Předmět: Specializace v prostorové tvorbě

« Zpět
Název předmětu Specializace v prostorové tvorbě
Kód předmětu KVK/SPT
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština, Angličtina
Statut předmětu Povinně-volitelný, Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Benish Barbara Lucilla, Magistr umění
  • Poláček Stanislav, MgA. Mgr.
  • Slavík Jan, Doc. PaedDr. CSc.
Obsah předmětu
Obsah předmětu tvoří práce s prostorem, a to jak vnitřním, tak vnějším. Posluchači řeší úkoly osobitými pracovními postupy s hlavním důrazem na vlastní výrazové prostředky. Výuka je orientována a vedena k individuální koncepci studia, v souladu s přirozeným vývojem studentova talentu. Prioritou je rozvoj výtvarných kvalit posluchače v oblasti vizuální paměti, proporčnosti, trojrozměrného poznávání hmoty a formy, její stavby v kompozici, a dále osvojování si řemeslně technických dovedností. Pracuje se s realitou i představou. V pravidelných korekturách a konzultacích jsou studenti vedeni k možnosti obohacovat svou tvorbu inspirující stavbou živého i neživého a fabulací. Práce podle skutečnosti je též zaměřena na schopnost převést tuto skutečnost do prostorové výtvarné řeči, a to, jak již bylo řečeno, za pomoci klasických i nových postupů.

Studijní aktivity a metody výuky
Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Seminární výuka
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 50 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 5 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
objasnit základní pojmosloví týkající se prostorové tvorby a objektové tvorby v kontextu s historií a současností výtvarného umění;
popsat a objasnit možnosti prostorového vyjádření a orientovat se v základních materiálech využívaných pro prostorovou tvorbu.
Odborné dovednosti
experimentovat s výrazovými možnostmi výtvarného umění;
rozlišovat výtvarné artefakty minulosti a současnosti z hlediska formy, techniky či stylu;
verbalizovat, interpretovat konkrétní vlastní poznání z oblasti výtvarné kultury historie a současnosti;
aktivně využívat a rozvíjet dovednosti získané z předchozí výuky týkající se základů prostorové tvorby.
Výsledky učení
Odborné znalosti
popsat a objasnit některé pojmy a fakta z oblasti prostorové a objektové tvorby a nalézat mezioborové vztahy;
charakterizovat současné tendence a postupy v oblasti současného umění.
Odborné dovednosti
konceptualizovat inspirační zdroje a současně aktivně používat výtvarný jazyk k uměleckému vyjádření;
vědomě rozeznat kvalitu a vlastnost konkrétního prostoru se svou historií;
samostatně zkoumat problém zadaného tématu z různých stran pomocí různých přístupů;
transformovat umělecké přístupy do pedagogické tvorby.
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Diskuse,
Výuka podporovaná multimédii,
Individuální konzultace,
Skupinová konzultace,
Samostudium,
Analyticko-kritická práce s textem,
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Odborné dovednosti
Skupinová výuka,
Kooperativní výuka,
Projektová výuka,
Prezentace práce studentů,
Samostatná práce studentů,
Seminární výuka (diskusní metody),
Cvičení (praktické činnosti),
Seminární výuka (badatelské metody),
Hodnotící metody
Výstupní projekt,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Skupinová prezentace,
Portfolio,
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • Art & Antiques.
  • Umění = Art : časopis Ústavu dějin umění Akademie věd České republiky.
  • Živel.
  • Beranová, Pavla; Fassati, Tomáš,; Fišer, Marcel,; Gebauer, Kurt,; Junková, Ivana,; Liška, Pavel,; Pachmanová, Martina,; Schmelzová, Radoslava,; Smetana, Jindřich,; Šubrtová, Dagmar,; Václavová, Denisa,; Zavadil, Karel Matouš. Ateliér veškerého sochařství : ateliér Kurta Gebauera na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze = The studio of universal sculpture : the studio of Kurt Gebauer at the Academy of Arts, Architecture & Design, Prague. Vydání první. 2010. ISBN 978-80-86863-30-6.
  • Crhák, František. Prostor a perspektiva. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1975.
  • Francastel, P. Malířství a společnost. Brno : Barrister & Principal, 2003. ISBN 80-86598-49-7.
  • Jankovičová, Sabina; Karous, Pavel,; Kořínková, Jana,; Pospiszyl, Tomáš. Vetřelci a volavky = Aliens and herons : atlas výtvarného umění ve veřejném prostoru v Československu v období normalizace (1968-1989). 2015. ISBN 978-80-260-9094-6.
  • Koleček, Michal. Brno Art Open 2013 / Sochy v ulicích IV / Na hraně příběhuNa hraně příběhu. Fakulta umění a designu UJEP v Ústí nad Labem, 2013.
  • Kooijman, Simon. Art, Art Objects, and Ritual in the Mimika Culture. Leiden : E. J. Brill, 1984.
  • Kurt Gebauer, Nadia Rovderová. Kurt Gebauer Kurtura. 2019. ISBN 978-80-7437-225-4.
  • Lévi, Eliphas. Dějiny magie. Praha : Trigon, 2004, c2003.
  • LOOS, Adolf a Bohumil MARKALOUS. Řeči do prázdna: soubor statí o architektuře, bydlení, ústroji a jiných praktických věcech.. 2001. ISBN 80-86359-06-9.
  • Mikušová, Miluše. Prostorová a užitá tvorba. Výtvarné problémy hmotné kultury. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1190.
  • Mitisová, Monika. Prostor a jeho člověk. Praha: Vesmír, 2004.
  • Mohelník, Ladislav. Prostorová interpretace architektonického a urbanistického díla. Brno : VUTIUM, 2005.
  • Rusín, Tomáš. Tajný život architektury. Brno : VUTIUM, 2005.
  • VERVOORDT, Axel. Proportio. 2015. ISBN 978-94-9177-583-3.
  • Volavková-Skořepová, Z. Myšlenky moderních sochařů.. Praha : Obelisk,, 1971.
  • Wolf, Edith. Origami Japonské umění skládání papíru. Berlin : Junge Welt, 1990.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro střední školy a základní umělecké školy (14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro základní školy a střední školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro základní školy a střední školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro základní školy a střední školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro základní školy a střední školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro základní školy (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro základní školy a střední školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní