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Výstupní projekt, |
| Praktická zkouška, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Průběžné hodnocení, |
| Individuální prezentace, |
|
Doporučená literatura
|
-
Abts, Tomma. Vitamin P : new perspectives in painting. 1st pub. London : Phaidon, 2002. ISBN 0-7148-4446-2.
-
Hanuš, Karel. O barvě : Optická stránka barevnosti ve výtvarnictví. 3. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1980.
-
Kocman, Jiří Hynek. Médium papír. Vyd. 1. Brno : VUTIUM, 2000. ISBN 80-214-1551-7.
-
LOSOS, Ludvík. Pozlacování a polychromie. Praha: Grada Publishing, a.s.,, 2005. ISBN 80-247-0913-9.
-
Losos, Ludvík. Techniky malby. 1. vyd. Praha : Aventinum, 1994. ISBN 80-85277-03-4.
-
PAULSON, R. Figure and abstraction in contemporary painting. Rutgers University Press, 1990. ISBN 978-08-1351-604-2.
-
PETERSEN, A. R. a kol. Contemporary painting in context. Museum Tusculanum Press,, 2010. ISBN 9788763525978.
-
Petříček, M. a Velíšek, M. Pohledy (které tvoří obrazy). Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2012. ISBN 978-80-7290-584-3.
-
ŠÁMAL, P. Akvarel 19. století mezi Prahou a Vídní.. V Praze: Národní galerie, 2023. ISBN 978-80-7035-821-4.
-
Šturc, Karel; Nevařil, Miloš. Techniky malířské a kašérské práce. 1. vyd. Praha : SNTL, 1985.
-
Velíšek, Martin. Dějiny citronu, aneb, Receptura na zátiší. 2017. ISBN 978-80-7290-873-8.
|