Předmět: Viz. kultura v meziobor. souvislostech

« Zpět
Název předmětu Viz. kultura v meziobor. souvislostech
Kód předmětu KVK/VKMS
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Čechová Veronika, MgA.
  • Kirschenmann-Tenter Johannes, Prof. Dr.
  • Podlipský Rudolf, PaedDr. Ph.D.
  • Slavík Jan, Doc. PaedDr. CSc.
  • Komzáková Martina, PhDr. Ph.D.
  • Král Jakub, MgA.
  • Šurkalová Martina
  • Bláha Jaroslav, Doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Kurs bude věnován především četbě a intepretaci textů, které jsou spjaty s reflexí umění napříč teoretickými přístupy ve druhé polovině 20. století, které se týkají oboru vizuálních studií. Zaměříme se na konstitutivní teorie, pojmy a texty, které jsou zásadní pro intepretaci umění a které vytvářely jeho diskurs od 60. - 70. let 20. století, kdy se v teoretických debatách objevila paradigmata důležitá i pro naši současnost. Rámcový seznam témat a orientační seznam literatury Teorie umění a vizuální studia (historický exkurs) - teorie umění jako nástroj interpretace - vizuální studia jako nauka o dívání Pohled - pohled z hlediska moci (historický exkurs, Vilém Flusser - Za filosofii fotografie) - téma pohledu ve výtvarném umění od antiky po současnost a jeho historicky podmíněná proměnlivost - přístroje na vidění, prodloužená ruka, Flusserův aparát Autorství (Roland Barthes - Nulový stupeň rukopisu, Smrt autora) - sebereflexe psaní textu (Keith Moxey) - objektivita psaní humanitních oborů (hermeneutika) Moc, diskurs, nová archeologie humanitních věd (Michel Foucault - Diskurs) - kritika humanitních disciplín v 60. letech 20. století Politika identit (Edward Said - Orientalismus) - feminismus, postkolonialismus - vyprávění dějin optikou upozaděných Fim (Gilles Delleuze - Film 1, 2) - myslet svět skrze kinofilmové pole - problém času v kinematografii Krize (Giorgio Agamben - Prostředky bez účelu) - kritika zavedených politických kategorií Enviromentální katastrofa (Jussi Parrika - Geologie Médií) - geopoliticky podmíněná produkce médií

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Skupinová výuka, Kooperativní výuka, Dialogická výuka, Studium metodou řešení problémů, Seminární výuka, Studium textů, Přednáška, Přednáška s demonstrací
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 5 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 20 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
užívat poznatky z předmětu Základy společenských věd vyučovaného na středních školách, zejména na gymnáziích;
Odborné dovednosti
vyhledávat informace v dostupné odborné literatuře a ostatních zdrojích;
rozlišit věrohodné informace od nevěrohodných;
vypracovat krátký odborný text.
Obecné způsobilosti
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran,
Výsledky učení
Odborné znalosti
objasnit mezioborové souvislosti teorií vizuální kultury s ohledem na hlavní systémové prvky a vztahy umožňující zobecňování mezi obory;
charakterizovat různé typy diskursu o výtvarném umění;
objasnit pojmoslovné základy různých teoretických oborů spolupracujících s teorií výtvarné výchovy;
chápat a formulovat základní teorie (myšlenky a fakta) vizuálního vnímání uplatňované v současném diskursu o vizualitě a obrazivosti.
Odborné dovednosti
rozpoznávat ve vizuálních projevech použité zobrazovací a jiné konvence;
analyzovat na primární úrovni projevy vizuální kultury z hlediska teorie umění, filosofie, estetiky, sociologie umění a psychologie umění;
odhalovat formotvorný účinek vizuality a její podíl na utváření sociálně-hodnotových paradigmat;
kriticky srovnávat současné a historické uměnovědné texty a analyzovat různost jejich interpretačních náhledů.
Obecné způsobilosti
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s diskusí,
Řešení problémů,
Analyticko-kritická práce s textem,
Diskuse,
Odborné dovednosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Kooperativní výuka,
Obecné způsobilosti
Samostatná práce studentů,
Diskuse,
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Seminární práce,
Portfolio,
Odborné dovednosti
Seminární práce,
Portfolio,
Individuální prezentace,
Obecné způsobilosti
Individuální prezentace,
Seminární práce,
Portfolio,
Doporučená literatura
  • Arnheim, Rudolf. Art and visual perception : a psychology of the creative eye. Berkeley : University of California Press, 2002. ISBN 0-520-02613-6.
  • Arnheim, Rudolf. Visual thinking. Berkeley : University of California Press, 1997. ISBN 0-520-24226-2.
  • Berger, John. Způsoby vidění. Praha, 2016.
  • Bergson, Henri. Čas a svoboda : o bezprostředních datech vědomí. [1. vyd.]. Praha : Filosofia, 1994. ISBN 80-7007-065-X_.
  • Čapek, Jakub. Maurice Merleau-Ponty. 2012. ISBN 978-80-7007-379-7.
  • DELEUZE, G. Film 1 - Obraz, pohyb, NFA, Praha 2000, ISBN 80-7004-098-X.
  • Eco, Umberto. Mysl a smysl : sémiotický pohled na svět. Praha : Moraviapress, 2000. ISBN 80-86181-36-7.
  • Eco, Umberto. Skeptikové a těšitelé. Praha : Svoboda, 1995. ISBN 80-205-0472-9.
  • Flusser, Vilém. Za filosofii fotografie. 1. vyd. Praha : Hynek, 1994. ISBN 80-85906-04-X.
  • FLUSSER,V. Moc obrazu : výbor filosofických textů z 80. a 90. let. 1. vyd. Praha: Občanské sdružení pro podporu výtvarného umění, 1996.
  • Gombrich, Ernst Hans; Konečný, Lubomír. Umění a iluze : Studie o psychologii obrazového znázorňování. 1. vyd. Praha : Odeon, 1985.
  • Gonzalez-Crussi, F. Věci viděné, neviděné, obscénní: jak se díváme. 2008. ISBN 978-80-7387-128-4.
  • Goodman, N. Způsoby světa-tvorby. Bratislava Archa 1996, 1996. ISBN 80-7115-120-3.
  • Kaku, Michio. Budoucnost mysli. 2015. ISBN 978-80-265-0316-3.
  • Kesner, Ladislav. Vizuální teorie : Současné anglo-americké myšlení o výtvarných dílech. 1. vyd. tohoto souboru. Jinočany : H & H, 1997. ISBN 80-86022-17-X.
  • Kulka,T., Ciporanov, D.. Co je umění? Texty angloamerické estetiky 20. století. Č. Kostelec, 2010.
  • Lewis-Williams, David. Mysl v jeskyni: Vědomí a původ umění. 2007. ISBN 978-80-200-1518-1.
  • Mac Luhan, Marshall. Jak rozumět médiím : Extenze člověka. 1. vyd. Praha : Odeon, 1991. ISBN 80-207-0296-2.
  • Manguel, Alberto. Čtení obrazů : o čem přemýšlíme, když se díváme na umění?. Brno : Host, 2008. ISBN 978-80-7294-274-9.
  • McLuhan, Herbert Marshall. Člověk, média a elektronická kultura : výbor z díla. Vyd. 1. Brno : Jota, 2000. ISBN 80-7217-128-3.
  • Morpurgo-Tagliabue, Guido; Jůzl, Miloš; Zuska, Vlastimil. Současná estetika. 1. vyd. Praha : Odeon, 1985.
  • Panofsky, Erwin. Význam ve výtvarném umění. Praha : Odeon, 1981.
  • Schapiro, Meyer. Dílo a styl. 2006. ISBN 80-7203-821-4.
  • Vančát, Jaroslav. Tvorba vizuálního zobrazení : gnozeologický a komunikační aspekt výtvarného umění ve výtvarné výchově. Praha : Karolinum, 2000. ISBN 80-7184-975-8.
  • Volek, E. Znak - Funkce - Hodnota. Praha; Paseka, 2004. ISBN 80-7185-593-8.
  • ZUSKA, Vlastimil. Estetika., Praha: Triton 2001. ISBN 80-7254-194-3.
  • Zuska, Vlastimil. Mimésis - fikce - distance : k estetice XX. století. Praha : Triton, 2002. ISBN 80-7254-285-0.
  • Zuska, Vlastimil. Umění, krása, šeredno : texty z estetiky 20. století. Praha : Karolinum, 2003. ISBN 80-246-0540-6.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Vizuální kultura se zaměřením na vzdělávání (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Vizuální kultura se zaměřením na vzdělávání (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Vizuální kultura se zaměřením na vzdělávání (14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání (15) Kategorie: Obory z oblasti historie 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Vizuální kultura se zaměřením na vzdělávání (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Vizuální kultura se zaměřením na vzdělávání (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání (14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Ruský jazyk se zaměřením na vzdělávání (1) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Vizuální kultura se zaměřením na vzdělávání (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní