Course: Pre-School Literary Education 2

« Back
Course title Pre-School Literary Education 2
Course code KČJ/JVPV2
Organizational form of instruction Seminary
Level of course Bachelor
Year of study 2
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 2
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Nováková Jaroslava, PhDr. Ph.D.
Course content
Folk literary production. The fairy tale - its composition, function of things, typical elements, disputes about the fairy tale. The author's tale (artificial), imaginative and nonsensical fairy tale. Folk tales and legends. Poetry for children - features of verse, development in poetry for children. Adventure literature. Literature with the child as a hero. Cartoons and serials. Possibilities of the usage of the above, planning of the activities and expected competences, creation of integrated units or projects. Working with a text - dramatization, scene performances, creating of story continuation etc.

Learning activities and teaching methods
Discussion, Seminar classes, Individual study, Self-study of literature, Textual studies
  • Contact hours - 24 hours per semester
  • Preparation for formative assessments (2-20) - 10 hours per semester
  • Preparation for an examination (30-60) - 30 hours per semester
prerequisite
Knowledge
objasnit základní pojmy z literární teorie na středoškolské úrovni
Skills
používat ve svém projevu spisovný český jazyk
dodržovat ve svém projevu zásady správné výslovnosti
learning outcomes
Knowledge
navrhnout vhodný literární žánr pro dítě určitého věku
aplikovat teoretické poznatky o možnostech využití textu při práci s dětmi v MŠ
používat vhodné metody při práci s textem v MŠ, a to v souladu s RVP PV
navrhnout funkční využití časopisů pro děti
navrhnout aktivity, které vedou děti ke čtenářství
Skills
dodržovat ve svém projevu zásady správné výslovnosti
teaching methods
Knowledge
Seminar
Multimedia supported teaching
Task-based study method
Textual studies
Students' portfolio
Discussion
assessment methods
Seminar work
Test
test v případě neúčasti na výuce
Oral exam
Recommended literature
  • Čeňková, Jana. Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury : adaptace mýtů, pohádek a pověstí, autorská pohádka, poezie, próza a komiks pro děti a mládež. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-095-X.
  • Chaloupka, Otakar. Čeští spisovatelé literatury pro děti a mládež. Praha : Albatros, 1985.
  • Kalábová, Naděžda. Pohádkové hry : hrajeme si celý rok. Praha : Grada, 2003. ISBN 80-247-0498-6.
  • Slabý, Zdeněk Karel. Nedokončené pohádky. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-186.
  • Švejdová, Hana. Maxi, nezlob! : vzdělávací projekt pro děti předškolního věku, mapující téma ze života předškolních dětí metodami dramatické výchovy v souvislosti s uváděním RVP pro předškolní vzdělávání do praxe. Plzeň : Pedagogické centrum Plzeň, 2004. ISBN 80-7020-135-5.
  • Urbanová, Svatava. Metamorfózy dětské literatury : přehled české literatury pro děti od roku 1945 po současnost. Olomouc, Votobia, 1999. ISBN 80-7198-379-9.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teacher Training for Pre-school Teachers (19) Category: Pedagogy, teacher training and social care 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teacher Training for Pre-school Teachers (16) Category: Pedagogy, teacher training and social care 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teacher Training for Pre-school Teachers (15) Category: Pedagogy, teacher training and social care 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teacher Training for Pre-school Teachers (13) Category: Pedagogy, teacher training and social care 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teacher Training for Pre-school Teachers (17) Category: Pedagogy, teacher training and social care 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teacher Training for Pre-school Teachers (18) Category: Pedagogy, teacher training and social care 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teacher Training for Pre-school Teachers (14) Category: Pedagogy, teacher training and social care 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: Summer