Course: Pedagogical diagnosis of reading and writing

« Back
Course title Pedagogical diagnosis of reading and writing
Course code KČJ/DCP1
Organizational form of instruction Seminary
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 3
Language of instruction Czech
Status of course Optional
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Nováková Jaroslava, PhDr. Ph.D.
Course content
1. Pedagogical diagnostics at primary school - content and extent, pedagogical diagnostics of preliteracy. 2. Pedagogical diagnostics in relation to reading technique practice. 3. Pedagogical diagnostics in relation to phonematic reading, semantic reading and comprehension reading. 4. Specific difficulties in the practice of letters and their cause; procedures for rectification. 5. Specific difficulties in practicing open and closed syllables and their causes; assistance and rectification. 6. Specific difficulties in practicing double voices, soft groups of voices, consonant clusters; possible causes, fixes. 7. Specific difficulties in word and sentence reading drills; causality; rectification procedures. 8. Difficulties and assistance in practicing syllabus and non-syllabic rugs; causality. 9. Pedagogical diagnostics in relation to the practice of writing technique. 10. Rough and fine motoring in relation to the writing process. 11 p.m. Grafomotorics and visualmotorics in relation to the writing process. 12. Auditory and visual perception in relation to the writing process. 13. Pedag

Learning activities and teaching methods
  • unspecified - 50 hours per semester
prerequisite
Knowledge
objasnit pojmy z foneticko-fonologické roviny, orientovat se v klasifikaci českých hlásek
objasnit postupy při nácviku techniky čtení
objasnit postupy při nácviku vázaného písma
clarify concepts from the phonetic-phonological plane, to navigate the classification of Czech voices
clarify procedures for training reading techniques
clarify ingress procedures for binding font practice
Skills
používat ve svém projevu spisovný český jazyk
dodržovat ve svém projevu zásady správné výslovnosti
číst plynule bez poruch
napsat všechna písmena české abecedy (malá i velká) na úrovni vzoru v písance
clarify concepts from the phonetic-phonological plane, to navigate the classification of Czech voices
use writing Czech language in your speech
read seamlessly without disturbance
clarify concepts from the phonetic-phonological plane, to navigate the classification of Czech voices
Competences
N/A
N/A
critically approaches sources of information, creatively processes and uses information in his studies and practice,
learning outcomes
Knowledge
reflexe metodických postupů užívaných při nácviku čtení
reflexe metodických postupů užívaných při nácviku psaní
vysvětlit postupy pedagogické diagnostiky při hodnocení čtení na ZŠ
vysvětlit postupy pedagogické diagnostiky při hodnocení psaní na ZŠ
vysvětlit vztah mezi nedostatky ve čtecím procesu a jejich příčinou
vysvětlit vztah mezi nedostatky v psacím procesu či grafomotorickém projevu a jejich příčinou
navrhnout postup nápravy při obtížích v rámci čtecího procesu
navrhnout postup nápravy při obtížích v rámci procesu psaní
reflection of the methodological procedures used in reading drills
reflection of the methodological practices used in writing practice
explain pedagogical diagnostic syllabus in reading assessment symposium
explain pedagogical diagnostic symposium symposium symposium symposium procedures
explain the relationship between deficiencies in the reading process and their cause
propose a redress procedure for difficulties in the reading process
propose a redress procedure for difficulties within the writing process
Skills
metakognice a sebereflexe při nácviku dílčí části čtecího procesu
metakognice a sebereflexe při nácviku dílčí části procesu psaní
metacognition and self-reflection in the practice of a sub-part of the reading process
metacognics and self-reflection in the practice of part of the writing process
Competences
N/A
N/A
But the framework terms of reference and the resources allocated coordinate the work of the team, bearing responsibility for its results,
teaching methods
Knowledge
Lecture with visual aids
Interactive lecture
Lecture with a video analysis
Multimedia supported teaching
Seminar
Task-based study method
Discussion
Staging methods, role playing
Seminar classes
Cooperative instruction
Skills demonstration
Skills
Interactive lecture
Lecture with visual aids
Lecture with a video analysis
Seminar
Multimedia supported teaching
Seminar classes
Textual studies
Skills demonstration
Cooperative instruction
Staging methods, role playing
Competences
Seminar
Self-study of literature
assessment methods
Knowledge
Seminar work
Test
Skills demonstration during practicum
Combined exam
test in case of non-participation in teaching
Skills
Combined exam
Self-evaluation
Competences
Continuous assessment
Formative evaluation
Recommended literature
  • Křivánek Z. Cvičení k didaktice prvopočátečního čtení a psaní. Praha, 1991.
  • Křivánek, Zdeněk; Wildová, Radka. Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. Praha : Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1998. ISBN 80-86039-55-2.
  • Wildová, Radka. Aktuální problémy didaktiky prvopočátečního čtení a psaní. Praha : Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 2002. ISBN 80-7290-103-6.
  • Zelinková, Olga; Černá, Monika; Zitková, Helena. Dyslexie - zaostřeno na angličtinu. Vydání první. 2020. ISBN 978-80-88290-62-9.
  • Zelinková, Olga. Dyslexie v předškolním věku/. Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-321-5.
  • Zelinková, Olga. Hrajeme si s písmeny. Rozlišování hlásek. Praha : DYS, 2000. ISBN 80-902065-8-1.
  • Zelinková, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-544-X.
  • ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD.. Praha, 2015. ISBN 978-80-262-0875-4.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester