Course: Czech Language Methodology 2

« Back
Course title Czech Language Methodology 2
Course code KČJ/DID2
Organizational form of instruction Seminar
Level of course Master
Year of study 3
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 3
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Písková Růžena, Mgr. Ph.D.
  • Vejvodová Jana, PaedDr. CSc.
Course content
Teaching stylistics at primary school level. Development of theories and conceptions of teaching stylistics to the present. Importance, aim and content of teaching stylistics. Process of teaching stylistics and its methods. Creation of coherent texts using reproductive and productive procedures. Stylistic procedures and forms at primary school level. Specific features of spoken and written texts. Specifics of teaching in mixed and heterogeneous classes. Awareness of the subject of stylistics (school curricula, textbooks and handbooks) and the ability to work with teaching materials of stylistics. Training of methodic procedures during creation of stylistic forms. Evaluation of learners' texts.

Learning activities and teaching methods
Discussion, Instruction based on dialogue, Multimedia supported teaching, Students' portfolio, Skills demonstration, Seminar classes
  • Contact hours - 24 hours per semester
  • Preparation for an examination (30-60) - 30 hours per semester
  • Graduate study programme term essay (40-50) - 40 hours per semester
prerequisite
Knowledge
vysvětlit základní pojmy stylistiky
porovnat charakteristické znaky jednotlivých funkčních stylů
vysvětlit charakteristické znaky jednotlivých slohových postupů a útvarů
odlišit stylotvorné jazykové prostředky od prostředků neutrálních
Skills
analyzovat ukázky textů jednotlivých slohových postupů
learning outcomes
Knowledge
porovnat účinnost různých typů slohových cvičení pro rozvoj tvořivosti
vysvětlit různé metody rozvíjení tvořivosti
vysvětlit, jak vytvořit vhodné podmínky pro tvůrčí psaní i pro vhodný nácvik mluvených projevů žáků
vysvětlit, jak odstranit blokády tvůrčího psaní i mluveného žákovského projevu
Skills
navrhnout vyučovací jednotku slohové a komunikační výchovy pro 1. i 2. období 1. stupně ZŠ
volit funkčně různé metody rozvíjení tvořivosti žáků
vhodně aplikovat různé organizační formy a vyučovací metody pro komunikační a slohovou výchovu na 1. stupni ZŠ
volit funkčně různé inspirační zdroje pro rozvoj tvořivosti žáků
navrhnout témata pro tvůrčí psaní na 1. stupni ZŠ
správně posoudit a interpretovat komunikační účinky ústních i písemných projevů žáků
teaching methods
Knowledge
Multimedia supported teaching
Skills demonstration
Students' portfolio
Discussion
Seminar classes
assessment methods
Oral exam
Skills demonstration during practicum
Seminar work
Recommended literature
  • Bakonyi Selingerová Ludmila. Tvůrčí psaní pro děti. Brno, 2023. ISBN 978-80-266-1871-3.
  • Čapek, Robert. Líný učitel.
  • Čapek Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha, 2015. ISBN 978-80-247-3450-7.
  • Čechová, Marie. Komunikační a slohová výchova. Vyd. 1. Praha : ISV nakladatelství, 1998. ISBN 80-85866-32-3.
  • Čechová, Marie. Vyučování slohu : Úvod do teorie. 1. vyd. Praha : SPN, 1985.
  • David, Milan. Kapitoly z didaktiky slohu. České Budějovice, 2004. ISBN 80-7040-718 -2.
  • Faundezová, A., Wes, M., Warrenová C. Jak psát příběhy, básně, zprávy, dopisy a e-maily. Bratislava, 2010. ISBN 80-7168-844-4.
  • Fišer, Z. Tvůrčí psaní. Malá učebnice technik tvůrčího psaní.. Brno, 2001. ISBN 80-85931-99-0.
  • Ginnis, Paul. Efektivní výukové nástroje pro učitele : strategie pro zvýšení úspěšnosti každého žáka = The teacher's toolkit : raise classroom achievement with strategies for every learner. 2017. ISBN 978-80-906082-6-9.
  • Hájková Eva. Kapitoly z didaktiky českého jazyka pro 1. stupeň ZŠ. Praha, 2021. ISBN 978-80-7603-268-2.
  • Hošková, Kateřina. Tvůrčí psaní pro malé spisovatele a spisovatelky. 1. vydání. 2013. ISBN 978-80-266-0368-9.
  • Hubáček, Josef. Didaktika slohu : Celost. vysokošk. učebnice pro posl. pedagog. fakult, stud. učitelství v 1.-4. roč. zákl. školy. 1. vyd. Praha : SPN, 1990.
  • Kamiš Karel, Hanzová Marie. Didaktika českého jazyka a literatury. Praha, 2016. ISBN 978-80-7452-124.
  • Kamiš, Karel; Hanzová, Marie. Didaktika českého jazyka a literatury. 2016. ISBN 978-80-7452-124-9.
  • Klimovič, M. Tvorivé písanie v mladšom školskom veku. Prešov, 2010. ISBN 978-80-555-0178-9.
  • Kolektiv. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání : (se změnami provedenými k 1.9. 2007). Praha : Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007.
  • Kubů, Libuše. Tvořivý sloh vážně i nevážně. Havlíčkův Brod, 2007. ISBN 978-80-7311-095-6.
  • Liptáková Ĺudmila. Integrovaná didaktika slovenského jazyka a literatúry pre primárne vzdelávanie. Prešov, 2015. ISBN 978-80-555-2951-6.
  • Machková, E. Metodika dramatické výchovy. Praha, 2009. ISBN 978-80-901660-9-0.
  • Musilová Eva. Jak na tvůrčí psaní: od slov k větám, od vět k příběhům. Brno, 2022. ISBN 978-80-264-4321-.
  • Stuchlíková, I., T. Janík a et. al. Oborové didaktiky: vývoj ? stav ? perspektivy. Brno, 2015. ISBN 978-80-210-7884-0.
  • Stuchlíková, Iva; Janík, Tomáš,; Beneš, Zdeněk,; Bílek, Martin,; Brücknerová, Karla,; Černochová, Miroslava,; Čížková, Věra,; Čtrnáctová, Hana,; Dvořák, Leoš; Dytrtová, Kateřina,; Gracová, Blažena,; Hník, Ondřej,; Kekule, Martina; Kostková, Klára; Kubiatko, Milan,; Nedělka, Michal,; Novotná, Jarmila,; Papáček, Miroslav,; Petr, Jan,; Píšová, Michaela,; Řezníčková, Dana,; Slavík, Jan,; Staněk, Antonín,; Šmejkalová, Martina,; Tichá, Marie; Valenta, Josef,; Vaníček, Jiří,; Vondrová, Naďa. Oborové didaktiky: vývoj, stav, perspektivy. 2015. ISBN 978-80-210-7769-0.
  • Svobodová, J. Didaktika českého jazyka s komunikačními prvky. Ostrava, 2003. ISBN 80-7042-301-3.
  • Štěpáník Stanislav a kol. Školní výpravy do krajiny češtiny: didaktika českého jazyka pro základní školy. Plzeň, 2020. ISBN 978-80-7489-595-1.
  • Štěpáník, Stanislav; Šmejkalová, Martina. Průvodce začínajícího češtináře. 2016. ISBN 978-80-7290-949-0.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teacher Training for BSPL Teachers (14) Category: Pedagogy, teacher training and social care 3 Recommended year of study:3, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teacher Training for BSPL Teachers (17) Category: Pedagogy, teacher training and social care 3 Recommended year of study:3, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teacher Training for BSPL Teachers (15) Category: Pedagogy, teacher training and social care 3 Recommended year of study:3, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teacher Training for BSPL Teachers (19) Category: Pedagogy, teacher training and social care 3 Recommended year of study:3, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teacher Training for BSPL Teachers (17) Category: Pedagogy, teacher training and social care 3 Recommended year of study:3, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teacher Training for BSPL Teachers (16) Category: Pedagogy, teacher training and social care 3 Recommended year of study:3, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teacher Training for BSPL Teachers (16) Category: Pedagogy, teacher training and social care 3 Recommended year of study:3, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teacher Training for BSPL Teachers (15) Category: Pedagogy, teacher training and social care 3 Recommended year of study:3, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teacher Training for BSPL Teachers (13) Category: Pedagogy, teacher training and social care 3 Recommended year of study:3, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teacher Training for BSPL Teachers (19) Category: Pedagogy, teacher training and social care 3 Recommended year of study:3, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teacher Training for BSPL Teachers (18) Category: Pedagogy, teacher training and social care 3 Recommended year of study:3, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teacher Training for BSPL Teachers (12) Category: Pedagogy, teacher training and social care 3 Recommended year of study:3, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teacher Training for BSPL Teachers (18) Category: Pedagogy, teacher training and social care 3 Recommended year of study:3, Recommended semester: Summer