Předmět: Didaktika psaní

« Zpět
Název předmětu Didaktika psaní
Kód předmětu KČJ/DPRX2
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 3
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Nováková Jaroslava, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Cíle a obsah vyučování, školní zralost a předškolní příprava na psaní. 2. Vývoj metod počátečního psaní, reforma písma, ukázky písma, prvky písmen. 3. Základní znaky písma, kvalita a kvantita písma. 4. Psychologické a pedagogické aspekty psaní. 5. Přípravné období na psaní, rozvoj grafomotoriky, pracovní a hygienické návyky. 6. Současná výuka psaní v 1. ročníku ZŠ a problémy nácviku psaní. 7. Vyučovací postupy při nácviku prvopočátečního psaní, současné písanky, jejich metodická analýza. 8. Využití pomocné liniatury jako možnost optimalizace počátečního psaní, příčiny obtíží u začátečníků, poruchy psané řeči. 9. Metodika psaní levou rukou, alternativní metody výuky psaní. 10. Jak odstranit chyby při psaní, klasifikace a hodnocení, diagnostika. 11. Možnosti zklidnění žáků před psaním, relaxace, cviky pro uvolnění ruky a prstů. 12. Rozvíjení písemného projevu žáků ve druhém a třetím ročníku ZŠ, současné písanky.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Předpoklady
Odborné znalosti
objasnit pojmy z foneticko-fonologické roviny, orientovat se v klasifikaci českých hlásek
objasnit základní pojmy z morfologické, syntaktické a lexikální roviny na středoškolské úrovni
objasnit základní pojmy z vývojové psychologie, pedagogické psychologie a speciální pedagogiky
Odborné dovednosti
používat ve svém projevu spisovný český jazyk
dodržovat ve svém projevu zásady správné výslovnosti
používá při psaní korektní úchop
Výsledky učení
Odborné znalosti
reflexe písemného projevu s ohledem na věk žáka
objasnit zápis dítěte do 1. ročníku ZŠ
popsat sledování zralosti jednotlivých oblastí CNS jako předpoklad pro psaní u předškoláka a raného školáka
vysvětlit vztah vývoje mozku, vývoje motoriky a procesu psaní
objasnit vývoj laterality ruky a oka
popsat korektní úchop ruky a správné návyky při psaní
popsat nácvik psaní pro jednotlivá období
objasnit opravu a hodnocení písemného projevu
Odborné dovednosti
metakognice a sebereflexe při využití postupů při nácviku psaní vázaným písmem
předvést korektní úchop psacího náčiní v dominantní i nedominantní ruce
předvést psaní vázaným písmem na tabuli i do písanky
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky,
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s demonstrací,
Výuka podporovaná multimédii,
Seminární výuka (diskusní metody),
Řešení problémů,
Přednáška s analýzou videozáznamu,
Přednáška s aktivizací studentů,
Cvičení (praktické činnosti),
Demonstrace dovedností,
Kooperativní výuka,
Odborné dovednosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Přednáška s demonstrací,
Řešení problémů,
Kooperativní výuka,
Demonstrace dovedností,
Obecné způsobilosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Kooperativní výuka,
Řešení problémů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Test,
Kombinovaná zkouška,
Doporučená literatura
  • Křišťanová, Ladislava. Diagnostika laterality a metodika psaní levou rukou. Hradec Králové : Gaudeamus, 1995. ISBN 80-7041-205-4.
  • Křivánek Z. Cvičení k didaktice prvopočátečního čtení a psaní. Praha, 1991.
  • Santlerová,K., Sýkorová,H. Rozvoj grafomotoriky v předškolním věku. Brno, 1994.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní