Předmět: Didaktika slohové a komunikativ. výchovy

« Zpět
Název předmětu Didaktika slohové a komunikativ. výchovy
Kód předmětu KČJ/DISZ
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vejvodová Jana, PaedDr. CSc.
Obsah předmětu
Obsah přednášek: 1. Seznámení studentů s náplní přednášek a seminářů. Studijní literatura. Současná koncepce vyučování slohu, RVP. 2. Pěstování mluveného projevu, hodnocení jeho stylové kvality. Mluvní cvičení. 3. Reprodukční a produkční sloh. Slohová práce a fáze její přípravy. 4. Příprava cvičné slohové práce (vypravování, popis) na základě předpisu větných vzorců. 5. Práce s osnovou a konceptem. Stylizační variantnost. 6. Slohová cvičení. 7. Možnosti nácviku slohového útvaru vypravování. 8. Možnosti nácviku slohového útvaru popis. 9. Cvičné a kontrolní slohové práce, jejich frekvence a rozsah. Volba témat, motivace. 10.Hodnocení a klasifikace písemných slohových prací a metodika jejich oprav. Typy chyb. 11.Možnosti aktualizace a regionalizace učiva ve slohovém vyučování. Názornost, využívání pomůcek. 12.Prvky soutěživosti, her a dramatizace při hodinách slohu. Transformace slohových útvarů. Kreativita ve slohu. 13.Slohový výcvik v rámci komplexního jazykového rozboru. Obsah seminářů: Práce v seminářích bude zaměřena převážně na praktickou aplikaci poznatků z přednášek, na simulaci konkrétních modelových situací v různých fázích slohové hodiny, na společné řešení problematiky tvorby textů a pomůcek pro žáky, na práci s konceptem a vytváření stylizačních variant, na nácvik hodnocení a klasifikace žákovských slohových prací, na možnosti sestavování slohových cvičení (textových a stylizačních, konstrukčních a korekturních) aj.

Studijní aktivity a metody výuky
Diskuse, Prezentace práce studentů, Demonstrace dovedností, Samostatná práce studentů, Studium textů
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 50 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
definovat a analyzovat RVP z hlediska očekávaných výstupů učení
vyjmenovat klíčové kompetence a didaktické zásady a vysvětlit jejich podstatu
objasnit systémové souvislosti mezi učivem jednotlivých jazykových rovin
vysvětlit přínos požadavku mezipředmětových vztahů, aktualizace a regionalizace učiva
Odborné dovednosti
pružně a nenásilně integrovat jednotlivé složky vyučování mateřského jazyka (jazykovou, slohovou a literární)
úspěšně začleňovat probírané jevy do jazykového systému
s ohledem na specifikum probíraného učiva a typ vyučovací hodiny vybírat a využívat vhodné (didakticky efektivní) vyučovací metody a formy práce
na základě zadaných kritérií zformulovat sérii zadání k úkolům pro komplexní jazykový rozbor určeným žákům 2. stupně ZŠ
aplikovat získané vědomosti v konkrétních simulovaných výukových situacích
lingvisticky správně a didakticky účinně řešit chybné jazykové jevy, jež jsou mu předloženy
Výsledky učení
Odborné znalosti
vysvětlit podstatu komunikativního pojetí vyučování a uvést několik možných aktivit vedoucích k rozvíjení mluveného projevu žáka
vysvětlit podstatu slohové produkce a jednotlivých typů reprodukce
objasnit didaktický problém práce s kompozicí, zejména s osnovou komunikátu
popsat soustavu slohových cvičení
vysvětlit funkci konceptu a problém tvorby stylizačních variant
objasnit mechanismus testování stylové kvality žákova projevu
Odborné dovednosti
navrhnout několik námětů pro reprodukci s obměnou a produkci
vytvořit sérii vybraných typů slohových cvičení, včetně zadání k nim
demonstrovat mechanismus práce s konceptem
navrhnout konkrétní postupy při tvorbě stylizačních variant
opravit a ohodnotit autentickou žákovskou slohovou práci
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Seminární výuka (badatelské metody),
Samostudium,
Diskuse,
Řešení problémů,
Demonstrace dovedností,
Odborné dovednosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Seminární výuka (badatelské metody),
Samostudium,
Diskuse,
Demonstrace dovedností,
Řešení problémů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Seminární práce,
komentovaná oprava seminárních prací
Ústní zkouška,
Individuální prezentace,
Odborné dovednosti
Ústní zkouška,
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
komentovaná oprava seminárních prací
Doporučená literatura
  • Učebnice českého jazyka pro základní školy.
  • Čapek, Robert. Líný učitel.
  • Čechová, Marie. Komunikační a slohová výchova. Praha, 1998. ISBN 80-85866-32-3.
  • Čechová, Marie; Styblík, Vlastimil. Čeština a její vyučování : didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. 2., upravené vydání, v SPN - pedagogickém nakladatelství vyd. 1. Praha : SPN - pedagogické nakladatelství, 1998. ISBN 80-85937-47-6.
  • Čechová, Marie; Styblík, Vlastimil. Didaktika češtiny. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1989.
  • Čechová, Marie. Vyučování slohu : Úvod do teorie. 1. vyd. Praha : SPN, 1985.
  • Kamiš, Karel, Hanzová, Marie. Didaktika českého jazyka a literatury. Praha, 2016. ISBN 978-80-7452-124-9.
  • Kostečka, Jiří. Do světa češtiny jinak: (Didaktika českého jazyka a slohu pro vyučovací praxi). Jinočany, 1993. ISBN 80-85787-24-5.
  • Kožmín, Zdeněk. Tvořivý sloh: Malé traktáty a malé scénáře. Praha, 1995. ISBN 80-7187-037-4.
  • Nekuda, René. Jak na hodiny slohu (tvůrčí psaní pro učitele). 2020.
  • Nekuda, René. O čem psát: Nápady a inspirace (kompletní seznam). [online]. 2018.
  • Petty Geoffrey. Moderní vyučování. Praha, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4.
  • Stuchlíková, I., T. Janík a et. al. Oborové didaktiky: vývoj ? stav ? perspektivy. Brno, 2015. ISBN 978-80-210-7884-0.
  • Svobodová, J. Didaktika českého jazyka s komunikačními prvky. Ostrava, 2003. ISBN 80-7042-301-3.
  • Šebesta Karel. Od jazyka ke komunikaci: didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Praha, 1999.
  • Šmejkalová, Martina. Nové trendy v didaktice českého jazyka : sborník příspěvků z odborného semináře s mezinárodní účastí a pracovní dílny, 9. září 2011. Praha : Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2011. ISBN 978-80-7290-603-1.
  • Štěpáník Stanislav a kol. Školní výpravy do krajiny češtiny: didaktika českého jazyka pro základní školy. Plzeň, 2020. ISBN 978-80-7489-595-1.
  • Štěpáník, Stanislav; Šmejkalová, Martina. Průvodce začínajícího češtináře. 2016. ISBN 978-80-7290-949-0.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka pro základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka pro základní školy (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka pro základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka pro základní školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka pro základní školy (14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní