Předmět: Zážitk. aktivity v kontex. viz. kultury

« Zpět
Název předmětu Zážitk. aktivity v kontex. viz. kultury
Kód předmětu KVK/ZAKVK
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Slavík Jan, Doc. PaedDr. CSc.
  • Komzáková Martina, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Proměna pojetí výtvarné výchovy v současném školství a z toho vyplývající nároky na pedagogy. Etický kodex v arteterapii 2. Psychoterapie, základní cíle a nástroje. Její význam pro arteterapii a pedagogiku 3. Arteterapie, základní cíle a nástroje a její význam pro současnou výtvarnou výchovu, možnosti uplatnění některých modifikovaných metod a cílů ve výtvarné výchově 4. Klíčové průniky a rozdíly mezi psychoterapií, arteterapií a výtvarnou výchovou 5 Psychologické aspekty expresivní tvorby- paměť a její vliv na aktuální poznání člověka, okamžik "teď a tady", teorie mentalizace, pretend modus a fikční svět 6. Psychodynamické pojetí v arteterapii. Arteterapie orientované na člověka 7. Individuální práce s klientem v arteterapii - možnosti a limity. Skupinová práce v arteterapii- možnosti a limity 8. Interpersonální učení v arteterapii a jeho význam pro práci se skupinou, korektivní emoční zkušenost, zpětná vazba, reflektivní dialog 9. Komunikace, pravidla a hranice v arteterapeutické vztahu 10.Význam diagnostiky a interpretace v psychoterapii (arteterapii) a výtvarné výchově Předmět Zážitkové aktivity v kontextu vizuální kultury navazuje na předměty společného základu následujícím způsobem: Osobnostní a sociální rozvoj: Zážitkové aktivity v kontextu vizuální kultury aplikují témata Osobnostního a sociálního rozvoje v oborovém kontextu prostřednictvím sebezkušenosti a sebereflexe v expresivním výtvarném zážitku Obecná psychologie a psychologie osobnosti: Zážitkové aktivity v kontextu vizuální kultury jsou v teoretické i aplikační úrovni zaměřeny na vztah mezi lidskou psychikou a expresivním výtvarným zážitkem Základy reflexe a hodnocení kvality výuky téma reflexe a sebereflexe a reflexe procesu práce s výtvarným expresivním zážitkem je jedním z nejdůležitějších v předmětu Vývojová psychologie expresivní, výtvarný proces a práce s ním je plně determinován vývojovými aspekty lidské psychiky, v předmětu jsou aplikovány teoreticky i prakticky poznatky z vývojové psychologie. V předmětu se odehrávají přípravné aktivity pro úspěšnou realizaci náslechové praxe a její kvalitní reflexi v kontextu Schönovy koncepce reflektivního praktika.

Studijní aktivity a metody výuky
Skupinová výuka, Kooperativní výuka, Diskuse, Dialogická výuka, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Samostudium literatury, Studium textů
  • Projekt individuální [40] - 25 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 52 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 40 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
pozitivní a aktivní vztah k vizuální expresivní tvorbě, vizuální kultuře obecně, zážitkové pedagogice, psychologii a arteterapii
Výsledky učení
a. Teoretická část 1. V interaktivním teoretickém vstupu (45- 60 min) poznávají informace a jejich vzájemné souvislosti z oblasti konstruktivistické pedagogiky a artefiletiky, psychologie a arteterapie, které jsou významné pro realizaci zážitkových výtvarných aktivit, jejich reflexi a interpretaci. 2. Poznávají a učí se psychosociální jevy, které ovlivňují průběh a kvalitu interaktivní práce s výtvarným zážitkem ve výchovně vzdělávacím procesu. 3. Danou teorii propojují s osobní zkušeností, uvažují, kdy se s daným jevem setkali a dobrovolnými konkrétními příklady dokladují porozumění přednášeným tématům. 4. V předložených konkrétních mikrokazuistikách identifikují , analyzují a interpretují klíčové prvky, které určovaly průběh dané situace, následně je abstrahují do obecnějších kategorií a přiřazují jim teoretické pojmy, se kterými byli seznámeni v teorii. B. Praktická část 1. Na námět zadaný lektorem vytvoří v průběhu 30-45 min výtvarnou skicu různými výtvarnými technikami. 2. Následně reflektují ve skupině jednotlivé tvůrčí procesy a vzniklé artefakty. 3. V reflexi identifikují momenty, které byly pro vznik a podobu daného díla klíčové. 4. (Auto)diagnostikují, analyzují a interpetují vztahy mezi námětem výtvarného díla, jeho formou, vzniklým obsahem, emočním doprovodem tvůrčího procesu a osobní zkušeností autora. 5. (auto)diagnostikují, analyzují, interpretují a hodnotí vztah jedinec/skupina a skupinové vztahy v realitě zážitku z výtvarné tvorby a její reflexe. 6. Realizují pohyb tam a zpět mezi teorií a přímým zážitkem, tj. operacionalizují poznatky z teoretické části kurzu na realitu přímo zážitku v kurzu a abstrahují a konstruují obecně platné zákonitosti, které se vztahují k práci se zážitkem výtvarného výrazu. 7. V individuální části písemné reflexe prostřednictvím časového odstupu získávají potřebnou distanci k revizi poznání získaného v přímém zážitku. Diagnostikují , interpretují a hodnotí význam osobního zážitku ze zážitkové akce v kontextu běžné reality života . 8. V závěrečné seminární práci diagnostikují, interpretují a hodnotí vliv intenzivní kontinuální práce s výtvarným zážitkem a jeho reflexí na sebepoznání jedince, vliv na jeho psychickou kondici a psychosociální dovednosti a jejich rozvoj. 9. Následně pak hodnotí průběh semináře, jeho silné a slabé stránky a případně navrhuje postupy, jakým způsobem upravit obsah a průběh kurzu, aby lépe splňoval sledované cíle
Vyučovací metody
Výuka podporovaná multimédii,
Řešení problémů,
Analyticko-kritická práce s textem,
Demonstrace dovedností,
Skupinová výuka,
Kooperativní výuka,
Samostudium,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Diskuse,
Hodnotící metody
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Portfolio,
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Skupinová prezentace,
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Doporučená literatura
  • Jedlička, R. et al. Poruchy socializace u dětí a dospívajících. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5447-5.
  • Liebmann, Marian. Skupinová arteterapie : nápady, témata a cvičení pro skupinovou výtvarnou práci. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7178-864-3.
  • Prochaska, James O.; Norcross, John C. Psychoterapeutické systémy : průřez teoriemi. Praha : Grada, 1999. ISBN 80-7169-766-4.
  • Riedel, Ingrid. Obrazy v terapii, umění a náboženství : interpretace obrazů z pohledu hlubinné psychologie. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-531-8.
  • Rubinová, Judith Aron. Přístupy v arteterapii. Praha - TRITON, 2008.
  • Sborník. Současná arteterapie v České republice a v zahraničí. Univerzita Karlova v Praze- Pedagogická fakulta ve spolupráci s Českou arteterapeutickou asociací, 2000.
  • SLAVÍK, J., WAWROSZ, P. Umění zážitku, zážitek umění. 2. díl : teorie a praxe artefiletiky. Praha : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-7290-130-3.
  • Slavík, Jan. Umění zážitku, zážitek umění. 1. díl : teorie a praxe artefiletiky. V Praze : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2001. ISBN 80-7290-066-8.
  • Slavíková, Vladimíra; Hazuková, Helena; Slavík, Jan. Výtvarné čarování : (artefiletika pro předškoláky a mladší školáky). V Praze : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2003. ISBN 80-7290-016-1.
  • Šicková-Fabrici, Jaroslava. Základy arteterapie. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-616-0.
  • Vavrda, Vladimír. Otázky soudobé psychoanalýzy : tradice a současnost. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 2005. ISBN 80-7106-672-9.
  • Yalom, Irvin D. Teorie a praxe skupinové psychoterapie. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-304-8.
  • Ženatá, Kamila. Obrazy z nevědomí : práce v arteterapeutickém ateliéru. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7367-033-X.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Ruský jazyk se zaměřením na vzdělávání (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Vizuální kultura se zaměřením na vzdělávání (14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Vizuální kultura se zaměřením na vzdělávání (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Český jazyk se zaměřením na vzdělávání (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání (16) Kategorie: Obory z oblasti historie 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Vizuální kultura se zaměřením na vzdělávání (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní