|
Vyučující
|
-
Nováková Jaroslava, PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Ontogeneze a fylogeneze řeči a jazyka. Periodizace vývoje řeči do 6 let - předřečové období, období rozvoje samostatné řeči. Podmínky stimulující a brzdící rozvíjení dětské řeči, metody a prostředky výchovy. Oblasti rozvíjení řeči a jazyka v RVP PV. Poruchy dětské řeči. Osvojování a zdokonalování gramatické správnosti mluvených projevů a rozvíjení povědomí dětí o gramatické správnosti jazyka. Rozvíjení souvislého vyjadřování. Možnosti využití obrázků, série obrázků, uměleckého díla. Prvky dramatické výchovy v rozvoji vyjadřování dětí. Pomůcky pro jazykovou výchovu. Komunikační hry. Diagnostika úrovně dětského vyjadřování, plánování rozvíjení řeči a jazyka při řízených i spontánních činnostech. Osvojování dovedností, které předcházejí čtení a psaní, rozvíjení zájmu o psanou podobu jazyka. Hlasová výchova dětí, práce s hlasem, nonverbální komunikace.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Diskuse, Dialogická výuka, Studium metodou řešení problémů, Seminární výuka, Samostatná práce studentů, Samostudium literatury
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 35 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 20 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| objasnit základní pojmy z fonetickofonologické, morfologické, syntaktické a lexikální roviny na středoškolské úrovni |
| Odborné dovednosti |
|---|
| používat ve svém projevu spisovný český jazyk |
| dodržovat ve svém projevu zásady správné výslovnosti |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| reflexe vývoje řeči u dítěte předškolního věku |
| vysvětlit proces vývoje řeči a jazyka u dítěte |
| rozeznat řečové nedostatky u dětí v MŠ |
| plánovat činnosti pro rozvíjení řeči a jazyka v souladu s RVP pro předškolní vzdělávání |
| aplikovat teoretické poznatky při vytváření optimálních podmínek pro rozvoj řeči v MŠ |
| objasnit rozvoj neverbální komunikace u dítěte |
| navrhnout způsoby rozvoje pragmatické roviny v komunikaci dítěte |
| Odborné dovednosti |
|---|
| metakognice a sebereflexe u zvolených postupů rozvoje dětské řeči |
| předvést spisovný projev dle zásad správné výslovnosti |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Řešení problémů, |
| Demonstrace dovedností, |
| Diskuse, |
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Kooperativní výuka, |
| Inscenační metody, hraní rolí, |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností, |
| Kooperativní výuka, |
| Řešení problémů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Seminární práce, |
| Individuální prezentace, |
| Test v případě neúčasti na výuce. |
| Test, |
| Ústní zkouška, |
|
Doporučená literatura
|
-
Kiphard, E. J. Sensomotorisches Entwicklungsgitter. Dortmund, 1984.
-
Klenková, Jiřina; Kolbábková, Helena. Diagnostika předškoláka : správný vývoj řeči dítěte. Brno : MC nakladatelství, 2003.
-
Krčmová, Marie; Richterová, Libuše. Metodika jazykové výchovy v předškolním věku : Učebnice pro 3. roč. stř. pedagog. škol. Praha : SPN, 1987.
-
Kutálková, Dana. Vývoj dětské řeči krok za krokem. 2., aktualiz. a dopl. vyd. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3080-6.
-
Lynch, Charlotte; Kidd, Julia. Cvičení pro rozvoj řeči : prevence a náprava poruch komunikace u mladších dětí. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-571-7.
-
Prokešová, J. Řeč a sluch. Praha, 2012.
|