|
Vyučující
|
-
Smutný Dalibor, prof. akad. mal.
|
|
Obsah předmětu
|
V průběhu semestru se hledají horizonty mezi představou a ideálem a výpovědním limitem. Hledají se nové formy zobrazení a nová formální východiska pro interpretace. Konstitují se zažité zkušenosti. 1. Kresba dle reálného předmětu a figurace předmětů 2. Malba dle reálného předmětu a figurace předmětů 3. Kompoziční principy obrazové plochy 4. Barevná harmonie 5. Grafický princip a kontrast 6. Práce z představy 7. Tvůrčí gesto a přesah 8. Studijní práce se zaměřením na osobní téma 9. Osobní nebo zadané téma ve dvou variantách /kresba a malba nebo grafika/ 10. Práce na zadaném nebo vlastním tématu 11. Práce na zadaném nebo vlastním tématu technologické experimenty 12. Práce v cyklech 13. Ateliérové hodnocení
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 26 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 26 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| popsat výrazové možnosti plošných výtvarných technik; |
| ověřovat vlastnosti materiálu, výtvarné postupy a nástroje; |
| reflektovat výsledky vlastní tvorby ve vztahu k jejich využitelnosti v pedagogické praxi. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| vytvořit skicu a projekt vlastního úkolu; |
| navrhnout a rozvinout výtvarné postupy v souladu se zadaným úkolem. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| mgr. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
| mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
| mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| popsat technologické postupy jednotlivých technik a jejich alternativ; |
| experimentovat s vyjadřovacími prostředky jednotlivých technik; |
| ověřovat vlastnosti materiálu, výtvarné postupy a nástroje; |
| hodnotit vlastní výtvarnou práci; |
| popsat možnosti malby také v historickém kontextu; |
| popsat vztah mezi malbou, kresbou a grafikou. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| realizovat a rozvíjet malířský, kresebný nebo grafický projekt dle navrženého konceptu; |
| vhodně volit výrazové prostředky ve vztahu k záměru; |
| pracovat v cyklech se schopností alternativy včetně změny formy; |
| použít technologické postupy jednotlivých technik; |
| vhodně analogicky nebo popisně interpretovat námět; |
| plně si osvojit zákonitosti výtvarného projevu v technologickém i výrazovém pojetí; |
| pracovat i v nadsázce a experimentu. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
| mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
| mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| Diskuse, |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Individuální konzultace, |
| Skupinová konzultace, |
| Samostudium, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Řešení problémů, |
| Samostatná práce studentů, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Projektová výuka, |
| Prezentace práce studentů, |
| Demonstrace dovedností, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Přednáška s diskusí, |
| Projektová výuka, |
| Diskuse, |
| Prezentace práce studentů, |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Individuální konzultace, |
| Skupinová konzultace, |
| Demonstrace dovedností, |
| Řešení problémů, |
| Samostatná práce studentů, |
| Samostudium, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Kvalifikační práce, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Výstupní projekt, |
| Seminární práce, |
| Portfolio, |
| Individuální prezentace, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Skupinová prezentace, |
| Praktická zkouška, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Kvalifikační práce, |
| Výstupní projekt, |
| Seminární práce, |
| Portfolio, |
| Individuální prezentace, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Skupinová prezentace, |
| Praktická zkouška, |
|
Doporučená literatura
|
-
Ambrose, Gavin. The visual dictionary of graphic design. Lausanne : AVA Publishing, 2006. ISBN 2-940373-43-4.
-
BROOKE, Sandy. Drawing as expression: techniques and concepts. Upper Saddle River, N.J.: Pearson Education, 2007. ISBN 0131940058.
-
Chalupecký, Jindřich. Na hranicích umění : Několik příběhů. Praha : Prostor, 1990. ISBN 80-85190-06-0.
-
MORLEY, N. Linocut for Artists and Designers. The Crowood Press, 2016. ISBN 978-17-8500-146-8.
-
PALLASMAA, Juhani. Myslící ruka: existenciální a ztělesněná moudrost v architektuře. Zlín: Archa, 2012. ISBN 978-80-87545-09-6.
-
PETERSEN, A. R. a kol. Contemporary painting in context. Museum Tusculanum Press,, 2010. ISBN 9788763525978.
-
Petzow, Günter. Metallographic etching. 2nd ed. Materials Park : ASM International, 1999. ISBN 978-0-87170-633-1.
-
Sawdon, P. a R. Marshall. . Drawing Ambiguity: Beside the Lines of Contemporary Art. I.B.Tauris, 2015. ISBN 1784530697.
-
STEVERL, H. Umění bez daně. Praha: AVU, 2023. ISBN 978-80-88366-54-6.
-
ZAPLETAL, A. Obrazy filozofie a tělesná mysl. Praha: AVU. 2022.
|