Course: Spatial and time requiring expresion

« Back
Course title Spatial and time requiring expresion
Course code KVK/ČPV
Organizational form of instruction Seminary
Level of course Bachelor
Year of study 2
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 2
Language of instruction Czech, German
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Plíhalová Monika, Mgr.
  • Uhl Skřivanová Věra, PhDr. Ph.D.
Course content
Visual art culture. Visuality and the media. Virtual computer reality. Visual competence as a professional teacher competence. Blurring of boundaries, permeation of different types of art. Creative activities such as events, happenings, performances, dramatization, installations as art activities for kindergarten children. Spontaneity as a manifestation of freedom. Land art, art intervention into the environment by using natural (branches, leaves, stones, etc..) and artificial (balloons, umbrellas, clothing, etc..) elements. Art creation with human body - make-up, packing, etc..

Learning activities and teaching methods
Multimedia supported teaching, Group discussion, Skills demonstration, Task-based study method, Seminar classes, Individual study
  • Contact hours - 26 hours per semester
  • Undergraduate study programme term essay (20-40) - 25 hours per semester
  • Presentation preparation (report) (1-10) - 10 hours per semester
prerequisite
Knowledge
Students attended courses KVK / UPVV, KVK/VTP and KVK/TPR.
learning outcomes
student - orientuje se v časoprostorových projevech výtvarné kultury a umění 2O. století v míře potřebné pro pedagogickou činnost v mateřské škole: je obeznámen se základními podobami land-artu, umění akce a konceptuálního umění;
prokazuje znalost základních pojmů, myšlenek a faktů ze zmíněné oblasti tvorby;
znalost prokazuje zejména správným užíváním příslušné odborné teminologie, - zná a ve vlastní tvorbě využívá základní výrazové možnosti linie, plochy, prostoru, času, barvy, světla a materálu v časoprostorové tvorbě, v této souvislosti je schopen navrhovat jednoduché časoprostorové aktivity pro děti v mateřské škole
teaching methods
Multimedia supported teaching
Task-based study method
Skills demonstration
Group discussion
Individual study
Seminar classes
assessment methods
Portfolio
Seminar work
Individual presentation at a seminar
Recommended literature
  • BLÁHA, Jaroslav; SLAVÍK, Jan. Průvodce výtvarným uměním V.. Praha: Vydavatelství a nakladatelství práce, 1997. ISBN 80-208-0432-3.
  • BOURRIAUD, Nicolas. Postprodukce: kultura jako scénář: jak umění nově programuje současný svět.. Praha: Tranzit, 2004. ISBN 80-903452-0-4.
  • Foster, Hal. Umění po roce 1900 : modernismus, antimodernismus, postmodernismus. V Praze : Slovart, 2007. ISBN 978-80-7209-952-8.
  • SLAVÍKOVÁ, V.; HAZUKOVÁ, H.; SLAVÍK J. Výtvarné čarování: (artefiletika pro předškoláky a mladší školáky).. Praha: UK, Pedagogická fakulta, 2003. ISBN 80-7290-016-1.
  • SLAVÍKOVÁ, V., SLAVÍK J., ELIÁŠOVÁ, S.. Dívej se, tvoř a povídej!: artefiletika pro předškoláky a mladší školáky.. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-322-2.
  • ZHOŘ, I.; HAVLÍK, V.; HORÁČEK, R. Akční tvorba: Určeno pro posl. 3. a 4. roč. KVV PdF UP [katedra výtvarné výchovy pedag. fak. Univ. Palackého].. Olomouc: Univerzita Palackého, 1991. ISBN 80-7067-074-6.
  • Zhoř, Igor. Proměny soudobého výtvarného umění. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1992. ISBN 80-04-25555-8.
  • ZHOŘ Igor. Škola výtvarného myšlení I.. Brno: KS Brno a OKS Blansko, 1992.
  • ZHOŘ, Igor. Škola výtvarného myšlení II.: Met. materiál pro práci v zájmové výtvarné činnosti.. Brno: OKS, 1989. ISBN 80-85027-00-3.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teacher Training for Pre-school Teachers (15) Category: Pedagogy, teacher training and social care 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teacher Training for Pre-school Teachers (13) Category: Pedagogy, teacher training and social care 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teacher Training for Pre-school Teachers (14) Category: Pedagogy, teacher training and social care 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: Summer