Course: Historical Grammar

« Back
Course title Historical Grammar
Course code KČJ/HIG
Organizational form of instruction Lecture + Seminar
Level of course Master
Year of study 2
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 3
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Spěváčková Martina, Mgr. Ph.D.
  • Pasáčková Eva, PhDr. CSc.
Course content
Periods in the Czech language development. Development processes in the Pre-Czech period. Development processes in the Old Czech phonological system. Development processes in the Old Czech morphological system of nouns - nominal declension and its development Development processes in the Old Czech morphological system of nouns - pronominal declension and its development. Development processes in the Old Czech morphological system of adjectives. Verbs - their introduction from the point of view of the formal and functional morphology. Finite and non-finite verb forms. The sources and ways of edition of the Old Czech texts. The analysis of a text with the focus on the development in the system of phonemes in the Pre-Slavic period. The analysis of the text focused on the development in the system of phonemes in the Pre-Czech and Old Czech periods. The analysis of the text focused on the development in the morphological system of nouns, pronouns and adjectives in the Old Czech period. The analysis of the text focused on the development in the morphological system of the finite and non-finite verb forms in the Old Czech period. The complex analysis of the Old Czech text.

Learning activities and teaching methods
Lecture supplemented with a discussion, Skills demonstration, Seminar classes, Students' self-study
  • Contact hours - 33 hours per semester
  • Preparation for formative assessments (2-20) - 9 hours per semester
  • Graduate study programme term essay (40-50) - 40 hours per semester
  • Preparation for an examination (30-60) - 40 hours per semester
prerequisite
Knowledge
klasifikovat české hlásky a vysvětlit kritéria klasifikace
vysvětlit stavbu tvaru slova
vysvětlit morfologické významy jmen a sloves v současné češtině
vysvětlit deklinační a konjugační systém současné češtiny
charakterizovat základní vývojové etapy češtiny
popsat základní vývojové procesy češtiny v rovině hláskoslovné
popsat základní rozdíly v morfologickém systému češtiny doby staré a střední a novočeštiny
popsat základní vývojové procesy v praslovanštině
charakterizovat morfologický systém staroslověnštiny
Skills
provést všestranný jazykový rozbor komunikátu současné češtiny
číst s porozuměním vybrané transkribované texty z historického období vývoje češtiny
learning outcomes
Knowledge
explain the development of Czech phonetics from the Pre-Czech period up to the present day
explain the development of Czech morphological system of nouns and verbs
Skills
perform the analysis of a selected text regarding to the development of language means used in the text
interpret language means used in the Old Czech text by themselves
assess the development trends in the Czech language system at the level of phonetics and morphology
teaching methods
Knowledge
Lecture supplemented with a discussion
Skills demonstration
Self-study of literature
Seminar classes
Lecture with visual aids
Skills
Lecture with visual aids
Seminar classes
Task-based study method
Individual study
assessment methods
Knowledge
Oral exam
Test
Seminar work
formativní hodnocení: průběžné testy, rozbor chyb
Skills
Oral exam
Skills demonstration during practicum
Test
Seminar work
formativní hodnocení: průběžné testy, rozbor chyb. Formativní hodnocení: průběžné hodnocení zpracovávané seminární práce
Recommended literature
  • http://vokabular.ujc.cas.cz.
  • Bělič, Jaromír; Kamiš, Adolf; Kučera, Karel. Malý staročeský slovník. Vyd. 1. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1979.
  • Karlík, Petr,; Nekula, Marek,; Pleskalová, Jana. Nový encyklopedický slovník češtiny. 2016. ISBN 978-80-7422-480-5.
  • Komárek, Miroslav; Bláha, Ondřej. Dějiny českého jazyka. Vyd. 1. Brno : Host, 2012. ISBN 978-80-7294-591-7.
  • Lamprecht, Arnošt; Bauer, Jaroslav; Šlosar, Dušan. Historická mluvnice češtiny : Vysokošk. učebnice pro stud. filozof. fakult. 1. vyd. Praha : SPN, 1986.
  • Němec, Igor. Práce z historické jazykovědy. Praha : Academia, 2009. ISBN 978-80-200-1820-5.
  • Němec, Igor. Rekonstrukce lexikálního vývoje. Praha : Academia, 1980.
  • Němec, Igor. Vývojové postupy české slovní zásoby. Praha : Academia, 1968.
  • Pleskalová, Jana. Vývoj vlastních jmen osobních v českých zemích v letech 1000-2010. Vyd. 1. Brno : Host, 2011. ISBN 978-80-7294-834-5.
  • Rejzek, Jiří. Zrození češtiny : jazyková situace a jazykový vývoj v českých zemích mezi 6. a 11. stoletím. Praha, 2021. ISBN 978-80-7422-799-8.
  • Šlosar, Dušan; Večerka, Radoslav; Dvořák, Jan; Malčík, Petr. Spisovný jazyk v dějinách české společnosti. Brno, 2009. ISBN 978-80-7294-311-1.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): SS Teacher Training in the Czech Language (18) Category: Pedagogy, teacher training and social care 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): SS Teacher Training in the Czech Language (14) Category: Pedagogy, teacher training and social care 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): SS Teacher Training in the Czech Language (16) Category: Pedagogy, teacher training and social care 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): SS Teacher Training in the Czech Language (19) Category: Pedagogy, teacher training and social care 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): SS Teacher Training in the Czech Language (17) Category: Pedagogy, teacher training and social care 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: Winter