Vyučující
|
-
Nováková Jaroslava, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Cíle a obsah vyučování, školní zralost a předškolní příprava na psaní. 2. Vývoj metod počátečního psaní, reforma písma, ukázky písma, prvky písmen. 3. Základní znaky písma, kvalita a kvantita písma. 4. Psychologické a pedagogické aspekty psaní. 5. Přípravné období na psaní, rozvoj grafomotoriky, pracovní a hygienické návyky. 6. Současná výuka psaní v 1. ročníku ZŠ a problémy nácviku psaní. 7. Vyučovací postupy při nácviku prvopočátečního psaní, současné písanky, jejich metodická analýza. 8. Využití pomocné liniatury jako možnost optimalizace počátečního psaní, příčiny obtíží u začátečníků, poruchy psané řeči. 9. Metodika psaní levou rukou, alternativní metody výuky psaní. 10. Jak odstranit chyby při psaní, klasifikace a hodnocení, diagnostika. 11. Možnosti zklidnění žáků před psaním, relaxace, cviky pro uvolnění ruky a prstů. 12. Rozvíjení písemného projevu žáků ve druhém a třetím ročníku ZŠ, současné písanky.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
objasnit pojmy z foneticko-fonologické roviny, orientovat se v klasifikaci českých hlásek |
objasnit základní pojmy z morfologické, syntaktické a lexikální roviny na středoškolské úrovni |
objasnit základní pojmy z vývojové psychologie, pedagogické psychologie a speciální pedagogiky |
Odborné dovednosti |
---|
používat ve svém projevu spisovný český jazyk |
dodržovat ve svém projevu zásady správné výslovnosti |
používá při psaní korektní úchop |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
reflexe písemného projevu s ohledem na věk žáka |
objasnit zápis dítěte do 1. ročníku ZŠ |
popsat sledování zralosti jednotlivých oblastí CNS jako předpoklad pro psaní u předškoláka a raného školáka |
vysvětlit vztah vývoje mozku, vývoje motoriky a procesu psaní |
objasnit vývoj laterality ruky a oka |
popsat korektní úchop ruky a správné návyky při psaní |
popsat nácvik psaní pro jednotlivá období |
objasnit opravu a hodnocení písemného projevu |
Odborné dovednosti |
---|
metakognice a sebereflexe při využití postupů při nácviku psaní vázaným písmem |
předvést korektní úchop psacího náčiní v dominantní i nedominantní ruce |
předvést psaní vázaným písmem na tabuli i do písanky |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Kooperativní výuka, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Přednáška s demonstrací, |
Řešení problémů, |
Kooperativní výuka, |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Kooperativní výuka, |
Řešení problémů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Test, |
Kombinovaná zkouška, |
Doporučená literatura
|
-
Křišťanová, Ladislava. Diagnostika laterality a metodika psaní levou rukou. Hradec Králové : Gaudeamus, 1995. ISBN 80-7041-205-4.
-
Křivánek Z. Cvičení k didaktice prvopočátečního čtení a psaní. Praha, 1991.
-
Santlerová,K., Sýkorová,H. Rozvoj grafomotoriky v předškolním věku. Brno, 1994.
|