|
Vyučující
|
-
Mašek Jan, PhDr. Ph.D.
-
Potůčková Naděžda, Mgr.
-
Zapletal Aleš, MgA. et MgA. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Výuka bude probíhat formou kolektivních diskusí a individuálních konzultací a závěrečným instalací produktů, jako výsledku semestrálního tvoření a uvažování nad řešením zadaných úkolů. Vedle řemeslné stránky a momentu překvapení bude kladen důraz na umístění práce v kontextu doby. Provedení v materiálu bude dále rozvedeno do kresebných kolekcí. Výuka je v praktické i teoretické rovině určena posluchačům, u kterých se předpokládá, že neprošly odborným středoškolských, nebo vysokoškolským vzděláním uměleckoprůmyslového zaměření, ale kteří v tomto oboru naleznou inspiraci pro rozvíjení kreativního myšlení s pedagogickým přesahem. 1. Seznámení s obsahem předmětu, organizace semestru, stanovení termínů průběžných konzultací a požadavky k zápočtu 2. Vstupní přednáška - Úloha designu v současném umění 3. Individuální konzultace nad konceptem prvního projektu. Diskuze a ujasněním řešení 4. - 5. Realizace skicovního materiálu prvního projektu 6. - 8. Práce na realizaci prvního úkolu a průběžné konzultace nad návrhy projektů dva a tři 9. Konzultace finální podoby zamýšlených projektů a zahájení jejich realizace 10. - 11. Finalizace projektu dva a tři 12. Práce na portfoliu a prezentaci 13. - Odevzdání veškeré dokumentace a všech tří autorských projektů
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Projekt individuální [40]
- 40 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 13 hodin za semestr
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 26 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| stanovit základní milníky užitého umění ve světě i u nás; |
| popsat a objasnit historický kontext vzniku designu jako samostatného oboru; |
| charakterizovat inspirační zdroje a vlivy (osobnosti, školy, produkty) pro svoji tvorbu. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| vytvořit skicu vlastního projektu; |
| navrhnout a rozvinout výtvarné postupy v souladu se zadaným úkolem; |
| využít výrazové možnosti nových médií; |
| kriticky hodnotit vlastní výtvarnou práci. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: do řešení problémůzahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
| mgr. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| objasnit odbornou terminologii v oblasti užitého umění; |
| objasnit základní pojmy a fakta z oblasti vizuálního umění 2. pol. 20. století s důrazem na design; |
| vysvětlit některé nezbytné technologické postupy. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| vytvořit stylizovanou kresbu; |
| experimentovat s možnostmi výtvarných technik; |
| experimentovat s technologiemi, různými materiály a prostorem; |
| komponovat oděvní celek na postavu, s proporčními i funkčními zákonitostmi; |
| realizovat vlastní projekt; prezentovat vlastní práci ve výstavním prostoru. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
| mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
| mgr. studium: samostatně řeší etické problémy, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Samostudium, |
| Přednáška s diskusí, |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Skupinová výuka, |
| Samostatná práce studentů, |
| Projektová výuka, |
| Demonstrace dovedností, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Seminární výuka (badatelské metody), |
| Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
| Prezentace práce studentů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Průběžné hodnocení, |
| Individuální prezentace, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Portfolio, |
| Individuální prezentace, |
| Výstupní projekt, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Průběžné hodnocení, |
| Kvalifikační práce, |
|
Doporučená literatura
|
-
Fukai, A. a kol. Móda. Dějiny odívání 18., 19. a 20. století. Nakladatelství Slovart, 2003..
-
Gombrich, E. H. Příběh umění. Praha : Mladá fronta, 2001. ISBN 80-7203-143-0.
-
Kolesár, Zdeno. Kapitoly z dějin designu. Praha : Vysoká škola umělecko-průmyslová, 2004. ISBN 80-86863-03-4..
-
Kybalová, L. Cyklus Dějin odívání. Skripta VŠMU Bratislava, 1990..
-
Malaniuk, B. Z dějin průmyslového designu 1. NTM Praha, 1996..
-
Malaniuk, Bohdan. Malaniuk, Bohdan. Desing v architektuře a stavebnictví : z dějin průmyslového designu. 1. vyd. Praha : ČVUT, 1991. ISBN 80-01-00548-8..
-
NOGA, P. Grafický design jako platforma kulturního i jazykového poznávání. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2023. ISBN 978-80-7678-156-6.
-
NOGA, P. Od designu k designu. Brno: Masarykova univerzita, 2023. ISBN 978-80-7678-156-6.
-
Papanek, Victor. Design pro skutečný svět. UMPRUM: Praha, 2023. ISBN 978-80-88308-85-0.
|