Vyučující
|
-
Gebauer Kurt, Prof. akad. sochař dr. h. c.
-
Poláček Stanislav, MgA. Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Studenti zpracovávají individuální projekty kresebného charakteru po stránce technologické i tematické. V tvůrčím procesu přistupují k technologickým experimentům. Student uplatňuje dříve nabyté zkušenosti v oboru studijní i volné kresby, v souladu s obsahem dokáže uplatnit složitější kompoziční a originální řemeslné postupy, dovede vytvořit kompaktní soubor, ucelený v technice i výtvarném výrazu a adekvátně ho prezentovat. Jako zdroj inspirace užívá různorodé přístupy techniky a obsahů kresby v moderním a postmoderním umění.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Samostatná práce studentů, Seminář
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 39 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 50 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 15 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
rozpoznat rozdíl mezi studijní kresbou v předchozích předmětech KR1- 3 a kresbou vyjadřující vlastní emocionální stavy; |
charakterizovat tvorbu některých autorů současné figurální kresby a portrétní tvorby; |
sledovat významné mezinárodní přehlídky kresby a hledat si svůj osobitý výraz; |
Odborné dovednosti |
---|
vyjádřit kresbou emocionální stav; |
zkoumat výrazové možnosti kresby a utvářet vlastní kresebný jazyk; |
experimentovat s možnostmi kresby a alternativních kresebných technik; |
zvolit vhodnou kresebnou techniku ke konkrétnímu námětu; |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
porozumět odborné terminologii v oblasti kresby; |
Odborné dovednosti |
---|
prokázat širší výtvarnou vybavenost pro jiné přístupy a variace v dalších výtvarných disciplínách; |
programově se odpoutat od viděného směrem k volnější kresebné tvorbě; |
uplatnit výrazové možnosti kresby a vlastní kresebný jazyk; |
splnit samostatně zvolený výtvarný úkol s důrazem na vlastní přínos; |
prokázat kompetence pro samostatnou tvorbu grafika, klasického ilustrátora, ilustrátora pro děti, kreslíře; |
umělecky se vyjadřovat pomocí kompozičních cvičení, kreseb v různém prostředí, portrétu a volné kreslířské tvorby; |
volit správnou odbornou terminologii; |
kriticky hodnotit vlastní výtvarnou práci; |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Individuální konzultace, |
Skupinová konzultace, |
Samostudium, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Odborné dovednosti |
---|
Prezentace práce studentů, |
Demonstrace dovedností, |
Řešení problémů, |
Samostatná práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Hodnotící metody |
---|
Výstupní projekt, |
Seminární práce, |
Portfolio, |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Skupinová prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
Bammes, Gottfried. Figürliches Gestalten : ein Leitfaden für Lehrende und Lernende. Berlin : Volk und Wissen volkseigener Verlag, 1981.
-
Beranová, Pavla; Fassati, Tomáš,; Fišer, Marcel,; Gebauer, Kurt,; Junková, Ivana,; Liška, Pavel,; Pachmanová, Martina,; Schmelzová, Radoslava,; Smetana, Jindřich,; Šubrtová, Dagmar,; Václavová, Denisa,; Zavadil, Karel Matouš. Ateliér veškerého sochařství : ateliér Kurta Gebauera na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze = The studio of universal sculpture : the studio of Kurt Gebauer at the Academy of Arts, Architecture & Design, Prague. Vydání první. 2010. ISBN 978-80-86863-30-6.
-
Crhák, František. Výtvarná geometrie. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1977.
-
Krejča, Aleš. Techniky grafického umění : Průvodce pracovními postupy a dějinami originální tiskové grafiky. Praha : Artia, 1981.
-
Kurt Gebauer, Nadia Rovderová. Kurt Gebauer Kurtura. 2019. ISBN 978-80-7437-225-4.
-
Teissig, Karel; Brabcová, Jana. Technika kresby. Praha : Artia, 1986.
-
Uždil, Jaromír. Výtvarný projev a výchova. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1978.
-
Zrzavý, Josef. Anatomie pro výtvarníky. Praha : Avicenum, 1977.
|