Lecturer(s)
|
|
Course content
|
1.The importance and possibilities of creating documentary audio and video recording for art, art exhibitions and teaching practice by means of using digital camcorders and computers. 2.Basic characteristics of documentary and informative videoprogramme. 3. 4. Types of video technology and computer software for recording and processing video. 5.Means of expression within video and film. 6.(Video) shot and its basic characteristics. 7.Pictorial composition and design of scene lighting. 8.Composition of film editing and its dramatic structure. 9.Structuring of technical editing. 10.Pre-shooting unities and technical issues of shooting. 11.Rules of viewer spatial orientation. Editing of motion events. 12.Audio component and its means of expression. 13.Computer programs for video processing, types and options. 14.Practical procedures of creating documentary audio and video recording for art, art exhibitions and teaching practice.
|
Learning activities and teaching methods
|
Multimedia supported teaching, Task-based study method, Textual studies
- Contact hours
- 39 hours per semester
- Preparation for comprehensive test (10-40)
- 20 hours per semester
- Graduate study programme term essay (40-50)
- 40 hours per semester
- Presentation preparation (report) (1-10)
- 10 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
no specific prerequisities are required. |
Skills |
---|
to use personal computer and to work with data files; |
to operationalize and to categorize reflected phenomena; |
to express themself in a structured way and to record their attitudes and opinions. |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
to analyze and to evaluate audiovisual record for concept analysis; |
to describe the possibilities of software for digital video creation; |
to clarify the importance of video and audiovision for art, gallery and educational practice. |
Skills |
---|
to analyse and to evaluate audiovisual messages; |
to create documentary video with the aid of some software; |
to experiment with expressive means of audiovisual messages within AV record. |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Discussion |
Multimedia supported teaching |
One-to-One tutorial |
Skills |
---|
Project-based instruction |
Students' portfolio |
Seminar |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Continuous assessment |
Skills |
---|
Seminar work |
Skills demonstration during practicum |
Individual presentation at a seminar |
Combined exam |
Recommended literature
|
-
Adobe Premiere Pro : oficiální výukový kurz. Praha : Softpress, 2004. ISBN 80-86497-68-2.
-
Horká, H. Mikrovýstupy jako prostředek seberozvíjení studentů v profesionálním praktiku. Pedagogická orientace číslo 4, s. 29. 1997.
-
James Monaco. Jak číst film. Svět filmů, médií a multimédií.. Praha, 2004. ISBN 80-00-01410-6.
-
Kučera, Jan. Střihová skladba ve filmu a v televizi. 2. dopl. vyd. Praha : Akademie múzických umění, 2002. ISBN 80-7331-896-2.
-
Long, Ben; Schenk, Sonja. Velká kniha digitálního videa. Brno : CP Books, 2005. ISBN 80-251-0580-6.
-
Macek, Z. Technika videozáznamu v učitelském vzdělávání. Pedagogická orientace číslo 4. 1997.
-
Mašek, Jan. Audiovizuální komunikace výukových médií. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 2002. ISBN 80-7082-905-2.
-
Mašek, Jan. Základy tvorby audiovizuálního pořadu a fotografie. Plzeň : Západočeská univerzita, 2000. ISBN 80-7082-608-8.
-
Mašek, Jan; Zikmundová, Vladimíra. Využití audiovizuálního sdělení v mediální výchově. Vyd. 1. Plzeň : Západočeská univerzita, 2012. ISBN 978-80-261-0090-4.
-
Mašek. Tvorba videa. Multimediální kurz pro distanční studium.. ZČU v Plzni, 2006.
-
NICHOLS, B. Úvod do dokumentárního filmu. Praha: AMU - JSAF, 2010.
-
Pecinovský, Jan. Vypalujeme DVD na počítači : rady a postupy. 1. vyd. Praha : Grada Publishing, 2004. ISBN 80-247-0856-6.
-
Slavík, J.; Dytrtová, K.; Fulková, M. Konceptová analýza tvořivých úloh jako nástroj učitelské reflexe. In Pedagogika, 60(3-4), 223-241.. 2006.
-
Slavík, J. Videostudie: výzkum výuky založený na analýze videozáznamu. In Janík, T., Slavík, J., & Najvar, P. et al. Kurikulární reforma na gymnáziích: od virtuálních hospitací k videostudiím. Vyd. 1.. Praha : Národní ústav pro vzdělávání, 2011.
-
Valušiak, Josef. Základy střihové skladby. V Praze : FAMU, 2005. ISBN 80-7331-039-2.
-
Vančát, Jaroslav. Tvorba vizuálního zobrazení : gnozeologický a komunikační aspekt výtvarného umění ve výtvarné výchově. Praha : Karolinum, 2000. ISBN 80-7184-975-8.
|