Předmět: Metodika výuky

« Zpět
Název předmětu Metodika výuky
Kód předmětu KVK/MV
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Kirschenmann-Tenter Johannes, Prof. Dr.
  • Plíhalová Monika, Mgr.
  • Slavík Jan, Doc. PaedDr. CSc.
  • Uhl Skřivanová Věra, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Výtvarné umění, umělecké dílo a možnosti jeho zprostředkování 2. Metodika výtvarných činností a jejich struktura 3. Vzdělávací obsah, cíl, učivo a očekávané výstupy rámcových vzdělávacích programů v ČR 4. Mezioborová východiska výtvarných činností 5. Didaktická rekonstrukce uměleckých obsahů 6. Potenciál soudobé výtvarné výchovy v oblasti školní, mimoškolní praxe i sociální práce či terapie 7. Specifika galerijních a muzejních edukací 8. Exprese, umělecká edukace a interkulturní vzdělávání, mezigenerační porozumění, edukace seniorů 9. Výtvarná výchova v různých sociálních zařízeních - nemocnicích, nápravném zařízení, ve veřejném prostoru, v divadle 10. Výtvarná výchova a pedagogika volného času a zdravého životního stylu 11. Příprava, realizace, ověření, reflexe a zlepšující alterace edukačního programu 12. Návrh a analýza edukačních výtvarných programů 13. Reflexe, autoevaluace a zvyšování kvality vzdělávání

Studijní aktivity a metody výuky
Skupinová výuka, Kooperativní výuka, Dialogická výuka, Prezentace práce studentů, Studium textů, Přednáška, Přednáška s demonstrací
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 25 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
objasnit základní pojmy a fakta z oblasti dějin umění a výtvarné kultury;
navrhnout galerijní či muzejní vzdělávací program;
využívat odbornou oborovou terminologii.
Odborné dovednosti
komunikovat ve skupině, operacionalizovat pojmy a kategorizovat reflektované jevy;
vyjadřovat se strukturovaně a zaznamenat své postoje a názory.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: do řešení problémůzahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
mgr. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu,
Výsledky učení
Odborné znalosti
objasnit koncepty zvolených děl uměleckých děl;
objasnit jednotlivé didaktické kategorie;
objasnit pojem "učitelovo pojetí výuky";
rozpoznávat fáze vývoje dětského výtvarného vyjadřování na základě obrazové dokumentace;
pojmenovat vazby mezi vývojem dětského výtvarného vyjadřování a vývojem dětského myšlení.
Odborné dovednosti
transformovat umělecký obsah do výtvarného úkolu;
transformovat rámcový vzdělávací program do školního vzdělávacího programu i výtvarných úloh;
připravit v rámci didaktické struktury vyučovací jednotku a realizovat ji;
připravit výtvarný úkol vzhledem k věku žáků a typu školy;
navrhnout výtvarnou či tematickou řadu i výtvarný projekt;
zaznamenat a analyzovat výukovou situaci a navrhnout zlepšení ve vztahu k rozhodování učitele;
vyhotovit reflektivní bilanci hodiny;
reflektovat své umělecko-pedagogické působení.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Diskuse,
Výuka podporovaná multimédii,
Skupinová konzultace,
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Přednáška s demonstrací,
Odborné dovednosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Kooperativní výuka,
Prezentace práce studentů,
Obecné způsobilosti
Kooperativní výuka,
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Seminární práce,
Portfolio,
Individuální prezentace,
Kombinovaná zkouška,
Skupinová prezentace,
Sebehodnocení,
Obecné způsobilosti
Skupinová prezentace,
Vzájemné hodnocení studentů,
Doporučená literatura
  • Kunst+Unterricht.
  •  Addison Nicholas. Debates in Art and Design Education . 2012. ISBN 9780415618878.
  • Allen Felicity. Education (Documents of Contemporary Art). 2011. ISBN 9780854881925.
  • Bláha, Jaroslav. Výtvarné umění a hudba. I, Tvar, prostor a čas. 2012. ISBN 978-80-87258-69-9.
  • Bláha Jaroslav. Výtvarné umění a hudba I/2 - Tvar, prostor a čas.. Praha: TOGGA, 2013.
  • Ed. by Mateus-Berr, Ruth / Götsch, Michaela. Perspectives on Art Education: Perspectives on Art Education. 2015. ISBN 978-0-41-561887-8.
  • Hazuková, Helena. Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově. I.. Praha : Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1994.
  • Hazuková, Helena; Šamšula, Pavel. Didaktika výtvarné výchovy I / Helena Hazuková, Pavel Šamšula. Praha : Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-7290-237-7.
  • Herschbach, Markus. Grenzüberschreitende Projekte. 2015. ISBN 978-3732363490.
  • Hickman Richard. Art education 11 - 18. 2004. ISBN 9780826472014.
  • Hickman, Richard. Why we make art and why it is taught. Bristol : Intellect, 2005.
  • Mayer, Stefan. Unsichtbare Kunst und ihre didaktischen Perspektiven (Kontext Kunstpädagogik). 2011. ISBN 978-3867361316.
  • Skalková, Jarmila. Obecná didaktika : vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
  • Slavík, J.; Čapková, D. Reflexe učitelské profese: Dílna, divadlo a těžký život v pojetí výuky. Pedagogika, 44, 1994, č. 4, s. 377-388.. 1994.
  • SLAVÍK, J., WAWROSZ, P. Umění zážitku, zážitek umění. 2. díl : teorie a praxe artefiletiky. Praha : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-7290-130-3.
  • Slavík, Jan; Janík, Tomáš. Teorie, výzkum a tvorba školy. Pedagogika ISSN 0031-3815 Roč. 56, č. 2 (2006), s. 2006.
  • Slavík, Jan. Zamyšlení nad vzdělávacím programem z hlediska učitelské autority : Učitel výtvarné výchovy - úředník, šaman, profesionál?? Výtvarná výchova, 2005, roč. 45, č. 3-4, s. 21-23.. 2005.
  • Štech, S. Mise školy - chránit kulturu i rozvíjet dítě.
  • Vyskočilová, E.; Dvořák, D. Didaktika jako věda a jako nástroj učitele. In: Školní didaktika. Kalhous, Z.; Obst, O.; a kol.(ed.). Praha, Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro základní školy a střední školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro základní školy a střední školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro základní školy (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro základní školy a střední školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro základní školy a střední školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro základní školy a střední školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní