Course: Media in Art Education

« Back
Course title Media in Art Education
Course code KVK/NEOV
Organizational form of instruction Seminar
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Winter
Number of ECTS credits 2
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Poláček Stanislav, MgA. Mgr.
  • Mašek Jan, PhDr. Ph.D.
Course content
Visual literacy and multiliteracy concept. Term of NEW from the point of view of new media. Cyberculture. Technologies and art education. Philosophical context fo new media (Flusser, Deleuze). Specifics of graphic editors. Analysis of good topis for art education with multimedia. Interactive educational applications online. Digital artistic projects and its context for AE. Creative work, basics of animation and interactivity in Adobe Flash.

Learning activities and teaching methods
Interactive lecture, Multimedia supported teaching, Task-based study method, Individual study, Textual studies, Seminar
  • Preparation for an examination (30-60) - 30 hours per semester
  • Contact hours - 20 hours per semester
  • Graduate study programme term essay (40-50) - 50 hours per semester
prerequisite
Knowledge
popsat a objasnit klasické výtvarně vyjadřovací techniky;
objasnit základní principy digitální tvorby;
objasnit základní pojmy funkčního výtvarného slovníku;
Skills
využívat digitálními vyjadřovací prostředky;
experimentovat na pomezí klasických a nových medií.
learning outcomes
Knowledge
srovnat a zhodnotit specifika nových médií v kontextu dosavadních výtvarně vyjadřovacích technik;
popsat a objasnit základní pojmy a fakta z oblasti umění nových médií;
charakterizovat konceptuální tendence nových médií;
popsat uplatnění nových médií ve výuce výtvarné výchovy;
Skills
aplikovat nová média v procesu výuky výtvarné výchovy;
využívat samostatně a kreativně digitální nástroje;
vysvětlit a kriticky zhodnotit úlohu nových médií ve výtvarném umění;
rozvinout a prohloubit schopnost kritického myšlení žáků a studentů v oblasti nových médií;
teaching methods
Knowledge
Lecture supplemented with a discussion
Discussion
Multimedia supported teaching
One-to-One tutorial
Group discussion
Skills
Interactive lecture
Lecture with a video analysis
Collaborative instruction
Project-based instruction
Students' portfolio
Individual study
Textual studies
Seminar
assessment methods
Knowledge
Oral exam
Continuous assessment
Skills
Project
Seminar work
Portfolio
Individual presentation at a seminar
Combined exam
Practical exam
Self-evaluation
Recommended literature
  • časopisy: Atelier, Živel, Umělec, Divus, katalogy výstav apod..
  • Příručky k počítačovým programům Macromedia Flash, Adobe Photoshop, Adobe Illustrator atd.
  • Sborníky sympozií ČS INSEA 1995, 2000, 2004.
  • Cikánová, Karla. Tužkou, štětcem nebo myší. 1. vyd. Praha : Aventinum, 1998. ISBN 80-7151-031-9.
  • Černochová, Miroslava; Komrska, Tomáš; Novák, Jaroslav. Využití počítače při vyučování : náměty pro práci dětí s počítačem. 1. vyd. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-272-6.
  • Flusser, Vilém. Za filosofii fotografie. 1. vyd. Praha : Hynek, 1994. ISBN 80-85906-04-X.
  • Hazuková, H. Příprava učitele na rozhodování ve Vv I., II. PF UK Praha, 1994.
  • Hazuková, H. Příprava učitele na rozhodování ve Vv I., II. PF UK, Praha, 1995.
  • Kol. autorů. Pilotní verze Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. online, 2005.
  • Lévy, Pierre. Kyberkultura : zpráva pro Radu Evropy v rámci projektu "Nové technologie: kulturní spolupráce a komunikace". V Praze : Karolinum, 2000. ISBN 80-246-0109-5.
  • Mac Luhan, Marshall. Jak rozumět médiím : Extenze člověka. 1. vyd. Praha : Odeon, 1991. ISBN 80-207-0296-2.
  • Manovich, L. Principy nových médií In Teorie vědy/Theory of Science. 2002.
  • Manovich L. The Language of New Media. The MIT Press, 1st ed. London, England; Cambridge, Massachusetts, 2002. ISBN 026212226X.
  • Mašek, Jan; Michalík, Petr; Vrbík, Václav. Otevřené technologie ve výuce. Plzeň : Západočeská univerzita, 2004. ISBN 80-7043-254-3.
  • Plazewski, J. Filmová řeč. Orbis Praha, 1967.
  • ROESELOVÁ, V. Didaktika výtvarné výchovy 5, nejen pro ZUŠ. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2003.
  • Slavík, Jan; Novák, Jaroslav. Informace, databáze a výtvarná výchova : Skripta pro posl. pedag. fakulty Univ. Karlovy. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1991. ISBN 80-7066-502-5.
  • Slavík, Jan. Počítač jako pomocník učitele : efektivní práce s informacemi ve škole. 1. vyd. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-149-5.
  • Sokolowsky, Peter; Šedivá, Zuzana. Multimédia : současnost budoucnosti. Praha : Grada, 1994. ISBN 80-7169-081-3.
  • Vančát, Jaroslav. Poznávací a komunikační obsah výtvarné výchovy v kurikulárních dokumentech. Praha : MAC, 2003. ISBN 80-86015-90-4.
  • Vančát, Jaroslav. Tvorba vizuálního zobrazení : gnozeologický a komunikační aspekt výtvarného umění ve výtvarné výchově. Praha : Karolinum, 2000. ISBN 80-7184-975-8.
  • Zikmundová, Vladimíra. Kriteria hodnocení estetických kvalit rozhraní učebních materiálů počítačem podporované výuky In: J. KAPOUNOVÁ (ED.) Od programovaného učení k e-learningu. Sborník referátů z konference pořádaného Ostravskou univerzitou a NEWTON College ve Šlapanicích u Brna, s. 181 - 185. Ostrava: OSU a Newton College, 2005.
  • Zikmundová, Vladimíra. Média a obraznost. Výtvarná výchova - roč. 40, č. 4. 2000.
  • Zikmundová, Vladimíra. Multimediální tvorba a současná výtvarná výchova. In Současné metodologické přístupy a strategie pedagogického výzkumu, s. 6 s.-anotace s.52.. Plzeň : Západočeská univerzita, 2006. ISBN 80-7043-483-X.
  • Zikmundová, Vladimíra. Nová média a jejich principy v kontextu transformace výukového prostředí předmětu výtvarná výchova. Pohyb ve výchově, umění a sportu Praha : Univerzit. 2005.
  • Zikmundová, Vladimíra. Reflexe výrazových prostředků reklamy v dětské multimediální tvorbě. Metody a prostředky přesvědčování v masových médií. 2005.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): BS and SS Teacher Training in Arts (17) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): BS and SS Teacher Training in Arts (18) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): BS and SS Teacher Training in Arts (19) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): BS and SS Teacher Training in Arts (19) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): BS and SS Teacher Training in Arts (18) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Winter