Course: Didactics of reading comprehension

« Back
Course title Didactics of reading comprehension
Course code KČJ/DCP2
Organizational form of instruction Seminary
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 3
Language of instruction Czech
Status of course Optional
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Nováková Jaroslava, PhDr. Ph.D.
Course content
1. Reading with comprehension and its evolution, reading with comprehension versus practicing the technique of reading. 2. Listening with understanding, developing assumptions (preliteracy) for the development of reading with understanding. 3. Specific reading practice practices with comprehension. 4. Selection of texts and their editing in reading practice with comprehension. 5. Creation of your own didactic materials during reading exercises with comprehension. 6. Reading testing with comprehension and its evaluation. 7. Partial methods of working with text, development of critical thinking. 8. Reading with comprehension in Czech language, mathematics, firsts and other subjects. 9. Vocabulary development in relation to reading comprehension. 10. Developing comprehension reading within media education.

Learning activities and teaching methods
  • unspecified - 50 hours per semester
prerequisite
Knowledge
objasnit základní pojmy z vývojové psychologie, pedagogické psychologie a ze speciální pedagogiky
objasnit základní pojmy z morfologické, syntaktické a lexikální roviny na středoškolské úrovni
clarify basic concepts from developmental psychology, pedagogical psychology and special pedagogy
clarify basic concepts from the morphological, syntactic and lexical planes at the secondary level of Mine Up Edit Delete
Skills
číst plynule bez poruch
používat ve svém projevu spisovný český jazyk
dodržovat ve svém projevu zásady správné výslovnosti
read seamlessly without disturbance
use writing Czech language in your speech
observe the principles of correct pronunciation in their speech
Competences
N/A
N/A
recognizes the problem, clarifies its nature, breaks it down into parts,
N/A
learning outcomes
Knowledge
reflexe metodických postupů užívaných při nácviku čtení s porozuměním
popsat techniky pro rozvoj poslechu s porozuměním
popsat techniky pro rozvoj čtení s porozuměním
reflection of the methodological procedures used in reading exercises with understanding
escribe techniques for developing listening with understanding
describe reading development techniques with Understanding Mine Up Edit Delete
Skills
metakognice a sebereflexe při nácviku čtení s porozuměním
tvorba materiálů pro nácvik čtení s porozuměním
výběr a úprava textů pro nácvik čtení s porozuměním
metacognition and self-reflection in reading exercises with understanding
creation of materials for reading exercises with understanding
selection and editing of texts for reading exercises with understanding
Competences
N/A
N/A
decide independently and responsibly on the basis of a framework award in contexts only partially known,
teaching methods
Knowledge
Lecture with visual aids
Lecture with a video analysis
Interactive lecture
Seminar
Multimedia supported teaching
Textual studies
Task-based study method
Skills demonstration
Cooperative instruction
Seminar classes
Skills
Lecture with visual aids
Lecture with a video analysis
Multimedia supported teaching
Interactive lecture
Task-based study method
Seminar classes
Cooperative instruction
Skills demonstration
Competences
Task-based study method
Self-study of literature
assessment methods
Knowledge
test v případě neúčasti na výuce
Seminar work
Test
Oral exam
Skills
Oral exam
Skills demonstration during practicum
Competences
Skills demonstration during practicum
Continuous assessment
Recommended literature
  • Bednářová, Jiřina. Čteme se skřítkem Alfrédem : čtení s porozuměním a hry s jazykem. Vyd. 1. Brno : Computer Press, 2006. ISBN 80-251-0989-5.
  • Bednářová, Jiřina. Všestranná příprava do školy. 1. vydání. 2020. ISBN 978-80-266-1542-2.
  • Michalová, Zdena. Základy čtení : (projekt odysseus) : čítanka pro práci s dětmi se specifickými poruchami učení. II. 1. vyd. Havlíčkův Brod : Tobiáš, 2002. ISBN 80-85808-99-4.
  • Sigmundová, Alena. Čtení s porozuměním jako předpoklad úspěšné strategie řešení slovních úloh v matematice. 2019. ISBN 978-80-7603-047-3.
  • Štěrbová, Ludmila; Zelinková, Olga. Čtení mě baví 1 : Zachráněná vrána : Myš a lev. Praha : DYS, 1995.
  • Zelinková, Olga; Čedík, Miloslav. Mám dyslexii : průvodce pro dospívající a dospělé se specifickými poruchami učení. Vyd. 1. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0349-0.
  • Zelinková, Olga. Čtení mě baví II. : Přelet Atlantiku : Martinův sen. Praha : DYS, 2003. ISBN 80-86255-01-8.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester