|
Vyučující
|
-
Hrdlička Milan, doc. PhDr. CSc.
-
Vejvodová Jana, PaedDr. CSc.
|
|
Obsah předmětu
|
Témata výuky: 1. Vymezení předmětu zkoumání morfologie, základní pojmy. 2. Slovní druhy, slovnědruhové přechody. 3. Mluvnická kategorie pádu, sémantika jednotlivých pádů, vývojové tendence. 4. Mluvnické kategorie čísla a rodu. 5. Skloňování substantiv. Tendence v současné deklinaci. 6. Adjektiva. 7. Pronomina. 8. Numeralia. 9. Verba - slovesné kategorie. 10. Verba - slovesné tvary. Charakteristika současné konjugace. 11. Adverbia. 12. Prepozice, konjunkce. 13. Partikule, interjekce.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Dialogická výuka, Výuka podporovaná multimédii, Demonstrace dovedností, Seminární výuka, Samostatná práce studentů
- Kontaktní výuka
- 24 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 40 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 40 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| vysvětlit základní lingvistické pojmy |
| zařadit jednotlivé lingvistické pojmy k rovinám jazyka, do nichž patří |
| Odborné dovednosti |
|---|
| aplikovat správně lingvistické pojmy při analýze textu z hlediska komunikační situace a výstavby textu, z hlediska syntaktického, morfologického, lexikálně sémantického, slovotvorného a morfematického, fonetického a fonologického, pravopisného a stylistického |
| rozlišit při analýze textu jazykové a mimojazykové skutečnosti |
| aplikovat získané vědomosti v oblasti pravopisu lexikálního, morfologického i syntaktické |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| studenti jsou schopni - klasifikovat slovní druhy na základě tří klasifikačních kritérií, - objasnit primární a sekundární funkce základních slovních druhů, - vysvětlit významy gramatických kategorií, - odhlížet od mimojazykových skutečností při určování mluvnických kategorií jmen, - odlišit slovesné tvary určité a neurčité, - určit mluvnické kategorie jednotlivých slovesných tvarů, - analyzovat text z hlediska formální i funkční morfologie, - uvést vztahy mezi morfologickou a syntaktickou rovinou při analýze textu, - užívat kodifikovaných tvarů jmenných i slovesných, - na základě znalosti vývojových tendencí zhodnotit, který z variantních tvarů je progresivní |
| definovat pojmy funkční a formální morfologie užívané v základní literatuře oboru |
| klasifikovat slovní druhy na základě tří klasifikačních kritérií |
| vysvětlit významy gramatických kategorií |
| vysvětlit vztah mezi morfologickou a syntaktickou rovinou jazyka |
| vysvětlit vývojové tendence v současné morfologii |
| vysvětlit rozdíly ve stylové platnosti dubletních tvarů |
| Odborné dovednosti |
|---|
| analyzovat slovní tvar |
| provést morfologický rozbor jednotlivých tvarů v zadaném textu, určit mluvnické významy slov ohebných |
| utvořit slovesný tvar podle zadaných mluvnických kategorií |
| užít slovnědruhové homonymum ve větě v různé slovnědruhové platnosti |
| zvolit jeden z dubletních tvarů, které jsou stylově odlišné, vhodně podle kontextu |
| v komunikátech psaných i mluvených užívat kodifikovaných tvarů jmenných i slovesných |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Demonstrace dovedností, |
| Samostatná práce studentů, |
| Diskuse, |
| Seminární výuka (badatelské metody), |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Demonstrace dovedností, |
| Samostatná práce studentů, |
| Seminární výuka (badatelské metody), |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Diskuse, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Ústní zkouška, |
| Písemná zkouška, |
| Test, |
| Seminární práce, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Ústní zkouška, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Písemná zkouška, |
| Test, |
| Seminární práce, |
|
Doporučená literatura
|
-
Mluvnice češtiny : Vysokošk. učebnice pro stud. filozof. a pedagog. fakult, aprobace čes. jazyk. 2.. 1. vyd. Praha : Academia, 1986.
-
Čechová, Marie. Čeština - řeč a jazyk. Praha : SPN - pedagogické nakladatelství, 2011. ISBN 978-80-7235-413-9.
-
Grepl, Miroslav,; Karlík, Petr,; Nekula, Marek,; Rusínová, Zdenka. Příruční mluvnice češtiny. Praha : NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2008. ISBN 978-80-7106-980-5.
-
Havránek, Bohuslav; Jedlička, Alois. Česká mluvnice : Vysokošk. učebnice. 6. vyd. Praha : SPN, 1988.
-
Hubáček, Jaroslav. Čeština pro učitele. Vyd. 4., upr. [Odry] : Vade mecum Bohemiae, 2010. ISBN 978-80-86041-37-7.
-
Krobotová Milena. Česká morfologie - cvičení.
-
Petkevič, Vladimír. Morfologická homonymie v současné češtině. Praha, 2016. ISBN 978-80-7422-367-9.
-
Rusínová, Zdenka. Současná česká morfologie : skriptum. Opava : Filozoficko-přírodovědecká fakulta Slezské univerzity, 1993.
-
Šmilauer, Vladimír. Nauka o českém jazyku. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1979.
|