Course: Media in Art Education

« Back
Course title Media in Art Education
Course code KVK/NEO
Organizational form of instruction Seminar
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Winter
Number of ECTS credits 3
Language of instruction Czech, English
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Mašek Jan, PhDr. Ph.D.
  • Uhl Skřivanová Věra, PhDr. Ph.D.
Course content
Topics of seminars: - the term "new" from the point of view of new media. Terminology of cyberculture. Technologies and art education, with special respect to secondary education and art schools. - Concept of visual literacy and multi-literacy with special regard to secondary education and art schools. Graphic editors - introduction. Technology and visual art education. - Specifics on grahic editors in kontext Ae a SEP - introduction. - Specifics of individual types on grahic editors (vectors, bitmaps. Dynamic programs). - Analysis of education topics for the work with PC at secondary and art schools. - Digital artistic projects and its context for AE. - Interactive educational applications online. - Philosophical contexts of new media (Flusser, Deleuze etc.)

Learning activities and teaching methods
Interactive lecture, Multimedia supported teaching, Task-based study method, Individual study, Textual studies, Seminar
  • Preparation for an examination (30-60) - 30 hours per semester
  • Contact hours - 20 hours per semester
  • Graduate study programme term essay (40-50) - 50 hours per semester
prerequisite
Knowledge
nejsou předepsány žádné specifické předpoklady;
Skills
používat osobní počítač a pracovat se soubory dat;
learning outcomes
Knowledge
analyzovat a hodnotit specifika nových médií v kontextu dosavadních výtvarně vyjadřovacích technik;
objasnit možnosti elektronických médií v procesu výuky výtvarné výchovy;
Skills
zvládat tvorbu a souvislosti fotografie, fotokoláže, plakátu, animace, videa v kontextu dosavadních výtvarně vyjadřovacích technik;
experimentovat s výrazovými možnostmi elektronických médií;
teaching methods
Knowledge
Discussion
Multimedia supported teaching
One-to-One tutorial
Skills
Project-based instruction
Students' portfolio
Seminar
assessment methods
Knowledge
Continuous assessment
Skills
Combined exam
Seminar work
Skills demonstration during practicum
Individual presentation at a seminar
Recommended literature
  • časopisy: Atelier, Živel, Umělec, Divus, katalogy výstav apod..
  • Příručky k počítačovým programům Macromedia Flash, Adobe Photoshop, Adobe Illustrator atd.
  • Sborníky sympozií ČS INSEA 1995, 2000, 2004.
  • Cikánová, Karla. Tužkou, štětcem nebo myší. 1. vyd. Praha : Aventinum, 1998. ISBN 80-7151-031-9.
  • Černochová, Miroslava; Komrska, Tomáš; Novák, Jaroslav. Využití počítače při vyučování : náměty pro práci dětí s počítačem. 1. vyd. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-272-6.
  • Flusser, Vilém. Za filosofii fotografie. 1. vyd. Praha : Hynek, 1994. ISBN 80-85906-04-X.
  • Hazuková, H. Příprava učitele na rozhodování ve Vv I., II. PF UK Praha, 1994.
  • Hazuková, H. Příprava učitele na rozhodování ve Vv I., II. PF UK, Praha, 1995.
  • Kol. autorů. Pilotní verze Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. online, 2005.
  • Lévy, Pierre. Kyberkultura : zpráva pro Radu Evropy v rámci projektu "Nové technologie: kulturní spolupráce a komunikace". V Praze : Karolinum, 2000. ISBN 80-246-0109-5.
  • Mac Luhan, Marshall. Jak rozumět médiím : Extenze člověka. 1. vyd. Praha : Odeon, 1991. ISBN 80-207-0296-2.
  • Manovich, L. Principy nových médií In Teorie vědy/Theory of Science. 2002.
  • Manovich L. The Language of New Media. The MIT Press, 1st ed. London, England; Cambridge, Massachusetts, 2002. ISBN 026212226X.
  • Mašek, Jan; Michalík, Petr; Vrbík, Václav. Otevřené technologie ve výuce. Plzeň : Západočeská univerzita, 2004. ISBN 80-7043-254-3.
  • Plazewski, J. Filmová řeč. Orbis Praha, 1967.
  • ROESELOVÁ, V. Didaktika výtvarné výchovy 5, nejen pro ZUŠ. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2003.
  • Slavík, Jan; Novák, Jaroslav. Informace, databáze a výtvarná výchova : Skripta pro posl. pedag. fakulty Univ. Karlovy. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1991. ISBN 80-7066-502-5.
  • Slavík, Jan. Počítač jako pomocník učitele : efektivní práce s informacemi ve škole. 1. vyd. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-149-5.
  • Sokolowsky, Peter; Šedivá, Zuzana. Multimédia : současnost budoucnosti. Praha : Grada, 1994. ISBN 80-7169-081-3.
  • Vančát, Jaroslav. Poznávací a komunikační obsah výtvarné výchovy v kurikulárních dokumentech. Praha : MAC, 2003. ISBN 80-86015-90-4.
  • Vančát, Jaroslav. Tvorba vizuálního zobrazení : gnozeologický a komunikační aspekt výtvarného umění ve výtvarné výchově. Praha : Karolinum, 2000. ISBN 80-7184-975-8.
  • Zikmundová, Vladimíra. Kriteria hodnocení estetických kvalit rozhraní učebních materiálů počítačem podporované výuky In: J. KAPOUNOVÁ (ED.) Od programovaného učení k e-learningu. Sborník referátů z konference pořádaného Ostravskou univerzitou a NEWTON College ve Šlapanicích u Brna, s. 181 - 185. Ostrava: OSU a Newton College, 2005.
  • Zikmundová, Vladimíra. Média a obraznost. Výtvarná výchova - roč. 40, č. 4. 2000.
  • Zikmundová, Vladimíra. Multimediální tvorba a současná výtvarná výchova. In Současné metodologické přístupy a strategie pedagogického výzkumu, s. 6 s.-anotace s.52.. Plzeň : Západočeská univerzita, 2006. ISBN 80-7043-483-X.
  • Zikmundová, Vladimíra. Nová média a jejich principy v kontextu transformace výukového prostředí předmětu výtvarná výchova. Pohyb ve výchově, umění a sportu Praha : Univerzit. 2005.
  • Zikmundová, Vladimíra. Reflexe výrazových prostředků reklamy v dětské multimediální tvorbě. Metody a prostředky přesvědčování v masových médií. 2005.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): SS Teacher Training in Fine Arts (14) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Winter