|
Vyučující
|
-
Uhl Skřivanová Věra, PhDr. Ph.D.
-
Plíhalová Monika, Mgr. Ph.D.
-
Kirschenmann-Tenter Johannes, prof. Dr.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Výtvarné umění, umělecké dílo a možnosti jeho zprostředkování 2. Metodika výtvarných činností a jejich struktura 3. Vzdělávací obsah, cíl, učivo a očekávané výstupy rámcových vzdělávacích programů v ČR 4. Mezioborová východiska výtvarných činností 5. Didaktická rekonstrukce uměleckých obsahů 6. Potenciál soudobé výtvarné výchovy v oblasti školní, mimoškolní praxe i sociální práce či terapie 7. Specifika galerijních a muzejních edukací 8. Exprese, umělecká edukace a interkulturní vzdělávání, mezigenerační porozumění, edukace seniorů 9. Výtvarná výchova v různých sociálních zařízeních - nemocnicích, nápravném zařízení, ve veřejném prostoru, v divadle 10. Výtvarná výchova a pedagogika volného času a zdravého životního stylu 11. Příprava, realizace, ověření, reflexe a zlepšující alterace edukačního programu 12. Návrh a analýza edukačních výtvarných programů 13. Reflexe, autoevaluace a zvyšování kvality vzdělávání
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 30 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| objasnit vývoj uměleckých směrů a proudů s důrazem na 20. a 21. století ve středoškolském rozsahu; |
| používat odbornou terminologii z oboru výtvarné umění ve středoškolském rozsahu. |
| popsat specifika a vývojové fáze dětského výtvarného projevu; |
| charakterizovat vývoj tvořivých schopností v dětství. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| aktivizovat účastníky edukací v duchu pedagogického konstruktivismu; |
| rozvíjet komunikační dovednosti účastníků edukací; |
| interpretovat a zprostředkovávat obsah uměleckého díla. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| interpretovat obraz (umělecké dílo či projev širší vizuální kultury) v kulturních a společenských kontextech; |
| využívat odborné oborové termíny a základní oborové kategorie; |
| popsat kategorie vzdělávacích cílů a obsahu oboru v souladu s RVP ZV; |
| zprostředkovat obsahy umění a vizuální kultury různým cílovým skupinám; |
| objasnit soudobé pojetí oboru výtvarné a audiovizuální výchovy a oborová specifika; |
| vyhledat vhodná inspirační východiska v oblasti vizuální kultury (výtvarné umění včetně současného, film a nová média, reklama a internet) pro učební úlohy v rámci výtvarné a audiovizuální výchovy. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| rozvíjet dětský výtvarný projev ve vztahu k věku dětí a jejich schopnostem; |
| navrhnout výtvarnou a audiovizuální úlohu pro různé cílové skupiny; |
| zpracovat strukturovaný edukační program; |
| reflektovat a hodnotit výtvarnou edukační aktivitu. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
| bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Prezentace práce studentů, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Kooperativní výuka, |
| Diskuse, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Diskuse, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Seminární práce, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Individuální prezentace, |
| Sebehodnocení, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Sebehodnocení, |
| Individuální prezentace, |
|
Doporučená literatura
|
-
Brücknerová, Karla. Skici ze současné estetické výchovy. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5616-9.
-
DEHART, J., HASH, P. Arts-Based Research Across Visual Media in Education. Routledge, 2023. ISBN 9781032279183.
-
Kirchner, Constanze; Kirschenmann, Johannes. Kunst unterrichten. Didaktische Grundlagen und schülerorientierte Vermittlung. Seelze: Klett - Kallmeyer, 2015.
-
KITZBERGEROVÁ, L. Didaktika výtvarné výchovy. Praha: PedF UK. 2014.
-
KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál,, 2008. ISBN 978-80-7367-383-3.
-
Sochor, Pavel. Člověk s postižením a výtvarná tvorba : od zobrazování k autorství. 1. vydání. 2015. ISBN 978-80-210-7925-0.
-
STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, H., DRURY SOJKOVÁ, A., BUREŠOVÁ, L., HÁJKOVÁ, L. MIKULOVÁ, T. VELERIANOVÁ, D. Participace v umění a ve výchově. Praha: Vydavatelství MU, nakladatelství Dokořán, 2021. ISBN 978-80-7675-040-1.
-
UHL SKŘIVANOVÁ, V. a kol. (eds.). Pedagogika umění - umění pedagogiky aneb přínos oboru výtvarná výchova ke všeobecnému vzdělávání.. Ústí nad Labem: UJEP, 2014. ISBN 978-80-7414-663-3.
-
Uhl Skřivanová, V. et al. Pozice české výtvarné výchovy v mezinárodním kontextu. Západočeská univerzita v Plzni, 2022. ISBN 978-80-261-1099-6.
-
UHL SKŘIVANOVÁ, V. Pojetí vzdělávacích cílů v ČR a Německu aneb umělecko-pedagogická interpretace kurikulárních dokumentů českých a bavorských gymnázií. Brno: Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-228-4.
|