|
Vyučující
|
-
Plíhalová Monika, Mgr. Ph.D.
-
Uhl Skřivanová Věra, PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Předmět je věnován reflexi pedagogické praxe studentů učitelství pro ZŠ. 1.-3. Ověření a reflexe nabytých profesních kompetencí v rámci vyučovacího procesu 4.-6. Akční výzkum ve školní praxi a jeho postupy 7.-9. Od přípravy na výuku výtvarné výchovy, přes realizaci vzdělávacích obsahů, dokumentaci výuky i výsledku vyučovacího procesu, až po sebereflexi 10.-11. Reflexe pedagogického působení a rozhodování, situace vyučovacího procesu 12.-13. Návrh zlepšení přípravy, vyhodnocení průběhu i výsledků praxí
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 13 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 15 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| didakticky transformovat umělecké obsahy; |
| používat odbornou oborovou terminologii. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| navrhnout výukovou jednotku výtvarné výchovy; |
| reflektovat své pedagogické rozhodování. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
| mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| rozebrat vlastní pedagogické působení a navrhnout zlepšující alterace na základě postupů akčního výzkumu; |
| objasnit a interpretovat umělecké dílo a transformovat umělecký obsah do výtvarného úkolu; |
| objasnit pojem "učitelovo pojetí výuky"; |
| transformovat obsahy rámcového vzdělávacího programu do školního vzdělávacího programu. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| reflektovat vlastní pedagogické rozhodování a analyzovat situace výuky výtvarné výchovy; |
| operacionalizovat pojmy a kategorizovat reflektované jevy; |
| srozumitelně se vyjadřovat a zaznamenat své postoje i názory. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
| mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
| mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Prezentace práce studentů, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Prezentace práce studentů, |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Prezentace práce studentů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Portfolio, |
| Výstupní projekt, |
| Individuální prezentace, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Výstupní projekt, |
| Individuální prezentace, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Individuální prezentace, |
| Výstupní projekt, |
|
Doporučená literatura
|
-
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: NÚV, 2007.
-
Bering, Kunibert, Hölscher, Stefan, Niehoff, Rolf, Pauls Karina. Visual Learning. Positionen im internationalen Vergleich. Oberhausen: Athena, 2013.
-
Brücknerová, Karla. Skici ze současné estetické výchovy. Brno: MU, 2011.
-
Efland, Arthur D.. A history of art education. 1990. ISBN 0-8077-2977-9.
-
Hazuková, Helena; Dvořáková, Miloslava. Situace ve výtvarné výchově. Liberec: Technická univerzita, 2002.
-
Hazuková, Helena. Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově I. Praha: PedF UK, 2000.
-
Janík, Tomáš. Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno: MU, 2013.
-
POSPÍŠIL, A. ŘEPA, K. a P. ŠOBÁŇOVÁ, P. Kvalita ve výtvarné výchově. Olomouc: Česká sekce INSEA, 2019. ISBN 978-80-904268-7-0.
-
Roeselová, Věra. Didaktika výtvarné výchovy V. Praha: PedF UK, 2001.
-
SLAVÍK, J. et al. Reflexe a hodnocení kvality výuky. Západočeská univerzita v Plzni, 2020. ISBN 978-80-261-0920-4.
-
Slavík, Jan; Dytrtová, Kateřina; Fulková, Marie. Konceptová analýza tvořivých úloh jako nástroj učitelské reflexe. Praha, časopis Pedagogika, 60 (3/4), s. 223?241, 2010.
-
Uhl Skřivanová, Věra a kol. (eds.). Pedagogika umění ? umění pedagogiky aneb přínos oboru výtvarná výchova ke všeobecnému vzdělávání. Ústí nad Labem: UJEP, 2014.
-
Uhl Skřivanová, Věra. Pojetí vzdělávacích cílů v ČR a Německu aneb umělecko-pedagogická interpretace kurikulárních dokumentů českých a bavorských gymnázií. Brno: Paido, 2011.
|