Course: Interpretation of Old Czech Texts

« Back
Course title Interpretation of Old Czech Texts
Course code KČJ/ISTE
Organizational form of instruction Seminar
Level of course Master
Year of study 1
Semester Summer
Number of ECTS credits 2
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory, Compulsory-optional
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Pasáčková Eva, PhDr. CSc.
  • Spěváčková Martina, Mgr. Ph.D.
Course content
1. Interpretation of Alexandreis (Old Czech version). Introduction. 2. - 5. Interpretation of Alexandreis (Old Czech version). 6. - 10. Interpretation of the satire called O řemeslnících (Old Czech version). 11. - 13. Interpretation of the Bible (Old Czech version), textual comparison of the different editions.

Learning activities and teaching methods
Students' portfolio, Skills demonstration, Individual study, Seminar
  • Contact hours - 26 hours per semester
  • Presentation preparation (report) (1-10) - 5 hours per semester
  • Graduate study programme term essay (40-50) - 20 hours per semester
prerequisite
Knowledge
vysvětlit vývojové tendence v klasické a v pozdní praslovanštině
charakterizovat morfologický systém staroslověnštiny
vysvětlit vývoj českého hláskosloví od pračeštiny do současnosti
vysvětlit vývoj českého morfologického systému jmen a sloves
explain developmental tendencies in classical and late Proto-Slavic
to characterize the morphological system of Old Slavic
explain the development of Czech phonetics from Proto-Czech to the present day
explain the development of the Czech morphological system of names and verbs
Skills
s pomocí učitele inerpretovat vybrané jazykové prostředky ve staročeském textu
hodnotit vývojové tendence jazykového systému češtiny
with the help of the teacher, interpret selected linguistic means in the Old Czech text
evaluate the development tendencies of the language system of the Czech language
Competences
N/A
recognizes the problem, clarifies its essence, divides it into parts
learning outcomes
Knowledge
hodnotit jazykové prostředky všech rovin užité v analyzovaném staročeském textu
vysvětlit jazykové jevy současného jazykového systému jako výsledek historického vývoje
evaluate the linguistic means of all levels used in the analyzed Old Czech text
explain the linguistic phenomena of the current language system as a result of historical development
Skills
číst s porozuměním náročnější transliterovaný staročeský text
samostatně analyzovat staročeské jazykové prostředky všech rovin jazyka se zřetelem k vývoji a vzhledem k současnému jazykovému systému
samostatně pracovat s informačními zdroji a s odbornou literaturou
read with understanding a more demanding transliterated Old Czech text
independently analyze Old Czech linguistic means of all levels of the language with regard to development and with regard to the current language system
work independently with information sources and professional literature
Competences
N/A
they clearly and convincingly communicate information about the nature of professional problems and their own opinion on their solution to both experts and laymen
teaching methods
Knowledge
Seminar
Individual study
Students' portfolio
Task-based study method
Skills
Seminar classes
Task-based study method
Skills demonstration
Individual study
Competences
Task-based study method
assessment methods
Knowledge
Seminar work
Individual presentation at a seminar
Continuous assessment
Skills
Skills demonstration during practicum
Seminar work
Individual presentation at a seminar
Continuous assessment
Competences
Formative evaluation
Recommended literature
  • http://vokabular.ujc.cas.cz/.
  • Staročeský slovník. dodatky, Úvodní stati, soupis pramenů a zkratek. 1. vyd. Praha : Academia, 1968.
  • Bělič, Jaromír; Kamiš, Adolf; Kučera, Karel. Malý staročeský slovník. Vyd. 1. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1979.
  • Čornejová, Michaela; Rychnovská, Lucie; Zemanová, Jana (eds.). Dějiny českého pravopisu (do r. 1902). Brno : Host, 2010.
  • Daňhelka, Jiří. Textologie a starší česká literatura. Vydání první. 2013. ISBN 978-80-85778-93-9.
  • Kyas, Vladimír. Česká bible v dějinách národního písemnictví. Praha : Vyšehrad, 1997. ISBN 80-7021-105-9.
  • Lamprecht, Arnošt; Bauer, Jaroslav; Šlosar, Dušan. Historická mluvnice češtiny : Vysokošk. učebnice pro stud. filozof. fakult. 1. vyd. Praha : SPN, 1986.
  • Lehár, Jan. Nejstarší česká epika : Dalimilova kronika, Alexandreida, první veršované legendy. 1. vyd. Praha : Vyšehrad, 1983.
  • Němec, Igor. Slova a dějiny. Praha : Academia, 1980.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): SS Teacher Training in the Czech Language (18) Category: Pedagogy, teacher training and social care 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): SS Teacher Training in the Czech Language (19) Category: Pedagogy, teacher training and social care 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): SS Teacher Training in the Czech Language (16) Category: Pedagogy, teacher training and social care 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): SS Teacher Training in the Czech Language (14) Category: Pedagogy, teacher training and social care 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): SS Teacher Training in the Czech Language (17) Category: Pedagogy, teacher training and social care 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: Summer