Course: Czech Language Methodology - Linguistic Part

« Back
Course title Czech Language Methodology - Linguistic Part
Course code KČJ/DIJS
Organizational form of instruction Seminar
Level of course Master
Year of study 1
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 4
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Vejvodová Jana, PaedDr. CSc.
Course content
Teaching topics: 1. Didactics of the Czech language as a scientific field (relation to the ontogenesis of linguistic thinking, the educational process in the Czech language subject, the didactic transformation between the concept of the Czech language and the teaching task, the study of the relationship of linguistic education to the social environment, interdisciplinarity) 2. General didactic principles in teaching the Czech language; classical principles; principles of modern didactics. Evaluation of the formulation of tasks for pupils in textbooks from the point of view of the didactic principle of activity. 3. Special didactic principles in teaching the Czech language. Evaluation of the statements from the lessons from the point of view of the didactic principle of the linguistic approach. 4. Traditional and modern (alternative) teaching methods in teaching the Czech language; organizational forms in teaching the Czech language; cooperative learning. 5. Logical-thinking procedures applied in the language component of teaching the Czech language 6. Framework educational programs, language educational area. 7. Procedures for the analysis of textbooks, concepts of the curriculum and teaching. 8. Designing (planning) the teaching of the Czech language. Preparation for class. Analysis of the video footage of the lesson. Assessing the quality of teaching situations. Alteration design. 9. Curriculum on the meaning of words; use of multimedia. 10. Curriculum on word formation and word construction; using animations to explain the dynamic word-forming process. Evaluation of the concept of the curriculum in textbooks. Error analysis. 11. Specificity of the spelling curriculum at secondary school. 12. Morphological curriculum (use of rational methods in the teaching of functional morphology, methods leading to the understanding of developmental tendencies in Czech morphology). 13. Syntactic curriculum: classical syntax. Assessment of sentence construction graphs from the point of view of the didactic principle of visuality. Analysis of graph errors in textbooks. 14. Syntactic curriculum: valency syntax; functional connection of traditional and modern, semantically oriented syntax. Study supports Course in LMS Moodle.

Learning activities and teaching methods
Cooperative instruction, Discussion, Instruction based on dialogue, Multimedia supported teaching, Skills demonstration, Seminar classes
  • unspecified - 25 hours per semester
  • Contact hours - 28 hours per semester
  • Graduate study programme term essay (40-50) - 50 hours per semester
prerequisite
Knowledge
objasnit základní fonetické a fonologické pojmy a vysvětlit jejich funkci a využití v jazyce
porovnat a zhodnotit jazykové prostředky psaného a mluveného textu
vymezit komunikační hodnotu zvukových prostředků řeči a identifikovat stylové i nářeční jevy
klasifikovat slovní druhy na základě tří klasifikačních kritérií
vysvětlit významy gramatických kategorií
vysvětlit vztah mezi morfologickou a syntaktickou rovinou jazyka
vysvětlit vývojové tendence v současné morfologii
vysvětlit rozdíly ve stylové platnosti dubletních tvarů
vysvětlit základní rozdíly mezi jednovrcholovým a dvojvrcholovým chápáním věty
vysvětlit podstatu základních i rozvíjejících větných členů
clarify basic phonetic and phonological concepts and explain their function and use in the language
srovnat pojmy věta a výpověď
vysvětlit různé typy výpovědí
compare and evaluate the linguistic means of written and spoken text
define the communicative value of the sound means of speech and identify stylistic and dialectal phenomena
classify parts of speech based on three classification criteria
explain the meanings of grammatical categories
explain the relationship between the morphological and syntactic levels of language
explain developmental trends in contemporary morphology
explain the differences in the stylistic validity of the doublet forms
explain the basic differences between single-peaked and double-peaked sentence comprehension
explain the essence of basic and developing clauses
compare the terms sentence and statement
explain the different types of statements
explain the basic differences between a single-peaked and a double-peaked understanding of a sentence,
vysvětlit základní rozdíly mezi jednovrcholovým a dvojvrcholovým chápáním věty,
Skills
zaznamenat mluvený text ve shodě s pravidly fonetické transkripce
aplikovat ve svém mluveném projevu zásady správné výslovnosti
analyzovat mluvený text a zhodnotit význam užitých zvukových prostředků
analyzovat slovní tvar
provést morfologický rozbor jednotlivých tvarů v zadaném textu, určit mluvnické významy slov ohebných
utvořit slovesný tvar podle zadaných mluvnických kategorií
užít slovnědruhové homonymum ve větě v různé slovnědruhové platnosti
zvolit jeden z dubletních tvarů, které jsou stylově odlišné, vhodně podle kontextu
v komunikátech psaných i mluvených užívat kodifikovaných tvarů jmenných i slovesných
interpretovat větu z hlediska formálního i sémantického
určovat syntaktické a sémantické vztahy a prostředky jejich vyjadřování
sestavit gramatický větný vzorec a sémantický větný vzorec
record the spoken text in accordance with the rules of phonetic transcription
apply the principles of correct pronunciation in your speech
analyze the spoken text and evaluate the meaning of the audio devices used
analyze word form
analyze words, carry out a morphological analysis of individual forms in the given text, determine the grammatical meanings of flexible verbs
form the verb form according to the entered grammatical categories
use a non-verbal homonym in a sentence in a different non-verbal validity
choose one of the doublet shapes that are stylistically different, as appropriate for the context
use codified forms of nouns and verbs in written and spoken communications
interpret the sentence from a formal and semantic point of view
determine syntactic and semantic relations and the means of their expression
construct a grammatical sentence pattern and a semantic sentence pattern
Competences
N/A
N/A
recognizes the problem, clarifies its essence, divides it into parts,
learning outcomes
Knowledge
compare different approaches to Czech language teaching in the past and these days
explain how to respect individual, general, and specific didactic principles in language teaching
compare different types of exercises in language teaching
explain the logical thinking processes used by a pupil during learning language knowledge and skills
prokázat přehled o různých přístupech prezentace jazykového učiva v učebnicích.
demonstrate an overview of the different approaches to the presentation of the language curriculum in textbooks.
Skills
design lesson plans of language-oriented teaching focused on various topics
choose suitable forms and types of work of language-oriented teaching
apply different teaching techniques appropriately
integrate all three component parts of teaching Czech (linguistic, stylistic and literary) in a natural manner
zhodnotit pojetí jazykového učiva v různých učebnicích a posoudit didaktickou účinnost jednotlivých pojetí.
evaluate the concept of language teaching in various textbooks and assess the didactic effectiveness of individual concepts.
Competences
N/A
N/A
solves ethical problems independently they clearly and convincingly communicate their professional opinions to experts and the wider public
teaching methods
Knowledge
Multimedia supported teaching
Skills demonstration
Cooperative instruction
Discussion
Seminar classes
Skills
Cooperative instruction
Multimedia supported teaching
Skills demonstration
Seminar classes
Discussion
content analysis of textbooks, work with a video demonstration of teaching according to the 3A methodology.
Competences
Task-based study method
Skills demonstration
assessment methods
Knowledge
Skills demonstration during practicum
Seminar work
Skills
Skills demonstration during practicum
Seminar work
Competences
Continuous assessment
Self-evaluation
Recommended literature
  • Učebnice českého jazyka pro střední školy.
  • Adam, Robert; Bozděchová, Ivana,; Dittmann, Robert,; Andrlová Fidlerová, Alena,; Chromý, Jan,; Mareš, Petr,; Rejzek, Jiří,; Synková, Pavlína; Šormová, Kateřina. O jazyce bez hranic : a další zajímavosti ze současného zkoumání češtiny. 2017. ISBN 978-80-7422-516-1.
  • Adam, Robert. Gramatické rozbory češtiny výklad a cvičení s řešeními. 2017. ISBN 978-80-246-3760-0.
  • Adámková, Petra; Doležalová, Eliška; Hradilová, Darina; Kopečková, Michaela; Pešková, Šárka; Písková, Růžena; Rozehnalová, Marta; Peláková, Lucie; Štěpánková, Adéla; Tabakovičová, Michaela. Český jazyk pro život 7. Brno, 2022. ISBN 978-80-7358-419-1.
  • BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5.
  • Brčáková, Vladimíra; Čechová, Marie; Franta, David; Hrdlička, Milan; Chýlová, Helena; Málková, Jitka; Nováková, Jaroslava; Novotný, Jiří; Písková, Růžena; Spěváčková, Martina; Suda, Zdeněk; Vaňková, Jana; Vejvodová, Jana; Viktora, Viktor. Od praxe k teorii a zpět ve vyučování češtině. Plzeň, 2019. ISBN 978-80-261-0874-0.
  • Čechová, Marie; Franta, David; Hrdlička, Milan; Chýlová, Helena; Jačka, Dominic; Lederbuchová, Ladislava; Málková, Jitka; Nováková, Jaroslava; Novotný, Jiří; Pánek, Petr; Pánková, Vladimíra; Písková, Růžena; Spěváčková, Martina; Štěpáník, Stanislav; Vaňková, Jana; Vejvodová, Jana; Viktora, Viktor; Zelenková, Věra. Od praxe k teorii a zpět ve vyučování češtině II. Plzeň, 2021. ISBN 978-80-261-0982-2.
  • Čechová, Marie; Styblík, Vlastimil. Čeština a její vyučování : didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. 2., upravené vydání, v SPN - pedagogickém nakladatelství vyd. 1. Praha : SPN - pedagogické nakladatelství, 1998. ISBN 80-85937-47-6.
  • Čechová, Marie; Styblík, Vlastimil. Didaktika češtiny. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1989.
  • Ginnis, Paul. Efektivní výukové nástroje pro učitele : strategie pro zvýšení úspěšnosti každého žáka = The teacher's toolkit : raise classroom achievement with strategies for every learner. 2017. ISBN 978-80-906082-6-9.
  • Glombová, Hana; Hamzová, Anna; Hradilová, Darina; Mášová, Jana; Pešková, Šárka; Písková, Růžena, Tabakovičová, Michaela. Český jazyk pro život 6. Brno, 2021. ISBN 978-80-7358-350-7.
  • Hausenblas, Ondřej. Vrátíme smysl hodinám češtiny? : Úvaha a praktický návrh, jak učinit náš vyučovací předmět hodným žákova zájmu. Zbuzany, 1993.
  • Hrabal, V. Jaký jsem učitel.
  • Kalhous, Zdeněk; Obst, Otto. Školní didaktika. Vyd. 2. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-571-4.
  • Kamiš Karel, Hanzová Marie. Didaktika českého jazyka a literatury. Praha, 2016. ISBN 978-80-7452-124.
  • Kolektiv. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (se změnami provedenými k 1. 9. 2007. Praha, 2007.
  • Kostečka, Jiří. Do světa češtiny jinak : (Didaktika českého jazyka a slohu pro vyučovací praxi). 1. vyd. Jinočany : H & H, 1993. ISBN 80-85787-24-5.
  • Maňák, Josef; Švec, Vlastimil. Výukové metody. Brno : Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.
  • PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-172-7.
  • Písková, Růžena. Písemný projev. In Český jazyk pro život 7 - pracovní sešit 2 řešený. Brno, 2022. ISBN 978-80-7358-420-7.
  • Písková, Růžena; Valečková, Zuzana. Využití naučných stezek k rozvoji čtenářské gramotnosti žáků 1. stupně základní školy. Ostrava. 2022, ISSN 1805-1464.
  • Písková, Růžena; Vejvodová, Jana. K rozvoji digitální kompetence žáků v předmětu ČJL při pedagogické praxi studentů. Plzeň. 2022, ISSN 0009-0786.
  • Písková, Růžena. Výuka českého jazyka a literatury v souvislostech. Brno, 2022. ISBN 978-80-7358-421-4.
  • Silberman, Mel; Lawson, Karen. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování : osvědčené způsoby efektivního vyučování. 1. vyd. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-124-X.
  • Šebesta, Karel. Od jazyka ke komunikaci : didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Praha : Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-711-9.
  • Štěpáník Stanislav a kol. Školní výpravy do krajiny češtiny: didaktika českého jazyka pro základní školy. Plzeň, 2020. ISBN 978-80-7489-595-1.
  • Štěpáník, Stanislav; Šmejkalová, Martina. Průvodce začínajícího češtináře. 2016. ISBN 978-80-7290-949-0.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): SS Teacher Training in the Czech Language (17) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): SS Teacher Training in the Czech Language (18) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): SS Teacher Training in the Czech Language (19) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): SS Teacher Training in the Czech Language (16) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): SS Teacher Training in the Czech Language (14) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Summer