|
Vyučující
|
-
Uhl Skřivanová Věra, PhDr. Ph.D.
-
Vodrážková Eva, Mgr.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Proměny v pojetí vzdělávání - integrace a inkluze v současné škole. Proměny vztahu k lidem s postižením v historii společnosti. Inkluzivní společnost jako ideál humanity; 2. Terminologické vymezení postižení a handicapu. Rizika sociální exkluze. Předsudky, stereotypy a generalizace; 3. Teorie normality a diverzity. Co je normální, co je abnormální v kultuře? Jak lze definovat sociokulturní normy? Může být diverzita pozitivní hodnotou v kolektivu třídy a školy? 4. Inkluzivní výtvarná pedagogika. Potenciál kooperativního, reflektivního, tvořivého a zážitkového pojetí vzdělávání rozvíjet všechny jedince bez rozdílu; 5. Kreativita jako prostor pro jinakost a diverzitu ve třídě, škole i společnosti; 6. Výtvarné činnosti jako stimulace smyslů, představivosti i myšlení; 7. Specifika výtvarného vzdělávání lidí seniorského věku; 8. Podpůrná opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami ve výtvarné výchově; 9. Problematika interkulturního vzdělávání. Interkulturní dialog jako inspirace pro výtvarnou výchovu; 10. Vliv umění osob s postižením (disability art, art brut, outsider art) na současné paradigma postižení; 11. Inkluzivní vizuální kultura. "Exkluze vs inkluze" jako téma výtvarného umění - participativní umění, sociálně angažované umění, problematika genderu, interkulturní dialog; 12. Omezení jako inspirace k výtvarné tvorbě; 13. Rozvíjení sociálních a komunikačních dovedností na cestě za inkluzivní společností. Základní kompetence pedagoga v inkluzivním procesu.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 35 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| popsat vývojová specifika dětského výtvarného projevu; |
| vysvětlit pojem kreativita a vizuální gramotnost; |
| objasnit současné pojetí výtvarné výchovy s východisky v konstruktivistické pedagogice. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| vést ve skupině reflektivní dialog; |
| formulovat zadání kreativních výtvarných úloh; |
| experimentovat s výtvarnými technikami; |
| interpretovat výtvarný projev. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
| bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy, |
| bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
| bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Rozlišit pojmy integrace a inkluze; |
| objasnit edukační potenciál výtvarných činností v inkluzivním pojetí; |
| popsat speciální vzdělávací potřeby různých cílových skupin dětí i dospělých; |
| nacházet mezioborové souvislosti mezi výtvarným uměním, vizuální kulturou, výtvarnou výchovou a inkluzivní pedagogikou; |
| nacházet vhodná inspirační východiska v umění pro plánování inkluzivně pojatých výtvarných aktivit. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| komunikovat s respektem s jedinci s handicapem a volit vhodnou terminologii; |
| navrhovat edukačně přínosné výtvarné úlohy vzhledem ke speciálním vzdělávacím potřebám cílové skupiny; |
| reflektovat realizaci inkluzivních výtvarných činností; |
| zkoumat různé možnosti rozvoje kreativity na základě experimentálních výtvarných úloh. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s demonstrací, |
| Přednáška s diskusí, |
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Diskuse, |
| Prezentace práce studentů, |
| Samostudium, |
| Řešení problémů, |
| Skupinová výuka, |
| Kooperativní výuka, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Skupinová výuka, |
| Řešení problémů, |
| Demonstrace dovedností, |
| Diskuse, |
| Prezentace práce studentů, |
| Samostatná práce studentů, |
| Samostudium, |
| Individuální konzultace, |
| Skupinová konzultace, |
| Kooperativní výuka, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Přednáška s diskusí, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Kooperativní výuka, |
| Řešení problémů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Písemná zkouška, |
| Test, |
| Portfolio, |
| Seminární práce, |
| Individuální prezentace, |
| Skupinová prezentace, |
| Sebehodnocení, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Individuální prezentace, |
| Skupinová prezentace, |
| Portfolio, |
| Sebehodnocení, |
| Seminární práce, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Seminární práce, |
| Písemná zkouška, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Sebehodnocení, |
|
Doporučená literatura
|
-
Kantor, Jiří; Drlíčková, Svatava,; Friedlová, Martina; Weber, Jana; Koucun, Jan,; Komzáková, Martina,; Kružíková, Lenka. Muzikoterapie a arteterapie pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. 2015. ISBN 978-80-7510-096-2.
-
Pančocha, Karel. Postižení jako axiologická kategorie sociální participace. 1. vydání. 2013. ISBN 978-80-210-6344-0.
-
PENKETH, C. A History of Disability and Art Education. Routledge, 2023. ISBN 9780367537913.
-
SLAVÍK, J., WAWROSZ, P. Umění zážitku, zážitek umění. 2. díl : teorie a praxe artefiletiky. Praha : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-7290-130-3.
-
Slavík,J. Umění zážitku, zážitek umění.1. díl : teorie a praxe artefiletiky. V Praze : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2001. ISBN 80-7290-066-8.
-
Slowík, Josef. Inkluzivní speciální pedagogika. Praha, 2022. ISBN 978-80-271-3010-8.
-
SOCHOR, P. Člověk s postižení a výtvarná tvorba. Od zobrazování k autorství.. Brno: MU, 2015. ISBN 978-80-210-7925-0.
-
STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, H., DRURY SOJKOVÁ, A., BUREŠOVÁ, L., HÁJKOVÁ, L. MIKULOVÁ, T. VELERIANOVÁ, D. Participace v umění a ve výchově. Praha: Vydavatelství MU, nakladatelství Dokořán, 2021. ISBN 978-80-7675-040-1.
|