Vyučující
|
-
Slavík Jan, Doc. PaedDr. CSc.
-
Komzáková Martina, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Proměna pojetí výtvarné výchovy v současném školství a z toho vyplývající nároky na pedagogy. Etický kodex v arteterapii 2. Psychoterapie, základní cíle a nástroje. Její význam pro arteterapii a pedagogiku 3. Arteterapie, základní cíle a nástroje a její význam pro současnou výtvarnou výchovu, možnosti uplatnění některých modifikovaných metod a cílů ve výtvarné výchově 4. Klíčové průniky a rozdíly mezi psychoterapií, arteterapií a výtvarnou výchovou 5 Psychologické aspekty expresivní tvorby- paměť a její vliv na aktuální poznání člověka, okamžik "teď a tady", teorie mentalizace, pretend modus a fikční svět 6. Psychodynamické pojetí v arteterapii. Arteterapie orientované na člověka 7. Individuální práce s klientem v arteterapii - možnosti a limity. Skupinová práce v arteterapii- možnosti a limity 8. Interpersonální učení v arteterapii a jeho význam pro práci se skupinou, korektivní emoční zkušenost, zpětná vazba, reflektivní dialog 9. Komunikace, pravidla a hranice v arteterapeutické vztahu 10.Význam diagnostiky a interpretace v psychoterapii (arteterapii) a výtvarné výchově Předmět Zážitkové aktivity v kontextu vizuální kultury navazuje na předměty společného základu následujícím způsobem: Osobnostní a sociální rozvoj: Zážitkové aktivity v kontextu vizuální kultury aplikují témata Osobnostního a sociálního rozvoje v oborovém kontextu prostřednictvím sebezkušenosti a sebereflexe v expresivním výtvarném zážitku Obecná psychologie a psychologie osobnosti: Zážitkové aktivity v kontextu vizuální kultury jsou v teoretické i aplikační úrovni zaměřeny na vztah mezi lidskou psychikou a expresivním výtvarným zážitkem Základy reflexe a hodnocení kvality výuky téma reflexe a sebereflexe a reflexe procesu práce s výtvarným expresivním zážitkem je jedním z nejdůležitějších v předmětu Vývojová psychologie expresivní, výtvarný proces a práce s ním je plně determinován vývojovými aspekty lidské psychiky, v předmětu jsou aplikovány teoreticky i prakticky poznatky z vývojové psychologie. V předmětu se odehrávají přípravné aktivity pro úspěšnou realizaci náslechové praxe a její kvalitní reflexi v kontextu Schönovy koncepce reflektivního praktika.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Skupinová výuka, Kooperativní výuka, Diskuse, Dialogická výuka, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Samostudium literatury, Studium textů
- Projekt individuální [40]
- 25 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 40 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
pozitivní a aktivní vztah k vizuální expresivní tvorbě, vizuální kultuře obecně, zážitkové pedagogice, psychologii a arteterapii |
Výsledky učení |
---|
a. Teoretická část 1. V interaktivním teoretickém vstupu (45- 60 min) poznávají informace a jejich vzájemné souvislosti z oblasti konstruktivistické pedagogiky a artefiletiky, psychologie a arteterapie, které jsou významné pro realizaci zážitkových výtvarných aktivit, jejich reflexi a interpretaci. 2. Poznávají a učí se psychosociální jevy, které ovlivňují průběh a kvalitu interaktivní práce s výtvarným zážitkem ve výchovně vzdělávacím procesu. 3. Danou teorii propojují s osobní zkušeností, uvažují, kdy se s daným jevem setkali a dobrovolnými konkrétními příklady dokladují porozumění přednášeným tématům. 4. V předložených konkrétních mikrokazuistikách identifikují , analyzují a interpretují klíčové prvky, které určovaly průběh dané situace, následně je abstrahují do obecnějších kategorií a přiřazují jim teoretické pojmy, se kterými byli seznámeni v teorii. B. Praktická část 1. Na námět zadaný lektorem vytvoří v průběhu 30-45 min výtvarnou skicu různými výtvarnými technikami. 2. Následně reflektují ve skupině jednotlivé tvůrčí procesy a vzniklé artefakty. 3. V reflexi identifikují momenty, které byly pro vznik a podobu daného díla klíčové. 4. (Auto)diagnostikují, analyzují a interpetují vztahy mezi námětem výtvarného díla, jeho formou, vzniklým obsahem, emočním doprovodem tvůrčího procesu a osobní zkušeností autora. 5. (auto)diagnostikují, analyzují, interpretují a hodnotí vztah jedinec/skupina a skupinové vztahy v realitě zážitku z výtvarné tvorby a její reflexe. 6. Realizují pohyb tam a zpět mezi teorií a přímým zážitkem, tj. operacionalizují poznatky z teoretické části kurzu na realitu přímo zážitku v kurzu a abstrahují a konstruují obecně platné zákonitosti, které se vztahují k práci se zážitkem výtvarného výrazu. 7. V individuální části písemné reflexe prostřednictvím časového odstupu získávají potřebnou distanci k revizi poznání získaného v přímém zážitku. Diagnostikují , interpretují a hodnotí význam osobního zážitku ze zážitkové akce v kontextu běžné reality života . 8. V závěrečné seminární práci diagnostikují, interpretují a hodnotí vliv intenzivní kontinuální práce s výtvarným zážitkem a jeho reflexí na sebepoznání jedince, vliv na jeho psychickou kondici a psychosociální dovednosti a jejich rozvoj. 9. Následně pak hodnotí průběh semináře, jeho silné a slabé stránky a případně navrhuje postupy, jakým způsobem upravit obsah a průběh kurzu, aby lépe splňoval sledované cíle |
Vyučovací metody |
---|
Výuka podporovaná multimédii, |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Demonstrace dovedností, |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Portfolio, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Skupinová prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Jedlička, R. et al. Poruchy socializace u dětí a dospívajících. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5447-5.
-
Liebmann, Marian. Skupinová arteterapie : nápady, témata a cvičení pro skupinovou výtvarnou práci. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7178-864-3.
-
Prochaska, James O.; Norcross, John C. Psychoterapeutické systémy : průřez teoriemi. Praha : Grada, 1999. ISBN 80-7169-766-4.
-
Riedel, Ingrid. Obrazy v terapii, umění a náboženství : interpretace obrazů z pohledu hlubinné psychologie. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-531-8.
-
Rubinová, Judith Aron. Přístupy v arteterapii. Praha - TRITON, 2008.
-
Sborník. Současná arteterapie v České republice a v zahraničí. Univerzita Karlova v Praze- Pedagogická fakulta ve spolupráci s Českou arteterapeutickou asociací, 2000.
-
SLAVÍK, J., WAWROSZ, P. Umění zážitku, zážitek umění. 2. díl : teorie a praxe artefiletiky. Praha : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-7290-130-3.
-
Slavík, Jan. Umění zážitku, zážitek umění. 1. díl : teorie a praxe artefiletiky. V Praze : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2001. ISBN 80-7290-066-8.
-
Slavíková, Vladimíra; Hazuková, Helena; Slavík, Jan. Výtvarné čarování : (artefiletika pro předškoláky a mladší školáky). V Praze : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2003. ISBN 80-7290-016-1.
-
Šicková-Fabrici, Jaroslava. Základy arteterapie. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-616-0.
-
Vavrda, Vladimír. Otázky soudobé psychoanalýzy : tradice a současnost. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 2005. ISBN 80-7106-672-9.
-
Yalom, Irvin D. Teorie a praxe skupinové psychoterapie. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-304-8.
-
Ženatá, Kamila. Obrazy z nevědomí : práce v arteterapeutickém ateliéru. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7367-033-X.
|