Předmět: Didaktika českého jazyka 2

« Zpět
Název předmětu Didaktika českého jazyka 2
Kód předmětu KČJ/DID2
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 3
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Písková Růžena, Mgr. Ph.D.
  • Vejvodová Jana, PaedDr. CSc.
Obsah předmětu
Témata výuky: 1. Pojetí slohového vyučování v minulosti, současné pojetí slohové a komunikační výchovy. 2. Význam, cíl a obsah slohové a komunikační výchovy. 3. Metody uplatňované ve slohové a komunikační výchově. 4. Vytváření souvislého jazykového projevu postupem reproduktivním. 5. 3 fáze nácviku produkčního slohu. 6. Nácvik vypravování. 7. Specifika nácviku vypravování podle série obrázků. 8. Nácvik popisu prostého. 9. Nácvik popisu děje a popisu pracovního postupu. 10. Nácvik forem společenského styku. 11. Rysy psaného a mluveného žákovského projevu. 12. Práce s učebními pomůckami ve slohové a komunikační výchově. 13. Metody opravy a hodnocení písemných i ústních slohových projevů.

Studijní aktivity a metody výuky
Diskuse, Dialogická výuka, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Demonstrace dovedností, Seminární výuka
  • Kontaktní výuka - 24 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 40 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
vysvětlit základní pojmy stylistiky
porovnat charakteristické znaky jednotlivých funkčních stylů
vysvětlit charakteristické znaky jednotlivých slohových postupů a útvarů
odlišit stylotvorné jazykové prostředky od prostředků neutrálních
Odborné dovednosti
analyzovat ukázky textů jednotlivých slohových postupů
Výsledky učení
Odborné znalosti
porovnat účinnost různých typů slohových cvičení pro rozvoj tvořivosti
vysvětlit různé metody rozvíjení tvořivosti
vysvětlit, jak vytvořit vhodné podmínky pro tvůrčí psaní i pro vhodný nácvik mluvených projevů žáků
vysvětlit, jak odstranit blokády tvůrčího psaní i mluveného žákovského projevu
Odborné dovednosti
navrhnout vyučovací jednotku slohové a komunikační výchovy pro 1. i 2. období 1. stupně ZŠ
volit funkčně různé metody rozvíjení tvořivosti žáků
vhodně aplikovat různé organizační formy a vyučovací metody pro komunikační a slohovou výchovu na 1. stupni ZŠ
volit funkčně různé inspirační zdroje pro rozvoj tvořivosti žáků
navrhnout témata pro tvůrčí psaní na 1. stupni ZŠ
správně posoudit a interpretovat komunikační účinky ústních i písemných projevů žáků
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Výuka podporovaná multimédii,
Demonstrace dovedností,
Prezentace práce studentů,
Diskuse,
Seminární výuka (badatelské metody),
Hodnotící metody
Ústní zkouška,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • Bakonyi Selingerová Ludmila. Tvůrčí psaní pro děti. Brno, 2023. ISBN 978-80-266-1871-3.
  • Čapek, Robert. Líný učitel.
  • Čapek Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha, 2015. ISBN 978-80-247-3450-7.
  • Čechová, Marie. Komunikační a slohová výchova. Vyd. 1. Praha : ISV nakladatelství, 1998. ISBN 80-85866-32-3.
  • Čechová, Marie. Vyučování slohu : Úvod do teorie. 1. vyd. Praha : SPN, 1985.
  • David, Milan. Kapitoly z didaktiky slohu. České Budějovice, 2004. ISBN 80-7040-718 -2.
  • Faundezová, A., Wes, M., Warrenová C. Jak psát příběhy, básně, zprávy, dopisy a e-maily. Bratislava, 2010. ISBN 80-7168-844-4.
  • Fišer, Z. Tvůrčí psaní. Malá učebnice technik tvůrčího psaní.. Brno, 2001. ISBN 80-85931-99-0.
  • Ginnis, Paul. Efektivní výukové nástroje pro učitele : strategie pro zvýšení úspěšnosti každého žáka = The teacher's toolkit : raise classroom achievement with strategies for every learner. 2017. ISBN 978-80-906082-6-9.
  • Hájková Eva. Kapitoly z didaktiky českého jazyka pro 1. stupeň ZŠ. Praha, 2021. ISBN 978-80-7603-268-2.
  • Hošková, Kateřina. Tvůrčí psaní pro malé spisovatele a spisovatelky. 1. vydání. 2013. ISBN 978-80-266-0368-9.
  • Hubáček, Josef. Didaktika slohu : Celost. vysokošk. učebnice pro posl. pedagog. fakult, stud. učitelství v 1.-4. roč. zákl. školy. 1. vyd. Praha : SPN, 1990.
  • Kamiš Karel, Hanzová Marie. Didaktika českého jazyka a literatury. Praha, 2016. ISBN 978-80-7452-124.
  • Kamiš, Karel; Hanzová, Marie. Didaktika českého jazyka a literatury. 2016. ISBN 978-80-7452-124-9.
  • Klimovič, M. Tvorivé písanie v mladšom školskom veku. Prešov, 2010. ISBN 978-80-555-0178-9.
  • Kolektiv. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání : (se změnami provedenými k 1.9. 2007). Praha : Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007.
  • Kubů, Libuše. Tvořivý sloh vážně i nevážně. Havlíčkův Brod, 2007. ISBN 978-80-7311-095-6.
  • Liptáková Ĺudmila. Integrovaná didaktika slovenského jazyka a literatúry pre primárne vzdelávanie. Prešov, 2015. ISBN 978-80-555-2951-6.
  • Machková, E. Metodika dramatické výchovy. Praha, 2009. ISBN 978-80-901660-9-0.
  • Musilová Eva. Jak na tvůrčí psaní: od slov k větám, od vět k příběhům. Brno, 2022. ISBN 978-80-264-4321-.
  • Stuchlíková, I., T. Janík a et. al. Oborové didaktiky: vývoj ? stav ? perspektivy. Brno, 2015. ISBN 978-80-210-7884-0.
  • Stuchlíková, Iva; Janík, Tomáš,; Beneš, Zdeněk,; Bílek, Martin,; Brücknerová, Karla,; Černochová, Miroslava,; Čížková, Věra,; Čtrnáctová, Hana,; Dvořák, Leoš; Dytrtová, Kateřina,; Gracová, Blažena,; Hník, Ondřej,; Kekule, Martina; Kostková, Klára; Kubiatko, Milan,; Nedělka, Michal,; Novotná, Jarmila,; Papáček, Miroslav,; Petr, Jan,; Píšová, Michaela,; Řezníčková, Dana,; Slavík, Jan,; Staněk, Antonín,; Šmejkalová, Martina,; Tichá, Marie; Valenta, Josef,; Vaníček, Jiří,; Vondrová, Naďa. Oborové didaktiky: vývoj, stav, perspektivy. 2015. ISBN 978-80-210-7769-0.
  • Svobodová, J. Didaktika českého jazyka s komunikačními prvky. Ostrava, 2003. ISBN 80-7042-301-3.
  • Štěpáník Stanislav a kol. Školní výpravy do krajiny češtiny: didaktika českého jazyka pro základní školy. Plzeň, 2020. ISBN 978-80-7489-595-1.
  • Štěpáník, Stanislav; Šmejkalová, Martina. Průvodce začínajícího češtináře. 2016. ISBN 978-80-7290-949-0.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (13) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (12) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní