|
Vyučující
|
-
Benish Barbara Lucilla, Magistr umění
-
Uhl Skřivanová Věra, PhDr. Ph.D.
-
Komzáková Martina, PhDr. Ph.D.
-
Plíhalová Monika, Mgr. Ph.D.
-
Slavík Jan, doc. PaedDr. CSc.
|
|
Obsah předmětu
|
Student 1. Výtvarný výraz a jeho vztahy k ostatním typům výrazu. 2. Základní pojmy, myšlenky a fakta z oblasti výtvarné kultury a umění. 3. Forma, technika a styl výtvarných projevů, a jejich pojmenování. 4. Základní výrazové možnosti linie, plochy, prostoru, tvaru, barvy a materiálu ve výtvarné tvorbě. 5. Výtvarný zážitek z hlediska jeho současné teorie. Aplikace poznatků o výtvarném zážitku. 6. Dětský výtvarný projev v kontextu výtvarné kultury a umění.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická výuka, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Seminární výuka
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 40 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| objasnit základní pojmy a fakta z oblasti výtvarné kultury; |
| popsat výtvarnou tvorbu vybraných autorů se zohledněním společenskohistorických kontextů; |
| Odborné dovednosti |
|---|
| identifikovat charakteristické prostředky zvoleného uměleckého díla; |
| zohledňovat vlastnosti různého materiálu při tvorbě; |
| využívat některé výtvarné techniky a postupy; |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| vymezit a objasnit pojem "výtvarný výraz"; |
| pojmenovat společné a rozdílné znaky vybraných uměleckých děl; |
| objasnit některé soudobé umělecké koncepty; |
| popsat a vysvětlit koncepty zvolených uměleckých děl; |
| interpretovat zvolené umělecké dílo současnosti i minulosti; |
| Odborné dovednosti |
|---|
| experimentovat s výrazovými možnosti výtvarného umění; |
| využívat různé výtvarné techniky a postupy; |
| uplatňovat výrazové možnosti linie, tvaru, barvy, materiálu a prostoru; |
| uplatňovat osobní prožitky, znalosti a zkušenosti při vlastní výtvarné tvorbě; |
| reflektovat vlastní výtvarnou tvorbu; |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Diskuse, |
| Přednáška s diskusí, |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Individuální konzultace, |
| Skupinová konzultace, |
| Samostudium, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Přednáška založená na výkladu, |
| Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Skupinová výuka, |
| Kooperativní výuka, |
| Prezentace práce studentů, |
| Samostatná práce studentů, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Ústní zkouška, |
| Průběžné hodnocení, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární práce, |
| Portfolio, |
| Individuální prezentace, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Skupinová prezentace, |
| Praktická zkouška, |
| Sebehodnocení, |
|
Doporučená literatura
|
-
Vitamin D: New Perspectives In Drawing. London: Phaidon, 2016. ISBN 9780714857138.
-
Vitamin 3-D: newperspectives in sculpture and installation. London: Phaidon, 2009. ISBN 978-0-71484-974-4.
-
Abts, Tomma. Vitamin P : new perspectives in painting. 1st pub. London : Phaidon, 2002. ISBN 0-7148-4446-2.
-
Cikánová, Karla. Kreslete si s námi. Aventinum. Praha, 1997.
-
Cikánová, Karla. Malujte si s námi. Praha : Aventinum, 1993. ISBN 80-7151-468-3.
-
Dempsey, Amy. Umělecké styly, školy a hnutí : encyklopedický průvodce moderním umění. [Praha] : Slovart, 2005. ISBN 80-7209-731-8.
-
Foster, Hal. Umění po roce 1900 : modernismus, antimodernismus, postmodernismus. V Praze : Slovart, 2007. ISBN 978-80-7209-952-8.
-
Kurt Gebauer, Nadia Rovderová. Kurt Gebauer Kurtura. 2019. ISBN 978-80-7437-225-4.
-
Sawdon, Phil. Drawing Ambiguity: Beside the Lines of Contemporary Art. 2015. ISBN 978-1-78453-069-3.
-
Slavík, Jan. Výtvarný výraz - nástroj arteterapie. Arteterapie : časopis České arteterapeutické asoci. 2006.
-
Slavíková, Vladimíra; Hazuková, Helena; Slavík, Jan. Výtvarné čarování : (artefiletika pro předškoláky a mladší školáky). V Praze : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2003. ISBN 80-7290-016-1.
-
Slavíková, Vladimíra; Slavík, Jan,; Eliášová, Sylva. Dívej se, tvoř a povídej! : artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-322-2.
-
Zhoř, Igor. Proměny soudobého výtvarného umění. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1992. ISBN 80-04-25555-8.
|